2100 detection error on hdd0 op Linux Mint laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
964
Error 2100 (waarbij de verbinding tussen ssd en laptop is verbroken en er niets mis is met de ssd) komt naar ik lees specifiek voor bij Lenovo. Mijn Thinkpad X250 met Linux Mint 19 en dual boot W10 crashte plotseling met deze error.
Heb de ssd er uit gehaald en via een bay aangesloten op mijn desktop met Linux Mint 20.2 om voor de zekerheid een backup van mijn bestanden te maken. De ssd wordt echter niet automatisch aangekoppeld (omdat er ook Windows op staat?). Als ik naar de inhoud kijk zie ik twee partities met de volgende specificaties:
537 MB FAT gekoppeld aan /boot/uefi (de Windows partitie)
500 GB Ext4 versie 1.0 gekoppeld aan bestandsysteem root (de Linux partitie)
Mijn vraag is: hoe koppel ik de ssd aan mijn desktop. Het belangrijkst voor mij is de Ext4 Linuxpartitie waar al mijn bestanden op staan.
De technische oplossingen via de terminal die ik op internet vindt waag ik me als leek niet aan.
 
Heb je de SSD weer terug in je lenovo gezet?

Als het je enige SSD is hang je hem weer terug en dan moet je laptop hem gewoon zien. Dus ik weet niet wat je gedaan hebt als laatste dus voor de error?

SSD kan je via je desktop mounten via Menu-Schijven en dan de schijf aanklikken en mounten.
 
Ik was er gewoon op aan het werk en ineens reageerde de knoppen niet meer en liep hij vast. Geforceerd uitgezet en weer opgestart. Toen verscheen die error 2100. De ssd er opnieuw in zetten maakte niets uit. Mounten via de desktop werkte niet. Vannacht heb ik een stappenplan uitgevoerd dat op internet staat om een partitie te mounten en dat lukte. Stond ook dat de ssd goed functioneerde. Ik kon alle systeemmappen (heet dat zo?) zien. Heb ik niets mee gedaan, maar mijn bestanden zag ik niet. Wilde vanmorgen verder zoeken, maar nu start mijn desktop niet meer op. Na het verschijnen van het Mint-logo stopt het en vraagt hij om een code (geen idee wat) en een wachtwoord. Van de regen in de drup dus. Heb nu geen werkend linux apparaat meer. Was voor mijn probleem ook op Linux Mint forum bezig, maar kwam daar ook niet verder mee.
 
Vreemd iets. Maar dat geforceerd afsluiten heeft misschien de SSD de das om gedaan.
Je kan de SSD uitlezen maar niet de bestanden zien? Ook dat is raar.
Ik zou haast zeggen, kom naar Franeker hahhahahaha, maar ja....das ver weg.

Koop een andere SSD, zie zijn niet duur. Gooi die in je laptop lenovo en installeer Linux Mint 20 alleen!! Dus niet met Windows.
En je hebt een werkend systeem. Ga daarna met die andere SSD aan de slag. Probeer deze weer te mounten, probeer je files veilig te stellen.

Zo zou ik het doen. Want hoe dit heeft kunnen ontstaan is alleen maar gissen.
 
Ja, het gaat mij vooral om mijn bestanden. Heb inmiddels een ervaren ict-techneut bereid gevonden om morgen te komen kijken omdat nu alles plat ligt, behalve mijn Windows laptop. En dual boot daar stop ik ook mee. Was in het verleden zelfs voor mij geen punt om dat te realiseren, maar na alle windows en linux updates is dat een klus geworden waar ik me niet meer aan waag. Lag Franeker maar dichterbij inderdaad. In ieder geval dank voor de moeite!

Het probleem blijkt in de ssd zelf te zitten. De chip op de print krijgt geen stroom (verbroken spoor in de print oid) en de ssd wordt daardoor niet gezien. Ik heb een bay waar twee schijven/ssd's in kunnen. Bij de sleuf die je gebruikt gaat een blauw lichtje branden als je er een schijf in prikt. Het blauwe lichtje flitst alleen even als ik de defecte ssd er in prik, en dat is alles. Kan de bestanden er uit laten halen door een professioneel data recovery bedrijf als Octron. Omdat ze de ssd fysiek moeten openen en de print moeten herstellen voordat ze bij de bestanden kunnen, en dat gebeurt in een zg clean room, is dat een dure grap. Pakweg 600-900 euro. Goede start van het nieuwe jaar dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Schaf meteen 2 aparte backup schijven aan die vallen qua kosten in het niet bij deze commerciële recovery.

Sterkte en nu duimen dat je de data terugkrijgt.:thumb:
 
Ik zou het niet opgeven en het zelf proberen. Als je een keer geluk heb en de SSD pakt wel, kan je de bestanden eraf halen.

Never nooit niet dat ik zoveel geld ga uitgeven aan een SSD; eigen schuld denk ik dan maar. Daarom heb ik dus en een cloud (transIP Stack) en een NAS.
Verder heb ik nog externe schijven en altijd 2 schijven in mijn laptop en desktop.
 
Heb ik al paar keer geprobeerd: in de laptop, ipv de harddisk in de desktop en in de docking station, maar niets. In de dubbele dock gaat een blauw lichtje branden als je een ssd in een van de sleuven prikt. Bij deze ssd flitst dat even blauw bij het inprikken, maar verder ook niets. En ik heb twee externe schijven voor backups, maar ja, de laatste tijd niet ge-backupt. Door schade en schande word je wijs. En die ssd bevat veel belangrijk materiaal voor mij, dus ik moet de bestanden wel hebben.
 
Yep.... mee eens.
En wat zijn je data je waard om er vooraf een backup systeem voor in te richten, waar je zelf zeker van bent dat je aan voldoende risico spreiding gedaan hebt.
Een zo'n ketser en je had het beter vooraf zo kunnen regelen. Dus doet dat meteen (voor meelezers die het nog niet gedaan hebben..)
Ik heb ook alles op voldoende klassieke HD's waarvan de schijven die meestal stil en uit staan, behalve bij het backuppen. Die schijven gaan zelden stuk, dat kun je van een SSD niet altijd zeggen.... mij te tricky om dat te doen en ook veel duurder per GB aan data.
 
De belangrijkste data recovery bedrijven geven ook aan dat een harddisk veiliger is dan een ssd, zeker voor opslag op langere termijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan