Bestandsnaam in WhatsApp onherkenbaar veranderd

Status
Niet open voor verdere reacties.

estut

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2008
Berichten
44
Hallo. Het valt mij al langer op dat in WhatsApp toegestuurde foto's bij bewaren in de Photo-app van iPhone, at random namen krijgen, waar geen touw aan vast te knopen valt. Voorbeeld: 5d87103f-73d5-4443-8e2b-c5d2fd9ea700.jpg. Volgens mij gebeurt dat op een Android phone niet. Wie weet hoe dit voorkomen kan worden en de originele naam wordt gebruikt? Vast dank.
NB Ik gebruik een iPhone7 (15.7.2) en een iPhone11 (16.2). Bij beiden komt dit euvel voor.
Vast dank. Grt
 
Goede suggestie! Heb gekeken, maar WA is up-to-date. Ik houd mij aanbevolen voor andere ideeën. Grt
 
Whatsapp comprimeert afbeeldingen opnieuw. In Android krijgen ze ook een nieuwe naam, maar die begint met de datum waarop hij op Whatsapp is geplaatst.
Ik heb geen iPhone, maar op een Mac (via Whatsapp Web) wordt de naam 'unknown'. Is het een oplossing om de foto's eerst te zippen voor je ze op Whatsapp plaatst?
 
Ook als je foto's via Whatsapp op je PC verstuurt wordt de naam aangepast. Het is een standaard WA-actie en zie verder dat wat @vandahl al schreef.
 
Whatsapp comprimeert afbeeldingen opnieuw. In Android krijgen ze ook een nieuwe naam, maar die begint met de datum waarop hij op Whatsapp is geplaatst.
Ik heb geen iPhone, maar op een Mac (via Whatsapp Web) wordt de naam 'unknown'. Is het een oplossing om de foto's eerst te zippen voor je ze op Whatsapp plaatst?

Fijn dat er meegedacht wordt. Inderdaad comprimeert WA een foto gigantisch, zie onderstaand voorbeeld. Het gaat mij er niet om om foto's op WhatsApp te plaatsen, maar om aan mij, via WA, toegestuurde foto's met een logische naam binnen te krijgen.
In Android wordt de naam ook aangepast, maar daar is die nog goed herkenbaar. Ik heb een testje gedaan met deze uitkomst:

Op 18 januari '23 een foto met iPhone genomen:
originele naam = IMG_9596, 4,6 MB

Deze gestuurd naar Android phone:
nieuwe naam = IMG-20230118-WA000.JPG (prima wat mij betreft). Grootte is gigantisch teruggeschroefd naar 193 KB.

Zelfde foto vanaf Android teruggestuurd naar mijn iPhone WA:
naam = dcc70e92-8896-4be8-be90-05b52e833d90, 193KB (onbegrijpelijke naam).

Zippen is geen optie.
Wordt vervolgd.
 
Ook als je foto's via Whatsapp op je PC verstuurt wordt de naam aangepast. Het is een standaard WA-actie en zie verder dat wat @vandahl al schreef.

Dank voor de reactie. Ik heb tot ergens in 2021 teruggekeken en zie dat die vreemde namen voorkomen bij iedereen die via WA een foto stuurt.
Ik heb mijn vraag ook aan Apple Support gesteld en een of ander Amerikaans forum, maar daar komt helemaal geen reactie vandaan. Ik blijf zoeken.
 
Je bent op de verkeerde adressen voor je klachten, de kans dat iemand je daar kan helpen ligt imho onder het vriespunt...
Ga nar de maker v/d software, Whatsapp, om je probleem bij hen neer te leggen, maar ik verwacht dat het spoilt milk is.
Niet geschoten is altijd mis, mail ze of app hun helpdesk (kan dat?).
 
Je bent op de verkeerde adressen voor je klachten, de kans dat iemand je daar kan helpen ligt imho onder het vriespunt...
Ga nar de maker v/d software, Whatsapp, om je probleem bij hen neer te leggen, maar ik verwacht dat het spoilt milk is.
Niet geschoten is altijd mis, mail ze of app hun helpdesk (kan dat?).

Er zijn drie partijen waar we over praten: 1) WhatsApp, 2) Google (Android) en 3) Apple. De techniek tussen 1) en 2) is OK, de techniek tussen 1) en 3) is onderwerp van mijn vraag. Dus vragen zal ik m.i. aan deze beide partijen moeten stellen. Apple reageert tot nu toe nog niet en met WhatsApp moet ik nog starten. Wordt vervolgd. Grt
 
Probeer eens iets via ICloud. Aansluiten op je computer of zo. Inloggen en kijk eens in je albums. Kijk een of daar vreemde foto's instaan.

En is het bij ieder persoon (afzender) die jou een jpg. verstuurd of is het bij iedereen zo?

En/of deze proberen. https://support.apple.com/nl-nl/guide/iphone/iphc61044c11/ios

Bedankt voor de suggesties. Apple heb ik benaderd, nu wachten op antwoord. iCloud levert ook gekke namen op. Vreemde foto's heb ik niet kunnen ontdekken.
 
Wat een aardige optie is dit. Is goed te gebruiken bij diegenen waar ik persé niet gecomprimeerde foto's (liefst met goede naam) wil ontvangen. B.v. om een fotoboek te maken. Dank voor de suggestie
 
Kijk hier nog eens verder.
https://www.appletips.nl/ios-fotos-delen-icloud-link/
Het lijkt me niet handig als verschillende personen waar je verschillende foto-collecties niet met allen wilt delen maar ieder apart, dat het (veel) meer werk is. Heb er geen ervaring mee maar dan per persoon een album aanmaken?
ik vind dan wel de spontaniteit er wel wat af gaan als je ff snel wilt delen /lijkt me relatief veel werk.

Voor het snel droppen van iets in eigen beheer heb ik https://workupload.com/ je sleept het bestand er zo op en deelt de link, standaard 90 dagen gedeeld, maar de deelperiode kan ook aangepast worden. Kan zonder of met wachtwoord.
Ik gebruik het al jaren, werkt echt snel.
 
Laatst bewerkt:
Kijk hier nog eens verder.
https://www.appletips.nl/ios-fotos-delen-icloud-link/
Het lijkt me niet handig als verschillende personen waar je verschillende foto-collecties niet met allen wilt delen maar ieder apart, dat het (veel) meer werk is. Heb er geen ervaring mee maar dan per persoon een album aanmaken?
ik vind dan wel de spontaniteit er wel wat af gaan als je ff snel wilt delen /lijkt me relatief veel werk.

Voor het snel droppen van iets in eigen beheer heb ik https://workupload.com/ je sleept het bestand er zo op en deelt de link, standaard 90 dagen gedeeld, maar de deelperiode kan ook aangepast worden. Kan zonder of met wachtwoord.
Ik gebruik het al jaren, werkt echt snel.

Intussen heb ik het werken met AirDrop tussen Apple apparaten als erg handig ervaren, op voorwaarde dat die in de buurt zijn. Ik heb al een boel ongecomprimeerde foto's van familie en kennissen binnengekregen om daarmee een fotoboek te maken. Op afstand werkt dit (natuurlijk) niet. De suggestie van workupload.com heb ik kort uitgeprobeerd, maar verliep nog niet soepel. Nog even oefenen dus.
 
@estut: heb je toevallig een kort lijntje met de bazen van Whatsapp? ;)

https://tweakers.net/nieuws/205818/...foto-in-originele-kwaliteit-te-versturen.html

Hoe het zit met behoud van de originele naam is onbekend..

Van WhatsApp heb ik nog niets teruggelezen. Hoe groter de organisatie, hoe trager de communicatie. Ik moet hier nog meer energie in steken. Eenzelfde soort vraag waar ik mee begon heb ik in een ander forum teruggevonden. Daarop werd (ook) niet dé oplossing aangegeven. Het artikel van tweakers is interessant. Dank voor het delen!
 
Hallo geïnteresseerden. Deze vraag zet ik op opgelost, alhoewel ik nog niet verder ben gekomen. Mocht ik een oplossing tegenkomen, dan laat ik dit via dit forum weten (als dat kan/mag). Groet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan