gratis update naar windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaikke

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2001
Berichten
507
hallo,mijn dochter haar pc draait nog perfect op w8.1 , naar verluid wordt deze niet meer ondersteunt maar ook ergens vernomen dat heel 2023 men nog gratis ( indien 8.1 origineel met licentie is) deze kan upgraden, ik ben al uren bezig maar kan het niet vinden en hoe zou dan moeten gaan.? Ooit jaren geleden mijn pc reeds gedaan, is zelfde als mijn dochter en draait perfect op w10.
ik hoop op hulp, in dit helpmij forum zit veel kennis...reeds vaker perfecte hulp gehad.

Bedankt Kees.
 
Zorg er eerst voor dat je alle updates hebt geinstalleerd voor windows 8.1.
Maak dan een backup van al je belangrijke bestanden en noteer je huidige license key van windows 8.1.
Ga dan naar deze link
En start alhier de windows 10 media creation tool.
 
Support pagina van Microsoft over de Licentie.
Bij "Free upgrade to Windows 10" staat dat je een digitale licentie moet hebben (geen product key).

In Windows 11 kan ik het zien bij Activeringsstatus, even googelen hoe je het kan zien in W 8.1

digitaal.jpg
 
Laatst bewerkt:
En als je Windows 8.1 is gekoppeld aan een Microsoft account, zoals *@outlook.com,
dan hoeft zelfs dat niet .Download alleen genoemde Creation Tool en ga installeren. Hij neemt de licensie dan vanzelf over.
 
Een emailadres @outlook.com kan je met élke licentie maken. Bij de upgrade naar Win 10 moet het een digitale licentie zijn. Als Windows bij aankoop al op de laptop zat en er geen product key sticker op de laptop zit dan is het waarschijnlijk een digitale licentie. De licentie authenticatie is dan door de fabrikant in de bios gezet.

De upgrade is niet mogelijk bij een volume licentie, OEM licentie of Product Key licentie.

* edit: deze beperking was er een aantal jaar terug niet. Toen kon iedereen vanaf Win 7 upgraden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bezig om nu een backup te maken, maar heb geen externe HD, wel een externe CD/DVD BRANDER kan ik een backup ook op cd / dvd branden.!
Kees.
 
Laatst bewerkt:
Windows10 setup

Hallo hier ben ik weer,
Ben bezig met gratis upgrade van W8,1 naar W10.
Back-up gemaakt van HD, laptop opnieuw opgestart en via Media Creation Tool de upgrade gestart.
Maar staat nu minstens 6 uur op “ we bereiden een paar dingen voor “ in het windows 10 setup.
Ik durf de setup ook niet af te breken of laptop afsluiten.
Wat zou u mij adviseren? Gewoon wachten of is er een andere oorzaak of oplossing.



Bedankt alvast, Kees
 

Bijlagen

  • 17079A49-5262-4D4C-88F7-05D3A03BB7E7.jpg
    17079A49-5262-4D4C-88F7-05D3A03BB7E7.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 18
Je kan even wachten op de antwoorden van de echte experts.

Maar ik heb een paar dagen geleden ook de upgrade van windows8.1 naar windows10 gemaakt.
En ook bij mij bleef die lang hangen.
Wat ik toen gedaan heb, is even de wifi internet verbinding verbroken.
Na een poosje ging de update verder.
Ik weet niet als het verbreken de oplossing was of toeval.
 
Laatst bewerkt:
Het is slim om de upgrade niet via wifi te doen.
Sluit de laptop met een kabeltje rechtstreeks aan op het modem en doe dan de upgrade..

Er moet ruim voldoende vrije HD ruimte zijn.
Namelijk voor de win10 download, voor de win8-rollback, en voor de win10 installatie.

Zelf zou ik kiezen voor een compleet schone installatie zonder behoud van bestanden.
Omdat je een backup hebt kan je daarna je eigen bestanden terugzetten.
 
Laatst bewerkt:
Bron bedankt, maar daar heb ik nu toch even niets aan? Hij is nu al ca 10 uur bezig en nog steeds het zelfde beeld.af en toe knippert led van de HDD even.
Van wifi afhalen en rechtstreeks aansluiten kan dat nu hij bezig is, en een netwerkkabel op laptop aansluiten, zal toch ook ergens een instelling moeten aangeven?
Schone installatie durf ik niet aan, heb wel een back-up maar terug zetten zal toch meer ervaring voor nodig zijn, de huidige HDD staat als C en als D. En weet niet of dan dit goed gaat.
Mijn ervaring is beetje rommelaar hihihihi.
Ik hoop dat er morgen iets is veranderd aan setup w10.
Bedankt Kees
 
Als je een goed image hebt.. .die je formeel dan ook ff (bijv op een andere schijf) gecheckt hebt... .dan installeer je een schone Win10 en vul je de code in van Win8.
Met Win7 diverse malen gedaan, alleen met OEM's Win7's van bijvoorbeeld een Dell PC of laptop had ik vaak problemen, de sleutel werd zelden voor akkoord gezien.
 
Bron bedankt, maar daar heb ik nu toch even niets aan? Hij is nu al ca 10 uur bezig en nog steeds het zelfde beeld.af en toe knippert led van de HDD even.
Van wifi afhalen en rechtstreeks aansluiten kan dat nu hij bezig is, en een netwerkkabel op laptop aansluiten, zal toch ook ergens een instelling moeten aangeven?
Schone installatie durf ik niet aan, heb wel een back-up maar terug zetten zal toch meer ervaring voor nodig zijn, de huidige HDD staat als C en als D. En weet niet of dan dit goed gaat.
Mijn ervaring is beetje rommelaar hihihihi.
Ik hoop dat er morgen iets is veranderd aan setup w10.
Bedankt Kees
 
Schone installatie durf ik niet aan,
Daarom durf ik geen rigoureuze oplossingen te geven :confused:
Ben je (of je laptop) iets verder?
 
Hallo bron,
Heel de nacht laten draaien, helaas geen resultaat…laptop uitgezet en daarna met angst en beven weer gestart, starte gelukkig wel op…maar met W8.1 .
Wil nu eerst weer backup op een externe hdd maken, en heb de w10 setup nu op stikje gezet en wil straks proberen via usb stick W10 te gaan installeren…ik had backup en W10 setup op deze hdd gezet, maar nu was de backup verdwenen vandaar nu eerst weer backup maken?
 
Nu weer volgend probleem, de hdd was FAT32 geformatteerd, geeft dan maar 32gb ruimte aan terwijl deze 150GB is, nu geformatteerd naar NTFS maar kom niet verder dan 32GB.
PFFFFFFF hoe krijg ik deze ext hdd weer goed?
 
Lange pier…
Ik durf dat niet zonder een goede backup van pc met w8.1… er staan super veel foto’s en nog meer spul op dat niet weg mag . Weet tuurlijk ook niet of backup nodig is????
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan