• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VO voor rij kleuren

Status
Niet open voor verdere reacties.
eigenlijk vrij eenvoudig, als de jaarlijkse intrest 2.5% is, dan is de maandelijkse intrest (1+2.5%)^(1/12) -1 = 0,206%, zie D2 en dan is het rechttoe rechtaan zoals in de kolommen J:K
 

Bijlagen

  • Deposito uitrekenen.xlsx
    31 KB · Weergaven: 6
Afgezien van de berekeningen/formules die zullen kloppen gaan jullie voorbij aan het probleem. Kijk, ik heb niet voor niets een eerste opzet gemaakt en dan kun je zien dat ik niet met een heel jaar begin. Dat doet de bank vaak ook niet. De banken gaan ook steeds vaker over op maandbetalingen. Ze geven direct rente over het aantal dagen wat in de maand van de startdatum ligt. Ligt er dus 12 dagen binnen, dan beginnen ze met 12 dagen rente en daar begint vaak al het gedonder. Een heel jaar zal geen problemen opleveren.
 
@Senso,

Probeer conceptueel nu eens een onderscheid te maken tussen:
- een kalenderjaar
- een bankjaar
- een looptijd
- een betalingsfrequentie
- een berekeningsgrondsalg

Pas als je die begrippen niet door elkaar gooit kun je iets gaan programmeren.

Veel helpers gaan niet voorbij aan je probleem.
Je begrijpt alleen zelf nog niet dat jij het probleem waarmee je je bezig denkt te houden zelf niet goed begrijpt.
Daardoor snap je hun suggesties ook niet.
 
- een betalingsfrequentie
dat is per maand en als je de startdatum 15 december krijg je de rente over de resterende dagen in december aan het eind van de maand gelijk bijgeschreven. Dus niet 15 januari!

Ik neem aan dat als je een bankmedewerker bent dat je dan 100% op de hoogte bent van die begrippen en ze begrijpt en als klant recht hebt op een berekening volgens die normen/eenheden. Wat is er moeilijk aan een deposito van tien jaar. het gedonder begint als je gedeeltes van maanden gaat uitbetalen. In mijn begindocument ben ik daar mee begonnen. Natuurlijk zijn een aantal vragen beantwoord en formules gegeven, echter duidelijk is dat gaande weg afgeweken is van de opzet. Men is gemakshalve maar met hele jaren/maanden begonnen. Ja, dan is de uitkomst niet meer moeilijk. Het gaat er juist om de rentebijschrijvingen (zogenaamd per dag) maar in mijn voorbeeld per maand kloppend te maken.

Je begrijpt alleen zelf nog niet dat jij het probleem waarmee je je bezig denkt te houden zelf niet goed begrijpt.

Dat maakt duidelijk dat jij en anderen het probleem niet begrijpen. Maar goed het is niet jullie schuld maar de schuld ligt bij de banken, die geen duidelijk overzicht voor de klanten maken. Het eindbedrag klopt vaak wel behalve dan bij de Rabobank maar de bedragen die maandelijks aan rente worden bijgeschreven zijn voor vrijwel niemand reproduceerbaar. Die voorbeelden zijn ook nergens op internet te vinden. Het is meer het domme werk wat daar staat. De praktijk is heel anders en dat geldt voor deposito's, lijfrenten en hypotheken. Ik heb ook het bewijs want de eerste twee hypotheekjaaropgaven van de AEGON klopten niet! En juist zij zouden met de juiste cijfers moeten komen!
 
Laatst bewerkt:
Als je weet dat je gelijk hebt heb je toch geen forum meer nodig ?
 
als je echt met dagen rekent, hetzelfde principe, de dagintrest is 0.00676% en in kolom J staan willekeurige dagen, telkens van de daaropvolgende maand.
Op het einde van de rit zit ik ook netjes 12.800€ (of ja, toch een foutje van 0,87€ op 10 jaar) als ik maak dat die datum ook 4/12/32 is, maw. okay.
Nog een probleempje met mijn berekening, excel rekent hier alles door met x cijfers na de komma (gokje, 5 voor de komma, dus 10 na de komma).
De bank rondt telkens af op het 2e cijfer na de komma. Dat kan op het einde van de rit ook een verschil maken, zie kolom M.

Er is nog iets grappigs zoals SNB aangeeft, de banken (hier in België toch) kennen ook nog jaren van 360 dagen als het in hun voordeel uitkomt, dat wil zeggen dat je 2.50% rente door dat éne zinnetje plots maar 2.5*360/365 = 2.466% meer is, dus definities zijn belangrijk. Gebruiken ze enkelvoudig of samengesteld ??? Zo kunnen ze tegelijkertijd op 2 benen dansen, als ze ontlenen gebruiken ze principe A en als je geld bij hen in deposito geeft, dan gebruiken ze principe B. Ga maar aan de klaagmuur staan, het helpt niet, want je bent akkoord gegaan met de gebruiksvoorwaarden (10 blz kleine lettertjes).

Algemene conclusie : ik zeg niet dat de banken je beliegen, neen, ze zeggen het op een heel fijne manier, een klein beetje anders dan jij denkt dat ze zeggen. Alleen een geoefende luisteraar begrijpt hen. Zelfs de normale bankbedienden kunnen niet (wegens geen voldoende wiskundige of juridische achtergrond, het zit hem in de punten en kommas van de voorwaarden) of mogen niet ingaan op je terechte opmerkingen.
 

Bijlagen

  • Deposito uitrekenen.xlsx
    34,9 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
En ..., dan dien je Senso van antwoord met een renteberekening correct op dagbasis zoals de banken dat zouden doen, moet hij natuurlijk wel nog de nodige datums zelf invullen, dus in zijn geval de begindatum ergens halfweg een maand en daarna de einde van de maanden, valt het stil aan zijn kant.
Kan hij zijn brompot niet meer uithalen zeker ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan