• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VO voor rij kleuren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.635
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ik wil een rij kleuren met VO als de cel in kolom B voldoet aan 01/01/ dit is zichtbaar als 01/01/22 (22... meerdere jaren in andere rijen) en bestaat uit de formule:

Code:
=DATUM(JAAR(B19);MAAND(B19)+1;1)

Dus als de cel 01/01/ laat zien dan rij geel kleuren.
Dan kan ik zien waar het nieuwe jaar begint. 01/01/22 > 01/01/23 etc.
 
Laatst bewerkt:
Dus als B19=0?
In welke cel staat je formule?
 
Bijgaand mijn opzet voor een eenvoudige depositoberekening. Het moet niet te ingewikkeld zijn en een beetje automatisch. Wil jij dat controleren. Het is rente-op-rente/kapitaliseren.
Bekijk bijlage Deposito uitrekenen.xlsx
 
PHP:
=text($B9;"dm")="11"
 
Oké, bedankt voor de hulp.:thumb:

edit:
Helaas verschenen er andere gele rijen in beeld bij aanpassing van de startdatum. Vreemd. Ik kon wel de kleur handmatig verwijderen. Vervelender is dat de totalen niet meeschuiven. Deze zouden in de rij van 31/12 moeten blijven staan.

Bekijk bijlage Deposito uitrekenen2.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Zo dan, zie ook de formules voor de jaartotalen.
 

Bijlagen

  • Deposito uitrekenen AH.xlsx
    26,7 KB · Weergaven: 13
Met dank. Dat ga ik rustig bekijken en testen.

Edit:
Ik heb nu in Kolom H de renten totaal tot bereikte datum gezet.
Einddatum is 4/12/32 = 3 dagen in dec.
Vervolgens termijn 120 op drie dagen (D129) dan is het totaalbedrag 2839,55. Volgens de site is dat 2801,-, kan dat liggen aan het aantal dagen in de formule voor rentebepaling? Dat staat op 365 moet dat zijn 366 of 365,25 Excel? Of moet je dat aanpassen naar gelang het aantal dagen in een jaar? Is dat een bankkwestie?
Als je het aantal dagen telt kom je op 3653.

Volgens de bank. Verder staat er niets bij.
5.3 Hoe berekenen wij de rente?
• Wij berekenen de rente per dag.

Ik vind 38,55 nogal een groot verschil (een maand)?

edit:
Dit is volgens een bank:
Berekening: Het termijndeposito is geopend op 10 januari 2021 en vervalt op 10 januari 2022. De looptijd van het termijndeposito is 1 jaar. De berekening van de rente-uitkering wordt berekend op basis van het aantal dagen dat in een kalenderjaar aanwezig is. De berekening is als volgt:
10 januari 2021 tot 31 december 2021 telt 355 dagen
1 januari 2022 tot 10 januari 2022 telt 10 dagen
€10.000 x (1% / 365) x 355 dagen actuele looptijd = €97,26
€10.000 x (1% / 365) x 10 dagen actuele looptijd = €2,74
Totale ontvangen rente voor het 1-jaars termijndeposito is €100,00
Zet je dat zo in Excel klopt niets van de uitkomsten! 2,77 en 97,69 Som volgens de bank 100,--?


Heb meerdere opties geprobeerd > 365,2425 366 en 364 maar kom niet in de buurt.
 
Laatst bewerkt:
Dan zouden zij nog hoger moeten uitkomen. Echter zij komen lager uit, zie mijn opzet. Ik kom met rente-op-rente per maand hoger uit.
 
Het gaat hier over een deposito. Mogelijk ben ik er ten onrechte van uit gegaan dat de berekening per maand is. Maar goed, ik had er twee en die betalen per maand uit. Als ik de normale berekening per jaar uitvoer dan kom ik wel goed uit (zie voorbeeld) op 12800,85 en dat geeft ook de bank aan. Dus de maandformule is dan niet goed in mijn gegeven bestand/opzet en moet zijn gebaseerd op de jaar jaarrente. Die moet dan wel kapitaliseren naar de volgende jaren. Zal een voorbeeld bijvoegen.Bekijk bijlage CB-D000-CBA Keuzedep jrr_10-01-2022-2032_10.000,00_2,50%_10jr_r-o-r.xls

Ik zou niet weten hoe ik dat moet aanpassen in mijn eerder gegeven bestand. Dus dat je daar per maand de gegevens van het bestand in deze post op een goede manier kunt overnemen (verwerken in een formule).
 
Laatst bewerkt:
in dit laatste voorbeeld heb je rente over rente (per jaar en niet per dag)
soms doen ze dat wel per dag


in dit voorbeeld wordt elke 4 jaar een dag rente door je neus geboord.
 
Laatst bewerkt:
Hoe ze het doen maakt mij niet uit, als de maandbedragen maar tot het eindtotaal leiden. Maar dat zal wel te moeilijk zijn om dat in een formule samen te vatten.
 
dat zal wel te moeilijk zijn om dat in een formule samen te vatten

Uit je laatste voorbeeld blijkt dat je bank niet per kalenderjaar rekent maar jaarlijks vanaf de instapdatum.
Waarom dat, op deze of op de eerdere manier, te moeilijk zou moeten zijn kan ik niet direct bedenken...
Nog eenvoudiger wordt het als je het omkeert: bereken eerst de jaarlijkse rente en gebruik dat resultaat om over de maanden te verdelen.
 

Bijlagen

  • Deposito uitrekenen.xlsx
    19,8 KB · Weergaven: 11
senso, ik weet niet wat je bedoel met "Formule" hier een gokje:

als je een jaar als eenheid gebruikt en je hebt bvb 2,5% rente per jaar,
dan heb je
na 1 jaar 1,025 * (eerste inzet)
na 2 jaar (1,025^2) * (eerste inzet)
enz
enz
na 10 jaar (1,025^10) * (eerste inzet)

heb je iets aan deze formule ?
 
Het is ingewikkelder dan je zo denkt. Post 16 is bekend maar kan ik niet weer vinden op mijn pc, maar zal aardig overeenkomen met het bestand uit post 12. Ik heb nu een template gemaakt met een uitkomst die aardig overeenkomt. Ga morgen verder en zal dan het bestand plaatsen. Alleen als dat kan wil AHulpje de zaak nog stabiliseren.

Onderstaande formule is niet stabiel bij wijziging startdatum.
F21 zal verschuiven bij wijzigen startdatum.
Oplossing?
=$F$21*($C$2/365)*D22
Oplossing?

Bekijk bijlage Deposito uitrekenen AH.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Die jaren met 366 dagen deel ik nu door 366 en dat is al beter.

Onderstaande formule is niet stabiel bij wijziging startdatum.
F21 zal verschuiven bij wijzigen startdatum.
Oplossing?
=$F$21*($C$2/365)*D22
Oplossing?

Dit lukt mij niet. Hoe een formule koppelen aan een bepaalde cel? F21 verplaatst bij een andere startdatum en dan klopt de formule niet meer.
 
Je hebt gelijk. Die heb ik volledig over het hoofd gezien. Sorry. Ik heb het bestand bekeken en alles zal kloppen. Helaas begrijp ik er niets van. Zal kijken of ik er mee kan werken. Bedankt.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan