Vrij nieuwe USB Stick wordt niet overal herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.969
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal

Ik heb een paar vrij nieuwe USB3-Sticks (32GB) van Scandisk en die worden niet herkend in een USB2-poort, wel dus in een USB3-poort

Nu dacht ik altijd, dat deze devices altijd downwards compatibel waren, dus dat een USB3-stick ook in een USB2-poort herkend zou moeten worden.

Aan de poort op zichzelf zal het niet liggem, want een vergelijkbare USB3-Stick werkt wel in deze poort

Wat is hieraan te doen?

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Als het aan de stekker aansluiting ligt, dan zou het kunnen werken met een verlengkabel of een erop aangesloten HUB. Er zitten twee rijen contacten in een stekkertje. De eerste rij is voor USB 1 en 2 aansluitingen. De tweede rij contacten voor USB 3. Ga daarom in goed licht de twee USB stick stekkertjes eens vergelijken want misschien zijn de aansluitingen anders.

De stroomvoorziening is slechter op een USB 2 aansluiting dus voel eens of de stick warm wordt. Daarmee wil ik niet beweren dat dit niet zo hoort maar het kan wijzen op excessief stroomverbruik. Een USB 2.0 aansluiting levert tot 500 milliampère, USB 3.0 en USB 3.1 900 en 2000, maximaal, milliampère. Zou de USB 2 poort per vergissing een USB 1 poort zijn, dan slechts 150 milliampère. Komen we bij de vraag hoe veel stroom een USB 3 stick gebruikt, dan is dat typisch maximaal 500 milliampère oftewel 2,5 Watt bij 5 Volt. Op zich kan dat al een beperkende factor zijn bij (veel) data er naartoe schrijven maar misschien is de stick wel beveiligd tegen werking onder te weinig spanning. Daarmee zouden immers fouten ontstaan of kan het de werking staken. Wat een aansluiting aan stroom kan leveren is afhankelijk van andere op deze controller aangesloten apparaten. Probeer het daarom ook eens op een andere aansluiting en ook zonder andere USB aangesloten apparaten zoals externe schijven, muis, luidsprekers, printer.
 
Lees de omschrijving van Alfred 2 en het kan dus een hardwarefout zijn en dat schrijft WD/SanDisk ook op hun site/artikel en omdat ze nieuw zijn en valt onder de garantie kun je ze omruilen/retour doen.
 
Mooi. Daar heb ik een stuk of zes van en net nog geprobeerd. Geen problemen. Eerlijk gezegd let ik daar nooit op want voor grote back-ups, veel kopiëren gebruik ik ze toch niet en het verschil in snelheid is dan gering. Maar je hebt gelijk, moet werken.
 
Laatst bewerkt:
Op de stick staat SanDisk Ultra USB 3.0 32GB MADE IN MALAYSIA. SanDisk was acquired by hard disk drive manufacturer Western Digital on May 12, 2016, for US$19 billion.
 
Het kan je wel op een idee brengen om een USB-stick regelmatig te scannen. Vooral als ze van pc wisselen of van een 'vreemde' pc komen.
 
Hoi Edmoor

Oh Okay, neem me niet kwalijk, typefoutje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan