IP Adres

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaxMac

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2022
Berichten
48
192.168.0.xx1
[FONT=&amp]naar een week geleden192.168.0.xx2[/FONT]
nu weer veranderd naar 192.168.0.xx3
Hoe komt het dat een IP adres zo ineens kan veranderen?
Mvg
Max
 
Dat is het interne Ip-adres dat door de router wordt toegekend aan de aangesloten apparaten die actief zijn/worden..
Waarschijnlijk is de router gereset (of de stroom er even vanaf geweest) en dan begint ie weer opnieuw ipnummers toe te kennen aan de apparaten die actief worden.

Dat is het interne Ip-adres dat door de router wordt toegekend aan de aangesloten apparaten die actief zijn/worden..
Waarschijnlijk is de router gereset (of de stroom er even vanaf geweest) en dan begint ie weer opnieuw ipnummers toe te kennen aan de apparaten die actief worden.

Als u wilt dat een bepaald apparaat steeds hetzelfde IP-nummer krijgt kunt u dat in de router aangeven.


Modedit: 2 opeenvolgende reacties na 1 minuut, volgende keer svp de knop "bericht aanpassen" gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Maxmac het is heel normaal dat je verschillende interne ip adressen krijgt.
Jouw computer krijgt nu bijvoorbeeld 2 aan het einde en morgen kan dat 10 zijn, het ligt er aan wat jij allemaal aan en uitzet in jouw eigen netwerk.
wil je dat jouw pc steeds hetzelfde interne ip adres krijgt dan zet je de interne dhcp range op 192.168.0.10 tot en met 192.168.0.200
dan kun je jouw pc een vast ip adres geven van 192.168.0.2 tot en met 192.168.0.9.
Normaal doe je dit met printers en bijvoorbeeld een deurbel en of camera.
Heb je een stroomstoring gehad dan hoef je voor die apparaten niks meer in te stellen die gaan dan verder op die vaste adressen.
het is maar wat jij zelf wilt.
 
@srpchulp, bron en puppie
Top... Nu wet ik al welke richting vanuit moet gaan.
Maar dat realiseren op een Apple AirPort Extreme vind ik nergens terug.
Of moet ik een ander toestel aanschaffen.?
 
Tip: regel alles in je modem, niet in elke pc, printer, mobiel of ander apparaat, op die manier heb je centraal een goed overzicht. Bovendien zitten er tools in je modem die hiervoor bedoeld zijn. Ook kan je in je modem (meestal) de Lease Time instellen, dat is de tijd waarop de reservering van een IP adres voor een bepaald apparaat vervalt. Deze staat vaak op 24 uur en kan je het beste zo laten.

Hoe je een apparaat altijd een bepaald IP adres kan geven? Krom gezegd, je geeft dynamisch telkens hetzelfde IP adres. Dit doe je door in het modem bij onderdeel DHCP het unieke MAC van je pc te koppelen aan een IP adres. Het IP adres is dan gereserveerd voor dat ene apparaat.

Zo zou de IP range van de DHCP en de Lease Time eruit kunnen zien (bij jou andere getallen).

range.jpg

Voorbeeld van IP reserveringen voor bepaalde apparaten

reserved.jpg

Je ziet in de screenshot bij MyBookLive dat de Lease Time is verlopen dus dit apparaat krijgt gewoonlijk een ander IP adres. Omdat IP 200 is gereserveerd voor de MyBookLive zal deze weer (ook al is de Lease Time verlopen) dit IP adres krijgen.

Reserveringen in je modem blijven staan, ook als het modem spanningsloos is.

Als je een vraag hebt, laat maar weten :)
 
Laatst bewerkt:
:thumb: Op die pagina wordt IP 10.xx.yy.zz gebruikt. Overal waar dit staat verander je dit in jouw IP range 192.168.0.xx
 
Zo gedaan maar krijg toch nog deze melding


Reserve a DHCP address in AirPort Utility on Mac


You can set up your base station to reserve an IP address for each client computer on your network. When a client computer joins your network, your base station provides the same IP address to that client. This ensures that the IP address of the client computer doesn’t change.
Note: Your base station must be set up to provide IP addresses to client computers on your network using DHCP before you can make a DHCP reservation. See Share an internet connection.


  1. Open the AirPort Utility app
    cca4bb07eee771edd74f56b5770d1c25.png
    on your Mac, located in the Utilities folder in the Applications folder.
  2. In the graphical overview, select the base station you want to configure, then click Edit. You may need to enter a password for the base station.
  3. Click Network, then verify that “DHCP and NAT” or “DHCP only” is selected in the Router Mode pop-up menu.
  4. Click the Add button
    a2ef32e34a5573d192b10d340a4f46b1.png
    below the DHCP reservations list, then do the following in the dialog that appears:
    • Enter a name for the computer in the Description field.
    • Click the “Reserve Address By” pop-up menu, choose DHCP Client ID or MAC Address, then enter the client ID or the MAC address in the corresponding field.
      A DHCP client requesting an IP address can be identified by either the MAC address of the client or a unique DHCP client ID. If you choose to reserve an address by MAC address, enter the MAC address of the device you are connecting in the field. If you choose to reserve an address by DHCP client ID, enter a unique client ID in the field and make sure the device you are connecting is configured with the same DHCP client ID.
    • Enter the IPv4 address that you would like the base station to reserve for the client.
  5. Click Save to save your changes and close the dialog, then click Update to save the changes.

 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2023-01-12 om 15.47.22.png
    Scherm­afbeelding 2023-01-12 om 15.47.22.png
    123,3 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
select the base station you want to configure
Heb je het apparaat gekozen van je lokale netwerk (waarop je pc's zitten)

Wordt jouw apparaat beschreven op die website pagina?
Als je alle stappen hebt doorlopen zonder dat er iets anders is dan verwacht dan zou het moeten werken :confused:
 
Heb je het apparaat gekozen van je lokale netwerk (waarop je pc's zitten)
Welk apparaat? Deze?

Heb nog zitten googelen en hier iets gevonden op deze site Hue Bridge

[FONT=&amp]Hier kun je zien welke Hue Bridges je hebt gekoppeld met je App, dit kunnen er dus meer dan 1 zijn. Als je op de i klikt krijg je extra info over de Bridge en kun je vier zaken regelen: Clean up, Network settings, Time zone en Zigbee channel change.[/FONT]
[FONT=&amp]
Met Clean up kun je alles in 1 x weg gooien wat je hebt ingesteld behalve je Rooms, Zones en je lampen.
[/FONT]

Met Network settings kun je DHCP aan laten staan als je wilt dat je Bridge automatisch een IP adres krijgt of je kunt dit uitzetten en dan kun je deze informatie er zelf inzetten.
[FONT=&amp]

Bij Time zone selecteer je de hoofdstad van het land waar je bent om te zorgen dat je Bridge in de juiste tijd zone staat. Dit was bij mij al automatisch op Brussel gezet, dus heb je eigenlijk alleen nodig als je de Bridge naar een andere tijdzone verplaatst.

Met de Zigbee channel change kun je het kanaal van de Zigbee aanpassen. Dit zou je kunnen gebruiken als je bijvoorbeeld last hebt om connecties te maken. Het Zigbee protocol gebruikt namelijk de zelfde kanaal als wifi en dit kan soms botsen.

Via [/FONT]iPhone Hue App uitgevoerd. Alles werkt goed (geen problemen)
Is dit nu voldoende en of moet ik nog prutsen in mijn
AirPort Extreme?
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2023-01-13 om 15.13.35.png
    Scherm­afbeelding 2023-01-13 om 15.13.35.png
    210 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Een dhcp server deelt IP adressen uit. Dit kan bijvoorbeeld een modem zijn.
Een dhcp client (bijv. een pc) kan een IP adres vragen aan de dhcp server.
Een dhcp server heeft ook een eigen vast IP adres.

In het plaatje van #11 zijn de rechter gegevens niet zichtbaar, die zijn wel nodig om te helpen. Het is niet geheim, anderen kunnen er niets mee. Zo te zien zit je aan de linker zijde gegevens ter veranderen terwijl dit juist aan de rechterzijde moet gebeuren.
 
Het zijn de juiste gegevens
 

Bijlagen

  • IMG_0014.PNG
    IMG_0014.PNG
    359,5 KB · Weergaven: 25
Dit apparaat (192.168.0.101) heeft het IP adres gekregen van de dhcp server (192.168.0.1). De netwerk mask geeft aan dat er 256 IP adressen in het netwerk zijn (0.0 t/m 0.255). In de praktijk max. 253 IP adressen want 0.0 en 0.255 mogen niet worden gebruikt, en de dhcp server heeft ook een IP adres.

Een IP adres reservering (uitleg bij #6) moet worden gedaan in het apparaat wat IP 192.168.0.1 heeft. Hier vandaan weet ik niet welk apparaat dat is
 
Kan verder geen hulp meer geven :confused: Ik heb geen Apple of Philips Hue. Alleen dhcp kan ik uitleggen.
 
Je begon hier mee, wat via iets met DCHP of fixed ip adres te ondervangen zou kunnen zijn, mits wij jouw vraag goed begrijpen...
192.168.0.xx1
naar een week geleden192.168.0.xx2
nu weer veranderd naar 192.168.0.xx3
Hoe komt het dat een IP adres zo ineens kan veranderen?
En nu komt er een heel verhaal er achter met Zigbee Hue etc.....
[FONT=&amp]Via [/FONT]iPhone Hue App uitgevoerd. Alles werkt goed (geen problemen)
Is dit nu voldoende en of moet ik nog prutsen in mijn
AirPort Extreme?
De meesten zijn je wrs al kwijt. Deels zoals @bron net aangaf:
Kan verder geen hulp meer geven :confused: Ik heb geen Apple of Philips Hue. Alleen dhcp kan ik uitleggen.
maar ik ook omdat ik inmiddels door het zo zwak doseren en het sterk fragmenteren van de info geen enkel idee meer heb hoe jouw netwerk onderling en dus in welke hierchie georganiseerd is.

Maak eens een fatsoenlijk netwerk tekening met alles erin, het modem de router (of in 1 apparaat als combi?) en nog een 2e router erachter en die Hue apparaten zijn dat access points of weet ik wat.
Ik ben in dit topic echt de weg kwijt. Kan wat over mij zeggen maar ik vind jouw manier van een probleem beschrijven bepaald niet transparant.

Het kan zijn dat je het zelf ook niet weet, verwacht dan niet dat we zelfs na diverse vragen nog steeds niet goed weten hoe het dan wel bij jou in elkaar zit.

Het advies geven van een mogelijke/werkbare oplossing hangt daar wel mee samen.
 
En nu komt er een heel verhaal er achter met Zigbee Hue etc.....
Heeft nies te maken met dhcp instellingen.

De meesten zijn je wrs al kwijt
Geef toe, het noorden kwijt of bij gebrek aan kennis van deze apparaten.


Maak eens een fatsoenlijk netwerk tekening met alles erin, het modem de router (of in 1 apparaat als combi?) en nog een 2e router erachter en die Hue apparaten zijn dat access points of weet ik wat.
Ik ben in dit topic echt de weg kwijt. Kan wat over mij zeggen maar ik vind jouw manier van een probleem beschrijven bepaald niet transparant.
Die tekening zal het probleem niet oplossen.

Je begon hier mee, wat via iets met DCHP of fixed ip adres te ondervangen zou kunnen zijn, mits wij jouw vraag goed begrijpen...
Wel ja dat was het.
Een vast Ip adres
In #11 met deze regel Met Network settings kun je DHCP aan laten staan als je wilt dat je Bridge automatisch een IP adres krijgt of je kunt dit uitzetten en dan kun je deze informatie er zelf inzetten.
Op mijn IPhone in de Hue app instellingen, DHCP uitgeschakeld en zelf ip adres enz. zelf ingevuld.
Mijn vraag was ook eerder gesteld, is dit nu voldoende, heb ik nu een vast ip adres?
 
Ook bron dacht dat je blijkbaar nog hulp nodig had, maar niet over dat stuk met veel ruis, waar ik ook niet uit kwam.
Kan verder geen hulp meer geven :confused: Ik heb geen Apple of Philips Hue. Alleen dhcp kan ik uitleggen.
Er zit zoveel ruis in het verhaal, als je bijv dit alleen geschreven had en ook de quote in gebruik neemt zodat duidelijk is wat van jou is en van een ander....:

Als je het bijvoorbeeld zo geschreven had:
"Heb nog zitten googelen en hier iets gevonden op deze site Hue Bridge"

Hier kun je zien welke Hue Bridges je hebt gekoppeld......................

Met Network settings kun je DHCP aan laten staan als je wilt dat je Bridge automatisch een IP adres krijgt of je kunt dit uitzetten en dan kun je deze informatie er zelf inzetten
......
En je eindigt dan met:
"Via iPhone Hue App uitgevoerd. Alles werkt goed (geen problemen) Is dit nu voldoende en of moet ik nog prutsen in mijn
AirPort Extreme?"

Dan... was het wel duidelijk geweest. vergeet ff mijn tussen gevoegde tekst. Ik heb jouw tekst tussen "" en cursief gezet en wat jij quote heb ik alleen dat gequote was belangrijk is.
Als alles goed werkt, hoef je niet te prutsen.
De rest van het verhaal gaf veel te veel ruis op de lijn.
 
Laatst bewerkt:
Oei... zal een ruisfilter erop zetten:d:d:d:d
Allen bedankt voor het meedenken.
Mvg
Max
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan