Foutmelding "mobile network not available for voice calls"

Status
Niet open voor verdere reacties.

MDN111

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2007
Berichten
503
Hallo,

Misschien is het hier niet de juiste plaats om mijn vraag te stellen, maar ik vind geen betere rubriek, daarom stel ik ze toch even.

Ik heb namelijk een probleem met mijn smartphone. Dat is een Motorola moto g31. Het probleem is dat hij ermee ophoudt tijdens het telefoneren. Er verschijnt dan een foutmelding "mobile network not available for voice calls".

Uiteraard heb ik deze foutmelding geGoogled en dan worden verschillende mogelijke fix'es aangeboden, maar de meeste oplossingen die men online vindt, gaan ervan uit dat men helemaal geen netwerk heeft. Dat is hier niet het geval. De telefoongesprek valt soms na ong. 50 seconden uit, soms duurt het iets langer, tot anderhalve minuut ongeveer. Er zit geen lijn is.

Ik heb alle voorgestelde oplossingen uitgeprobeerd, doch allemaal zonder resultaat:

- Smartphone restart.
- Simkaart wegnemen en opnieuw plaatsen.
- Cache en Data van de Phone-app leegmaken.
- Updates van de Phone-app verwijderen.
- Permissions van de Phone-app vervolledigen.
- Unrestricted Data Usage toestaan voor de Phone-app.
- Twee recentelijk gedownloade file manager apps (CX File en Filemanager+) verwijderd.
- ... mogelijk nog enkele die ik vergeten ben.

Wat ik wel kan melden is dat de ontvangst van het GSM-netwerk (4G) goed is. Goede signaalsterkte. Verder blijken de andere apps, zowel de fabrieksapps als de gedownloade, goed te werken over het 4G netwerk. Dat doet mij besluiten dat de SIM-kaart en zijn instellingen in orde zijn.

Voorlopig zie ik het niet meer zitten. Hopelijk kan iemand mij verder helpen...

Grtz,
MDN111.
 
gewoon even bij de provider navragen...deze kunnen zien hoelang de gesprekken duren en kunnen in de systemen kijken van waar het eventueel fout gaat.
welk netwerk is dit? ziggo-kpn-??
 
Heb ik eerder mee gemaakt bij een G5. Daar was het toch de simkaart die af en toe geen contact maakte.
Het verschil tussen een haperende spreek en dataverbinding is, dat de dataverbinding het blijft proberen te verbinden, de spreekverbinding valt uit en probeert het niet meer.
Oplossing bij was toen op de achterkant van de sim kaart 4 laagjes plakband plakken zodat die steviger aan gedrukt werd, heeft daarna nog 2 jaar gewerkt, wellicht iets om te proberen.
 
Dag maestro12,

Bedankt voor je reactie.

Aan een slecht contact had ik ook al eens gedacht. Ik had daarom al eens testen gedaan waarbij ik m'n smartphone fel bewoog en ook testen met het toestel onbeweeglijk, doch geen verschil in gedrag gevonden. Ik ga echter je tip met de plakband in gedachten houden.

Maar misschien is het opgelost. De toekomst zal het moeten uitwijzen. Ik heb daarnet drie testen gedaan met telkens een telefoongesprek dat ik na drie minuten zelf beëindigd heb.

Bij de netwerkinstellingen vind ik er een die luidt "4G calling". Die stond aan. Ik heb die afgezet en blijkbaar werkt het nu wel. Wat er exact aan de hand is, blijft een vraagteken voor mij. Het netwerk is een 4G-netwerk, maar ik mag de instelling "4G calling" blijkbaar niet aan zetten (???).

Zie screenshot in bijlage a.u.b.

Grtz,
MDN111.

PS. Dit heb ik ook nog gevonden: https://www.giffgaff.com/blog/what-is-4g-calling-and-do-i-need-it/
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230106-165426.png
    Screenshot_20230106-165426.png
    167,2 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Dag puppie,

Bedankt voor je reactie.

Mijn provider is Telenet (België). Ik heb daar geen klagen over, maar ik heb niet echt goede ervaringen met de antwoorden van hun help center. Als ik het probleem niet opgelost krijg zal ik ze toch wel eens moeten contacteren om te vragen of ze het verschil kunnen zien tussen een normaal beëindigd telefoongesprek en een onderbroken telefoongesprek.

Inmiddels ben ik toch een stap verder geraakt. Misschien is het wel opgelost. Zie andere post (#4) a.u.b.

Grtz,
MDN111.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan