ms access rapport koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bigfood

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2023
Berichten
9
Goedemiddag Allen,

ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag.

kan ik een tekstvak in een rapportage koppelen aan gegevens van een Tabel?
ik wil een visueele rapportage maken met namen die aan kamers gekoppeld zijn.
dit krijg ik niet goed voor elkaar. hij blijft maar zeggen naam? in het tabel
gebruiker Bas zit op kamer 001
als ik dan kamer 001 zie staat er niet dat bas er zit maar naam?

enig idee hoe ik dit kan koppelen?

mvg bas
 
Rapporten zijn bedoeld om gegevens die in tabellen zijn opgeslagen weer te geven. De vraag of je een rapport kunt koppelen aan een tabel kan dus volmondig met ja beantwoord worden. De koppeling leg je via de "recordbron" (eigenschap) van het rapport.

Hoe je dat in dit geval het beste kunt doen is moeilijk te zeggen zonder meer informatie over je databaseontwerp. Een voorbeeld database zou het makkelijkst zijn.
 
de naam van Johan dersken (clientgegevens) wil ik dus op plaats Aak L1 hebben in het rapport.
en als deze dus naar een andere kamer gaat moet die dus naar een ander vak.

hoop dat dit zo duidelijk is aangezien in het bestand zelf niet kan uploaden.
 

Bijlagen

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    48,3 KB · Weergaven: 30
In de recordbron van het rapport zal je dus in ieder geval de tabel cliëntgegevens uitgebreid op moeten nemen. Daar staat immers de naam.
Wat is nu de recordbron van het rapport? Hoe komen afdeling, kamer en de datum daarop? Dat zijn toch ook gegevens die in tabellen staan?

Overigens gebruik je bij voorkeur geen spaties in tabel- en veldnamen.
De tabel afdeling en kamer lijkt me niet correct. Als een afdeling uit meerdere kamers bestaat moet je dat als twee tabellen modelleren.

Ik snap dat je de database niet met echte gegevens kunt delen. Je kan wel een versie maken met dummy cliëntgegevens en medewerkers. Je merkt hoe moeizaam dit verloopt als we niet de informatie zien die we willen zien.
 
rapport is nu handmatig gemaakt en aan niet gekoppeld.

tabel afdeling en kamer staan in 1 rij alle kamers op alle afdelingen. hoe zou deze eruit moeten zien om het beter te krijgen?

database is nog in ontwikkeling dus er staan alleen fictieve gegeven is.
alleen het bestand .accbd kan ik niet uploaden dus kan het niet uploaden. hoe zou ik dit moeten doen?

mvg Bas
 
Om het bestand te kunnen uploaden moet je het even zippen.

De afdelingen en kamers hard in het rapport zetten is geen goede aanpak. Wat als er kamers bij komen of gesloten worden? Je hebt ook geen garantie dat de ingeklopte gegevens overeenkomen met wat in de database staat. Het zal misschien lastig zijn de lay-out exact na te maken, maar zoals je het nu in gedachten hebt is een heilloze weg.
 
Ik ga er later op de dag naar kijken.
 
bedankt, mocht je een alternatief hebben hoor ik dat graag.
als er een kamer leeg staat wil ik eigenlijk wel dat die nog in het rapport staat, zo werken we al eeuwen met dat rapport.
dit is overzichtelijker dan lappen aan text.
 
Ik ben het met Peter gedeeltelijk eens, dat je op een zeer moeilijk pad bent gaan zitten. Heilloos is het niet, want het is wél te maken, maar ik vraag me af of jij daar al het niveau voor hebt om dat te doen. Dat vereist namelijk behoorlijk veel (en ingewikkeld) programmeerwerk. Sowieso houd je altijd het probleem dat bij het toevoegen van een kamer/lokatie je overnieuw kan beginnen. Moet je niet willen :).
tabel afdeling en kamer staan in 1 rij alle kamers op alle afdelingen.
Dit is inderdaad ook al geen goed idee; maak aparte tabellen voor afdelingen en kamers, zodat je specifieke afdelingsgegevens maar één maal hoeft op te slaan. Ik heb verder ook even naar je db gekeken, en gezien dat je nogal gul bent geweest met keuzelijsten in je tabellen. NIET DOEN!!!! Keuzelijsten horen niet thuis in tabellen (hooguit keuzelijsten op basis van een lijst, zoals bij Aanhef), maar alleen in formulieren. In een tabel wil je altijd kunnen zien wat er werkelijk is opgeslagen. Jij ziet dat dus niet. En daar krijg je later behoorlijk wat last mee, bijvoorbeeld met exporteren. Niet doen dus! Ik heb ze dan ook allemaal teruggezet naar tekstvak.

Je probleem is wellicht op te lossen door voor alle afdelingen/kamers subrapporten te maken die je filtert op één afdeling/kamer. Maar dat houdt nog steeds een hoop handwerk in als de situatie verandert. Nu zal dat niet zo vaak voorkomen, maar toch: je moet daar wel bewust van zijn dat het een rapport is dat altijd onderhoud nodig heeft in dat soort situaties. Zelf zou ik er dan ook voor kiezen om een ander rapport te maken, waarbij je de scheiding op natuurlijke wijze creëert door een groepering op Afdeling bijvoorbeeld. Dan staan de gegevens netjes onder elkaar, en niet meer naast elkaar. Dan hoef je eigenlijk niets toe doen als er wat verandert.
 
Ik heb even een voorbeeldje gemaakt, waarbij ik dus de afdelingen gescheiden heb van de kamers. Het rapport is een standaard rapportje, dus qua opmaak is er nog een hoop te winnen, maar daar ging je vraag niet over :).
 

Bijlagen

  • test 2-1-2023.zip
    76,4 KB · Weergaven: 16
Mosterd na de maaltijd, maar omdat ik al zover gevorderd was kon ik het niet laten mijn opzetje te delen.
Zie rapport2. Het formulier inschrijven client heb ik aangepast om de kamer nieuwe stijl te selecteren.
Er staan ook 2 query's om de tabellen afdeling en kamer te vullen.

Nog wat aandachtspuntjes.
Ik weet niet hoeveel cliënten er op een kamer gaan, maar je zal maatregelen moeten nemen om dubbel- of overbezetting te voorkomen.
Als een cliënt meerdere keren opgenomen kan worden, is het verstandig de tabel clientengegevensuitgebreid te splitsen in een tabel cliënt en een tabel opname.
Status heb ik bij kamer meegenomen. Ik weet niet wat je daarmee voorhebt, maar als het is om aan te geven of een kamer al dan niet bezet is, dan is dat geen goed idee (want afleidbaar).
 

Bijlagen

  • test 3-1-2023.zip
    73,3 KB · Weergaven: 16
TS zal er best blij mee zijn, maar als mijn moeder dezelfde opvoedingstechniek had gebruikt, dan had ik nog steeds iemand naast mij zitten die mijn voedsel prakt en met een lepel naar mijn mond brengt. En wist ik (in algemenere zin) niet wat ik nu wél weet. Ik geloof meer in zélf leren, en vragen die dan vanzelf opborrelen bij een persoon beantwoorden.... Tenzij xps351 er goed voor betaalt wordt natuurlijk, dan is het een ander verhaal :).
 
bedankt Peter,

nu heb ik 2 voorbeelden waarmee ik verder kan.
heel erg bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan