theoretische vraag: class modules in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

so10070

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2014
Berichten
419
Kan iemand me het voordeel van class modules in access toelichten. Ik zie op dit moment geen voordeel met gewone modules.
 
En voor een Nederlands voorbeeld: ik heb in de Access cursus ook een voorbeeld gemaakt met een Klasse module.
 
Klassemodules worden vaak gebruikt om op een eenvoudige wijze met entiteiten te kunnen werken. Bijvoorbeeld de entiteit "Klant". In een klassemodule kan je alle code samenbrengen die de eigenschappen ophaalt uit verschillende tabellen, zoals naam en adres uit de hoofdtabel Klanten. Maar ook het het nog openstaande saldo, datum laatste bestelling enzovoort uit de gerelateerde tabellen. Omgekeerd kan je daar methoden in creëren om de gegevens te beheren en tegelijk alle controles die moeten uitgevoerd worden bij het uitvoeren van acties zoals het aanmaken van nieuwe klanten.
Het vraagt wat extra tijd om de klasse modules aan te maken, maar is daarna super gemakkelijk in het gebruik. Ook voor het onderhoud: alle code zit netjes samen.
 
Thanks voor de reacties.
@edmoor: deze website had ik reeds bekeken. Overtuigde me nog niet wegens het vele werk dat je aan een klasse moet besteden.
@OctaFish: de twee hoofdstukken over klassemodules heb ik ook gelezen en vond deze - in tegenstelling tot vele zogenaamde instructiesites - heel overzichtelijk en duidelijk. Het vele werk dat een klassemodule met zich meebrengt blijft toch nazinderen.
@Noella: misschien omdat ik in mijn applicaties nog niet de nood gevoeld heb om met klassenmodules te werken, overschat ik het nadeel (veel werk om dit samen te stellen) t.o.V het voordeel (later makkelijk te gebruiken in de applicatie.

Bedankt voor de info.

:thumb:
 
De voordelen-nadelen tegen elkaar afwegen is een goed uitgangspunt :). Je hóeft ook niet met klasse modules te werken om een goede database te maken, maar vooral bij grotere projecten kún je er profijt van hebben, en dan kan de tijds investering dus wél lonen. Daarnaast is het natuurlijk een leuke manier om er wat bij te leren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan