Scan kleiner formaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.417
Hallo, ik heb een Canoscan Lido 400 scanner.
Als ik een A4 scan, dan is het een slag kleiner dan het originele.
Hoe krijg ik het 1 op1 gescanned?
Groet,
Martin
 
Dat zal best een instelling van je scanprogramma zijn.
 
Uitvoer naar bestand of printer? Welk programma scant? Geen instellingen/voorkeuren? Programma's van images/afbeeldingen kunnen ook vaak scannen.
 
Hallo,
De vraag is haast onbegrijpelijk, want de grootte van de scan is in pixels (beeldlijnen en beeldpunten) en het origineel meet je in centimeters/millimeters. U moet allereerst nagaan op welke resolutie je moet scannen voor een acceptabel resultaat bij het gestelde doel. Een foto of drukwerk vereist een hoge resolutie. Daarom heet de resolutie van een scanner ook "dpi" of Dots Per Inch. Een foto voor op het scherm zal voldoende hebben aan een kleiner formaat. Respectievelijk, misschien, 1200 dpi en 600 dpi. De bestandsgrootte kan een rol spelen want deze varieert daarbij tussen de 50 en 5 Mb. Ook de kwaliteit van de scanner omdat het resultaat vaak nauwelijks beter wordt boven de 600 dpi instelling. Proberen en vergelijken in de kleine details en je weet meer over wat de scanner technisch aan mogelijkheden heeft en bij dpi instellingen als uitvoer geeft.

Met de hogere dpi instelling in het scanner stuurprogramma gekozen krijgt u dan een hoger aantal pixels en u kan het resultaat daarmee beter op grootte brengen in het programma waarmee u het bekijkt, bewerkt, opslaat of afdrukt.
 
Waarschijnlijk scan je een hele A4 inclusief de witranden, als je die dan gaat afdrukken trekt je printer er de printermarges er vanaf met als resultaat een iets kleinere afdruk.
Oplossing is natuurlijk om bij het scannen het scangebied te verkleinen tot alleen het gedeelte waar de tekst/afbeelding staat.
 
Ik ga het proberen. Alvast bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan