Van Windows 8.1 naar Windows 10 naar Windows 11 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jmeeuwse

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2000
Berichten
381
Dag allemaal.

Het was nu zover dat de ondersteuning van 8.1 afliep dus ik dacht kom, laat ik een upgrade ( want gratis ) naar Windows 10 doen.
Heb de Microsoft Media Creation Tool gebruikt, het downloaden begint, daarna het installeren ( met behoud van bestanden en apps )
Toch maar een back-up van de persoonlijke bestanden gemaakt, meeste staan op een andere schijf, dus weinig op de cd schijf, maar je weet maar nooit.
En... Eset Internet Security verwijderd vooraf.
Alles gaat z'n gang ( digitale sleutel ) niks Microsoft account invullen, alleen op het einde de privacyvoorkeuren op uit gezet, dat alles iets van een uurtje bezig geweest.
En wonder o wonder alles stond er weer netjes op en alles werkte.
Tot nu een dag bezig geweest om alle instellingen weer te vinden....fijn altijd dat Microsoft de meeste ( zelfde ) instellingen bij iedere versie weer op hele andere plekken verstopt.
Ook maar weer Classic Start Menu erop want dat Windows startmenu...brrrr ik vind het niks niks, maar dat is persoonlijk.
Ook netjes geactiveerd.

Maar nu, aangezien de ondersteuning van deze Windows 10 ook al in 2025 afloopt dacht ik gelijk maar door te gaan naar Windows 11...dan kunnen we weer even vooruit.
Maar dat ging dus niet i.v.m. de eisen van Microsoft.

De Processor wordt momenteel niet ondersteund voor Windows 11
Processor Intel Core i7-3770 CPU 3.40 GHz


TPM 2.0 moet worden ondersteund en ingeschakeld op deze pc.
TPM: TPM niet gedetecteerd


Optie 1 komt niet in aanmerking voor mij, de processor vind ik prima voor mijn gebruik.

Optie 2 kan ik niks aan veranderen want deze instelling zit niet in het BIOS

Dus wachten tot 2025, misschien stelt Microsoft zijn eisen tegen die tijd naar beneden bij want ze kunnen toch niet verwachten dat velen hun PC gaan vervangen, zeker de bedrijven niet want
zo oud hoeft ie nog niet eens te zijn.
Om maar niet te spreken van de computer afvalberg...klimaat ??
Of Microsoft moet natuurlijk afspraken hebben met PC fabrikanten ?

Nu dus de vraag.

Windows 11 installatie is wel mogelijk met wat registertweaks enz om de eisen te omzeilen.
Heeft iemand ervaren of het ook werkt en blijft werken ?

Microsoft waarschuwt dat er schade aan de computer kan ontstaan met deze methodes.
Nou, lijkt mij onzin, de software is niet uitgerust met hamer en beitel volgens mij.

Ook zeggen ze dat het te verwachten is dat bij op deze manier geïnstalleerde versie er waarschijnlijk geen updates meer ontvangen zullen worden.

Is er iemand die een op deze manier geïnstalleerde versie al een poosje gebruikt en daar deze nadelige gevolgen van ondervonden heeft ?

Ik vraag dit speciaal dat er steeds meer verzekeringen en banken bij cyberschadeclaims eisen dat de computer voorzien is van de laatste veiligheidsupdates.

Voor de goede orde, ik ben best bereid te betalen voor een verlenging van de updatetermijn bij Windows 10 want ik snap ook wel dat voor niks de zon opgaat maar
een nieuwe PC hierom kopen ...nou nee, de mijne werkt altijd zonder storingen enz en is snel met een pas aangeschafte SSD.

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat op meerdere PC's gedaan en het werkt zonder enig probleem.
Ook de Windows 11 updates gaan probleemloos.
 
@ edmoor

Welke methode heb je gebruikt ?
Zover ik kan zien zijn er verschillende wegen die naar Rome lieden.
 
Voor beide PC's heb ik de methode gebruikt waarbij het bestand Appraiserres.dll uit de installatie ISO wordt verwijderd.
Dat heb ik dus 1x gedaan en die ISO 2x gebruikt.
 
Dus dat ene bestandje zorgt dat TPM en de processorcheck omzeild wordt als ik het goed begrijp ?
 
Inderdaad.
 
Alleen appraiserres.dll met een ' s ' dus want er staat er nog een genaamd appraiser.dll zonder ' s '
 
Laatst bewerkt:
Als je weinig zoekt vind je het originele artikel van jouw info:
https://blogs.windows.com/windowsex...g-the-next-feature-update-to-windows-10-21h2/
Dan lees je daar over de LTSC ,
[FONT=&amp]In addition, we will also launch the next version of the Windows 10 Long-Term Servicing Channel (LTSC) based on version 21H2 at the same time, and it will have five years of servicing as announced in [/FONT]February[FONT=&amp].[/FONT]
[FONT=&amp]
In de LTSC versie wordt over 10 jaar service gesproken dan kom je met een LTSC van 2019 zelfs voorbij 2027....

Nog meer links
[/FONT]
https://techcommunity.microsoft.com...m-servicing-channel-ltsc-release/ba-p/2147232

Waar je over de iOT Windows 10 kunt lezen, dus voor allerlei apparaten die op win10 draaien. Daarvoor zal imho die 2025 nog steeds gelden.

What should I do if I need to install or upgrade to the next version, but I need the 10-year lifecycle for my device?

We recommend that you reassess your decision to use Windows 10 Enterprise LTSC and change to Semi-Annual Channel releases of Windows where it is more appropriate. For your fixed function devices, such as kiosk and point-of-sale devices, that need to continue using LTSC and are planning to install or upgrade to the next version, consider moving to Windows 10 IoT Enterprise LTSC. Again, we understand the needs for IoT/fixed purpose scenarios are different and there is no change to the 10-year support lifecycle for Windows 10 IoT Enterprise LTSC. For information on how to obtain Windows 10 IoT Enterprise LTSC, please reach out to your local IoT distributor.

Mijn indruk is dat dit niet geldt voor Windows 10 Home en Pro die velen van ons nog hebben.


https://techcommunity.microsoft.com...-is-it-and-when-should-it-be-used/ba-p/293181

In de
 
Ik ben van windows 10 naar windows 11 gegaan. Toen ik de laptop kocht stond er een 10 Home editie op. Gekeken of er W11 op kon.Yesss!!!. Geupgrade naar 11. Maar wat een ramp. 7 weekjes aangekeken en daarna terug gegaan naar het oude, vertrouwde W10. En ik blijf er gewoon bij.

Er zijn genoeg filmjes op YouTube om het TPM2.0 probleem op te lossen.
 
En dan kun je tijdens de installatie ook gewoon kiezen voor persoonlijke bestanden enz behouden neem ik aan ?
Is het ook mogelijk na een paar dagen terug te gaan naar Windows 10 ?

1. Ja. Het is een gewone installatie, maar dan zonder de betreffende controle op CPU en TPM.Geen idee.
2. Geen idee. Ook niet waarom je dat zou willen. Persoonlijk vind ik Windows 11 een erg fijn systeem.
 
Als je weinig zoekt vind je het originele artikel van jouw info:
https://blogs.windows.com/windowsex...g-the-next-feature-update-to-windows-10-21h2/
Dan lees je daar over de LTSC ,

[FONT=&]
In de LTSC versie wordt over 10 jaar service gesproken dan kom je met een LTSC van 2019 zelfs voorbij 2027....

Nog meer links
[/FONT]
https://techcommunity.microsoft.com...m-servicing-channel-ltsc-release/ba-p/2147232

Waar je over de iOT Windows 10 kunt lezen, dus voor allerlei apparaten die op win10 draaien. Daarvoor zal imho die 2025 nog steeds gelden.



Mijn indruk is dat dit niet geldt voor Windows 10 Home en Pro die velen van ons nog hebben.


https://techcommunity.microsoft.com...-is-it-and-when-should-it-be-used/ba-p/293181

In de

Bedank voor het zoeken hoor maar die info op die links wordt me toch echt te ingewikkeld. Snap daar niks van.
Het enige wat ik wil weten is simpel..wanneer loopt de ondersteuning van Windows 10 af en dat is volgens mij 2025 en dat er geruchten gaan dat het 2027 zou kunnen worden.
We wachten het af.
 
Ik begrijp wel dat veiligheidsupdates wel blijft werken ( op dit moment ) maar dat een nieuwe upgrade, dus volgend op versie 22H2 handmatig geïnstalleerd moeten worden op de zelfde manier ?
 
Die werd hier ook op die beide PC's gewoon als update gedaan.
Die hoef je dus niet opnieuw te installeren.

Edit:
Oeps.
Verkeerd gelezen.
Je hebt het over de versie na 22H2.
Dat weet ik dus nog niet.
 
Laatst bewerkt:
Ha ha, kun je ook nog niet weten want die is er nog niet.

Heb toch even gecontroleerd of de eisen omzeild worden door de setup te doen met appraiserres.dll verwijderd.
De installatie begint wel maar stopt bij de controle, sluiten is de enige mogelijkheid.

Daarna op advies van Menno Schoonepc een leeg tekstdocument in kladblok aangmaakt.
Dit lege bestand opgeslagen en de naam appraiserres gegeven en de extensie veranderd van TXT naar DLL

Dit bestand in de map sources toegevoegd.
Daarna liep de setup gewoon door tot ik het tegen het installeren afgebroken heb.
De installatie kan waarschijnlijk toch niet zonder het bestand appraiserres.dll al is dat een leeg bestand.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben er nog niet aan toegekomen maar voorlopig heb ik Windows 11 geïnstalleerd op een externe USB schijf middels WinToUSB ( https://www.easyuefi.com/wintousb ).
Dat werkt prima, niks eisen aan de computer, wordt allemaal omzeild, en....kind kan de was doen, meeste gaat automatisch incl het downloaden van de laatste Windows 11 ISO.
Opstarten duurt wel even maar wanneer het zover is is het voldoende om rond te kijken in Windows 11.
Nou, voorlopig weet ik het nog niet, weer vele dingen een andere plek gegeven...waarom in godsnaam ? Zwevend startmenu ?

Ik lees allemaal lovende berichten over dat startmenu, vereist weer studie en waarom in het midden vraag je je af.
Gelijk maar weer StartIsBack startmenu geïnstalleerd kunnen we weer enigszins de weg vinden in het doolhof.
En ook jubelen over de afgeronde hoekjes van de vensters...pff, wat kan mij dat nou schelen.

Voorlopig dus nog Windows 10 . Voor mij dan hoor, ieder z'n mening natuurlijk.
 
Netjes geprobeerd zo.:thumb::cool:
Heb ooit jaren geleden bij Win XP of 7 ook een To Go geprobeerd als probeer alternatief voor WinPE, maar vond hem toen niet werkbaar, afgezien van het lange starten nog.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan