NAS vraagje ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

19AMW59

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 jun 2014
Berichten
3
Als 64 jarige heb ik een vraag over de Qnap TS-412 , als ik hier vier schijven in plaats, aansluit op laptop kan ik dan elke schijf zien en bereiken via deze laptop ? Ik hoef niet te streamen dus gewoon op laptop met vier schijven , elke schijf voor een andere opslag .zie het als een 4 bay opslag, dus geen vier losse schijfen op het bureau.

Dank voor jullie eventuele antwoord.
 
Maar of dat handig is? Lijkt mij niet.... De kracht van een NAS is juist dat je je geen zorgen hoeft te maken over de schijven en hun indeling. Zeker niet als je een RAID opstelling maakt, waarbij de schijven samenwerken (en eventueel als backup dienen) heb je nergens meer omkijken naar. Gebruik je NAS als NAS, en niet als een verzameling extra schijven. Dan ben je veel goedkoper uit met een paar extra schijven die je aan je netwerk hangt. Dit is gewoon overkill...
 
Zelf zou ik RAID 5 instellen want dat kan met 4 schijven. Je houdt dan 3/4 van je opslagcapaciteit over want 1/4 wordt gebruikt voor fouttolerantie. Voordelen zijn o.a. bij uitval (crash) van een schijf kan je alle bestanden weer terughalen, en de leessnelheid is hoger t.o.v. een lossen schijf.

elke schijf voor een andere opslag
Met shares deel je het RAID 5 volume in (in jouw geval) 4 shares die je elk apart in je laptop een schijfletter geeft. Op die manier zie je in de laptop 4 onafhankelijke opslagruimtes, elk met een eigen schijfletter..
 
@bron: Voor de crash van 1 schijf is dat mogelijk een oplossing, als de eigenaar dan ook nog exact weet hoe eea exact te herstellen is.
Voor de rest vind ik een NAS met RAID geen extra backup inhouden, het is geen waterdichte oplossing. Die zul je imho met 2 NASsen apart in moeten richten. Immers, zoveel data passen vaak zeker niet op een laptop en ook veel PC's hebben ook niet zoveel schijven dat er van alle belangrijke data 2 onafhankelijke exemplaren zijn. Van mijn foto archief heb ik op losse schijven nog een extra back-up. Tis maar hoe dierbaar je alle of een deel van je data je zijn, dat bepaald iig bij mij het backup beleid.
 
Voor de rest vind ik een NAS met RAID geen extra backup inhouden
In de vraag van TS lees ik niets over een backup? RAID is een fouttolerant systeem, geen backup systeem. Als de vraag over een backup zou gaan dan kan iedereen een oplossing voor zichzelf bepalen. 2 NASsen zijn voor velen een dure oplossing.

In mijn reactie gaf ik alleen aan hoe de 4 schijven ook gebruikt kunnen worden i.p.v. JBOD.
 
Wat na post 3 komt zijn suggesties/adviezen. Uit post 1 is het doel van TS duidelijk. Maar goed, heeft TS nog vragen dan zien we het wel.
 
Ik hoef niet te streamen dus gewoon op laptop met vier schijven , elke schijf voor een andere opslag .zie het als een 4 bay opslag, dus geen vier losse schijfen op het bureau..
Staat er duidelijk: Opslag geen streamen.... ik voldoe aan wat Senso nog een keer herhaalt...

Mijn ervaring is dat mensen dan vervolgens niet nadenken over het verlies aan data en soms ook niet hoeven, dat kan.
Bij de RAID wordt dus als sterk punt genoemd dat je de daar beschreven recovery kunt doen... ook prima, daar volgt dan mijn bewustmakende opmerking op dat je dit niet moet zien als een backup... en stel voor om data die de TS heel erg belangrijk vindt daar een apart systeem, bijv een andere & kleinere NAS te gebruiken als je vindt dat meer een deel van je data essentieel is om te back-uppen...
Dit lijkt me een constructieve bijdrage waar de TS mogelijk bij alleen een "opslag" hebben zich niet gerealiseerd heeft dat er dan geen backup is.... bijna niemand heeft die data ook nog op zijn laptop staan simpel omdat vaak de ruimte daar net voldoende voor is. En ook in veel desktops zie ik vaak dat er amper gedacht is om daar alle data ook te hebben. Dus als er dan alleen een NAS is.... is er geen backup....
Ik heb al een paar mensen geholpen die in zo'n situatie zaten waarvan zulke opslag media crashten.... "Ja, ik dacht dat als ik hem op mijn externe data schijf zette ... dan is het toch goed? "
Er was dus niet eens een lokale kopie op de laptop of een kopie in de mail.... het ging om een scriptie plus data voor een studie... bizar....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan