Advies gevraagd voor logging CPU-performance

Status
Niet open voor verdere reacties.

hugensjr

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2002
Berichten
91
Mij laptop (Dell XPS 9510, W10 64 bit) vertoont sinds een aantal weken vreemd gedrag. Af en toe, ongeveer elke 20 minuten, bevriest het systeem voor zo'n 4 seconden. Gedurende die 'freeze' is de laptop niet te bedienen, slaat de fan aan, en audio 'blijft hangen'. Na die paar seconden kan ik het werken weer hervatten, speelt de audio door en is de fan weer gestopt. Soms is er daarna een probleem met m'n bluetooth-verbindingen (m'n BT-muis doet het dan niet meer). Dat kan ik dan vaak oplossen met het herstarten van de service bthserv (Bluetooth Support Service).

Ik wil graag achterhalen wat er op het moment van de freeze aan de hand is. Ik heb het idee dat een een proces of service is die een paar seconden maximale CPU pakt (vandaar de fan die aanslaat).
Met de Windows toepassingen heb ik tot op heden geen antwoord kunnen vinden, of ik gebruik ze niet goed. Ik heb het over de logboeken en boncontrole. In broncontrole zie ik op zo'n freeze-moment wel de piekbelasting voor alle CPU cores terug, maar ik kan daarin niet 'terugspoelen' naar dat moment om te kijken welk proces of service die max CPU pakt.

Ken ik de Windows tools niet goed genoeg of moet ik naar een ander programma uitkijken die inzichtelijk kan maken?
Alvast bedankt voor een tip!

Patrick
 
Laatst bewerkt:
Wat u beschrijft wijst er m.i. op dat er een heel zwaar proces op de achtergrond bezig is.
Dat zou kunnen duiden op malware, maar het kan ook een grote windows update zijn (alhoewel ik nog nooit heb meegemaakt dat een windows update het hele systeem bevriest).
Wat ook kan is dat er veel stof in de ingewanden van de laptop zit.

Om een begin te maken met er achter te komen wat er aan de hand is kunt u het beste in Taakbeheer kijken welke processen er actief zijn en veel van de cpu en/of harde schijf/ssd vragen. Meldt dan hier welke processen dat zijn die heel veel cpu gebruiken.
Maak ook de laptop eens open en kijk of er veel stof in de ventilatiegangen zit. Als dat zo is en u verwijderd de stof, zorg er dan voor dat, als u dat met blazen doet, dat de ventilatoren niet meedraaien (want die gaan dan stroom maken en dat is niet goed voor de pc).
 
Laatst bewerkt:
Laten we eens het logboek uitlezen om te kijken waar het misgaat:
  1. Download PsTools.
  2. Unzip deze naar C:\Program Files\PS Tools.(!Let op de spatie tussen PS en Tools!)
  3. Open een Opdrachtprompt met Administratorrechten
  4. (Kopieer onderstaande vetgedrukte blauwe regel en plak deze in de opdrachtregel:)
    Typ: "%programfiles%\ps tools\psloglist" -d 30 -f w -o eventlog > "%userprofile%\desktop\error.log" & start notepad "%userprofile%\desktop\error.log"
 
Thanks Dorado!
Zie er interessant uit, maar weet niet precies wat er gebeurt als ik het commando heb ingevoerd op de command prompt. Wordt meldingen uit de eventlog bijgehouden in een error.log?


Bekijk bijlage 367797
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee. Dat wordt gevormd door de > in de opgegeven commandoregel.

Je bijlage is helaas niet te lezen. In Hoe gebruik ik het forum (Zoek op bijlage) wordt uitgelegd hoe je een bijlage kunt toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
Een tweede poging voor de bijlage
De error.log wordt niet gevuld / loopt niet vol. Ook niet als mijn issue optreedt (maar misschien is dat ook de bedoeling niet)
 

Bijlagen

  • xps15small.jpg
    xps15small.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Is het niet de videokaart? Driver opnieuw installeren? Is er met de inhoud van post 3 niets te vinden?
Typ in het zoekvak Optionele en kijk eens onder optionele updates weergeven.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips. Heb het echter niet op kunnen lossen. Heb ook de drivers voor de videokaart opnieuw geïnstalleerd maar dat had ook niet het gewenste effect. Ik los het nu toch maar steeds op met het herstarten van de service bthserv (Bluetooth Support Service), dan doet alles het weer.
 
Windows Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Problemen oplossen > Extra probleemoplosser > Bluetooth
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan