Hele lijn in titels markeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

kenneth123

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2012
Berichten
82
Hallo!
Ik ben op zoek naar hoe ik titels helemaal over de volledige lijn kan markeren in Word.
In het voorbeeld zie je 4 titels over heel de lijn grijs gemarkeerd.
Hoe kan ik dit instellen? Want wat ik nu vind kan ik enkel de tekst zelf markeren maar niet over de hele lijn.
En dit zonder een "tabel" te maken.
Graag hulp!

Voorbeeld:
2022-12-16 19_21_26.png
 
Word is een tekstverwerker, zo’n programma werkt met regels en alinea’s. Lijnen zijn meer iets voor een tekenprogramma… Bovendien is je plaatje niet te lezen. Maar goed, dank zij Google Translate kan ik wel iets van je vraag maken. :)

Daarbij grijp ik dan toch terug op mijn eigen begrippen, en dat zijn dan dus regels en alinea’s. Want er is verschil of je één regel wilt markeren, of een alinea. Het eerste (regel) kan eigenlijk niet, het tweede wel. En ook nog zonder tabel te gebruiken.
Je hebt het over 4 ‘titels’. De vraag is, hoe je die hebt opgemaakt. Gebruik je daarvoor een profiel? Zo ja: dan is het simpel. Dan kun je in de eigenschappen van het (titel)profiel instellen dat de alinea een achtergrondkleur krijgt. Al je titels zijn dan correct opgemaakt.
zo nee: zorg er dan voor dat al je titels hetzelfde profiel krijgen. Dat je dan uiteraard al de juiste opmaak hebt gegeven :).
 
Ok, ik dacht dat het iets eenvoudiger zou kunnen ;)
Ik ken helemaal niet veel van Word, maar dan ga ik mij eens verdiepen in titels, alinea's en profielen maken..

Bedankt voor de verduidelijking!
 
Profielen maken/gebruiken is bloedje simpel: waarschijnlijk dóe je het al, want je kunt geen teksten maken zonder dat er een profiel aan de tekst is gekoppeld. Dat is dan de stijl <Standaard>. Die bevat bijvoorbeeld de alinea-instellingen voor de platte tekst, en het lettertype. Daarnaast heb je in het menu <Start> vast ook al wel het grote blok <Stijlen> gezien. Dát is de plek waar je de stijl kunt kiezen voor je titels. Dat zou bijvoorbeeld De stijl <Titel> kunnen zijn. Als je daar met de rechtermuis op klikt, kun je via <Wijzigen> de stijl aanpassen naar jouw smaak. Bij mij staat-ie bijvoorbeeld op Centreren, en dat verander ik dan naar Linkslijnend. Voor de achtergrondkleur doe je dit:
1. Links onderin staat een knop <Opmaak>. Daar klik je op
2. Uit het menu kies je <Rand...>
3. In het vervolgmenu klik je op het tabblad <Arcering>
4. In de keuzelijst <Opvulling> kies je de door jou gewenste kleur (grijs)
5. Vervolgens alle menu's afsluiten met <OK>

Als je slim bent, kijk je óók nog even naar het menu <Sneltoets> (via de knop Opmaak) en verander je de sneltoets naar een handige toets, bijv. <Alt>+<t>. Dan kun je met die toetscombinatie een alinea heel snel de stijl Titel geven. Maar dat mag je zelf weten :). Er staat overigens een prima cursus Word in de Handleidingen sectie, waarin alle basisbegrippen worden uitgelegd. Zodat je daarna ook het verschil weet tussen een alinea en een regel. En hoe je die maakt :).
 
Dat is allemaal gelukt, bedankt!
Kan ik deze stijl ook opslaan om in andere documenten te gebruiken?
 
Dat kan; als je een stijl aanmaakt/aanpast krijg je onderin het menu een vinkje te zien waarmee je kunt aangeven of de stijl in het huidige document moet worden opgeslagen, of beschikbaar moet zijn voor alle documenten. Als je het vinkje aan zet, heb je dus wat je wilt. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan