Pc slaapmodus issues

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maysun

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2014
Berichten
361
Mijn pc heeft sinds een paar dagen kuren. Hij wil niet in slaap. Ik kies start, sleep en dan gaan de beeldschermen uit maar verder blijft ie doorratelen. Vervolgens als ik op een knopje of iets druk, gaat ie ook niet uit slaapmodus weer aan. Alleen op de aan/uit knop hard uitzetten heeft dan weer effect. Wat kan ik doen?

Windows 11, maar had het ook met Windows 10 (net geupdatet pas).
 
Hallo, De BIOS of UEFI instellingen kunnen een Power safe protocol aangeven, zoals; S1, S2 of S3. Dat kan conflicten geven en een BIOS gaat terug naar standaard waarden als de 3 Volt knoopcel batterij leeg is. Daarom altijd even dit ingebouwde energiebeheer uit zetten. Controleer dan meteen of instellingen wel behouden zijn gebleven bij een volgend bezoek aan de BIOS. Het zou ook kunnen dat een goed geladen batterij, dus niet half vol, nodig is om de slaapstand te verzorgen.
 
Hallo, De BIOS of UEFI instellingen kunnen een Power safe protocol aangeven, zoals; S1, S2 of S3. Dat kan conflicten geven en een BIOS gaat terug naar standaard waarden als de 3 Volt knoopcel batterij leeg is. Daarom altijd even dit ingebouwde energiebeheer uit zetten. Controleer dan meteen of instellingen wel behouden zijn gebleven bij een volgend bezoek aan de BIOS. Het zou ook kunnen dat een goed geladen batterij, dus niet half vol, nodig is om de slaapstand te verzorgen.

Volgens vriend die er wel iets van weet: batterij kan het niet zijn want pc is nog vrij nieuw. De power safe protocols S1 tot en met S6 staan allemaal aan. Maar lijkt erop of pc veel aan het doen is voor hij in slaap mag.
Ik heb daarop ook hybride uitgezet en heb ook ingesteld: activeringstimers toestaan: uitschakelen.

Hij lijkt wel sneller in slaap te gaan maar alsnog gaat ie zomaar weer wakker...Wat kan ik nog meer doen?
 
De power safe protocols kunnen en moeten dus uitgeschakeld worden. Controleer dan nog een keer of de instellingen worden onthouden. Ook een niewere computer kan een lege knoopcel hebben maar ik neem zelf aan dat dit het probleem niet is wanneer je instellingen kan opslaan.

Heb je de moederbord of chipset drivers geïnstalleerd en zijn dat de laatst uitgebrachte?

Windows up to date? Geef de controle opdracht sfc /scannow en doe een controle van het bestandsysteem met scandisk, via verkenner en eigenschappen in het contextmenu bij c:

Schakel slaapstand eens uit en weer aan met powercfg -h off en powercfg -h on Het is trouwens ook mogelijk om bij Energiebeheer en geavanceerde instellingen > het gedrag van de aan/uit knop, de snel starten modus te gebruiken. Ook dan wordt het geheugen naar schijf geschreven. Misschien heb je daarmee minder problemen maar dat werkt met het zelf uitzetten en de slaapstand mogelijkheid moet niet uitgeschakeld staan.

Tegen malware kan je scannen en zelf controleren wat er opstart door een lijst te laten opstellen met AutoRuns van Sysinternals. Nieuwe regels, sinds de laatst opgestelde lijst, zijn groen wanneer je het programma hebt. Het controleren en zoeken met google duurt dan waarschijnlijk wel enige uren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan