• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

foutmelding bij opslaan bestand met macro's

Status
Niet open voor verdere reacties.

GerV

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2015
Berichten
175
Goedemorgen,

Er is een bestand dat door een groot aantal gebruikers kan worden bewerkt. Als 1 gebruiker het bestand open heeft krijgen de anderen de mogelijkheid om het bestand als alleen lezen te openen en de waarschuwing dat ze het niet moeten opslaan.

Nu komt er de laatste tijd steeds vaker een melding dat het bestand niet kan worden opgeslagen omdat er fouten zijn ontdekt. Als je het bestand dan sluit krijg je fout 429 en de mededeling AxtiveX-onderdeel kan geen object maken.

Als ik naar vbaproject open zijn alle modules en userforms leeg (in ieder geval worden ze niet zichtbaar).

Mijn vraag: hoe ontstaat dit? En nog belangrijker hoe kan ik dit voorkomen?

GerV
 
Meld dit bij degene die de VBA code heeft gemaakt.
 
glda19: ik heb dat artikel al bekeken maar kom er niet verder mee.

snb: dat is moeilijk omdat deze reeds 3 jaar met pensioen is.
 
klopt. Maar beleid van het bedrijf is om dat niet te doen.
Ik kan het bestand niet uploaden omdat het (zonder namen etc) al 6.227 kB groot is (als xlsb)

GerV
 
Laatst bewerkt:
ik wil het best mailen. Ik kan het niet uploaden omdat het zonder gegevens al 6.227 (xlsb) groot is.

GerV
 
Kijk in de VBA editor bij Extra, Verwijzingen en vink de ontbrekende verwijzingen uit.
En klik eens op Foutopsporing, VBA Project compileren.
 
@Ahulpje krijg geen fout melding bij opslaan ook al staan die 2 ontbrekende verwijzingen aangevinkt.
Maar wel bij het compileren.
Volgende sub ontbreekt.
Call accenten_hele_week_doorvoeren
 
@gerv
Heeft het iets te maken met een verlofplanning?
Wat is de bedoeling juist van dit bestand?
Want ik zie 53 x dezelfde tabbladen staan juist met een andere datum.
Moet volgens mij veel eenvoudiger kunnen opgelost worden nog nooit echt excel files gezien van 6 MB

Als je ons het uitlegt kunnen we het misschien vereenvoudigen
 
@glda19
Ik krijg ook geen foutmelding bij opslaan, maar sommige anderen wel, vandaar mijn suggestie om beide vinkjes uit te zetten.
Daarna is het project te compileren en zie je dat de genoemde Sub ontbreekt, daar wilde ik GerV even op wijzen.
Verder ben ik het helemaal eens met je commentaar op de opzet van het hele project (en onderliggende VBA code!), maar heb toch wel grotere bestanden dan onderhavig exemplaar gezien.
Die grootte kun je met dit subje trouwens ruim 1 MB verkleinen:
Code:
Sub Macro1()
    Application.EnableEvents = False
    Application.ScreenUpdating = False
    Application.Calculation = xlCalculationManual
    For i = 1 To 53
        Sheets(i).Rows("301:65536").Delete Shift:=xlUp
    Next
End Sub
 
Enableevents en calculation zou ik dan wel even terugzetten. ;)
Screenupdating gaat vanzelf terug naar True.
 
Laatst bewerkt:
@glda19
JEC bedoelt dit en daar heeft hij/zij helemaal gelijk in en voor mij helemaal duidelijk uitgelegd:
Code:
Sub Macro1()
    Application.EnableEvents = False
    Application.ScreenUpdating = False
    Application.Calculation = xlCalculationManual
    For i = 1 To 53
        Sheets(i).Rows("301:65536").Delete Shift:=xlUp
    Next
[COLOR=#ff0000]    Application.EnableEvents = True[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]    Application.Calculation = xlAutomatic[/COLOR]
End Sub
 
@glda, als je iets van VBA kent, is dit niet onduidelijk.
Het was ook niet voor jou bedoeld
 
Goedemorgen,

het is inderdaad een verlofboek. Hierin worden de verlofdagen die deze groep aanvraagt in verwerkt. Per week is er een garantie hoeveel verlofdagen de totale groep mag inschrijven (cel AJ3). In de schoolvakanties is deze garantie hoger.
Het inschrijven van verlof kan per week of op de dag zelf. Omdat er onregelmatig gewerkt wordt (ook in de weekenden) wordt er als men 7 dagen GVL invult en in cel AH* een z (van zomerverlof) het aantal contractdagen geteld ipv 7 dagen.

Verder zijn er meerdere soorten verlof. De inschrijving van het verlof wordt aan de mensen bevestigd met de vermelding of het gegarandeerd is of niet. Verder is dit de bron voor een ander bestand dat (zonder namen) online geplaatst wordt en waarop men kan zien of er nog gegarandeerd verlof ingeschreven kan worden in een bepaalde week.

Er kan maar 1 persoon tegelijk in het verlofboek werken. Is het verlofboek door iemand geopend dan krijgt de volgende de melding dat het als alleen lezen wordt geopend en men het niet mag opslaan.
Ik denk dat het hierbij fout gaat en dat er medewerkers het alleen lezen verlofboek toch opslaan en dat dan alle macro's verdwenen zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan