Filter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bestand vergeten
 

Bijlagen

  • Slev.zip
    21,2 KB · Weergaven: 11
Bestand vergeten

Wat zijn we vriendelijk
 

Bijlagen

  • Slev.zip
    21,2 KB · Weergaven: 10
Bestand vergeten

Wat zijn we vriendelijk!!
 

Bijlagen

  • Slev.zip
    21,2 KB · Weergaven: 12
Wat zijn we vriendelijk!!
Absoluut, maar we zijn ondertussen al op pagina 2 aangeland van een hele simpele vraag :). Jouw voorbeeld pakt overigens al niet de laatst ingevoerde record. Is dit wat je bedoelt?

Code:
PARAMETERS [Typ een weeknummer:] Short;
SELECT Year([Datum]) AS Jaar, Id, Weeknummer, [Waarde 1], [Waarde 2]
FROM MS
WHERE (Weeknummer=[Typ een weeknummer:] Or Weeknummer=DatePart("ww",DMax("Datum","MS"),2,2))
 
Ik lijk wel gek, maar vooruit.

In het gegeven voorbeeld, met meerdere jaren in één tabel en volledige datums, kom ik tot:
Code:
SELECT DatePart("ww",Datum) AS Week, [Waarde 1], [Waarde 2] FROM MS
WHERE DatePart("ww",Datum)=3 OR DatePart("ww",Datum)=DatePart("ww",DMax("Datum","MS"))

Het laatst "ingevoerde record" (= met de hoogste datum) heeft als datum 05-03-2022 (en dus weeknummer 10). Omdat er geen records zijn met week 23 heb ik maar gekozen voor week 3 als vaste week om te laten zien dat het als POC werkt.
 
Laatst bewerkt:
Beide codes voldoen. Probleem is opgelost.

Ondanks vaak minder hartelijke respons wil ik jullie bedanken.
Ik ben nieuw op dit forum en had misschien het probleem duidelijker moeten formuleren
 
Ondanks vaak minder hartelijke respons wil ik jullie bedanken.
Vind je dat echt? Ik heb het draadje nog eens nagelezen, maar ik zie niets dat ‘minder hartelijk’ is. Wél diverse pogingen om duidelijkheid te krijgen :). En ja, ik ben nog van de generatie die niet gelijk op de teentjes is getrapt bij een beetje tegenwind :d.
 
Ik kom toch nog even terug op de oplossingen. Als ik de oplossingen in de query kopieer dan werkt de OctaFish-code perfect (6 regels); de xps351-code daarentegen retourneert slechts 5 regels waarvan ik alleen de laatste 4 kan gebruiken. Hoewel ik verder kan met de OctaFish-code ben ik toch nieuwsgierig waar het dan niet helemaal werkt bij de xps351 code.

Overigens geef eens een hint waar ik de status kan wijzigen
 
Met welke gegevens heb je de query gedraaid? Hou er ook rekening mee dat ik de "vaste week" op 3 had staan en niet op 23.
 
Met het toegestuurde slev bestand. Ik heb de code ook gedraaid met vaste week 2. Zelfde resultaat!
 
Er zat inderdaad een fout in mijn query. Bij de functie DatePart kan je optioneel parameters meegeven voor de eerste dag van de week en de eerste week van het jaar. Die parameters had ik niet meegegeven en daardoor gebruikt de functie standaardwaardes en die wijken af van wat wij in Nederland gewend zijn. Met de parameters krijg ik ook 6 records te zien.
De aangepaste query is:
Code:
SELECT DatePart("ww",Datum,2,2) AS Week, [Waarde 1], [Waarde 2] FROM MS
WHERE DatePart("ww",Datum,2,2)=3 Or DatePart("ww",Datum,2,2)=DatePart("ww",DMax("Datum","MS"),2,2);

Overigens snap ik niet wat je bedoelt als je zegt dat je niet alle regels kunt gebruiken.
 
Overigens geef eens een hint waar ik de status kan wijzigen
Rechtsboven zie jij een blauwe knop waarmee je de status van een vraag kan aanpassen.

Wat betreft de oplossingen die zijn gegeven: veel alternatieven zijn er niet, dus als je van 10 mensen een oplossing zou krijgen, zijn ze allemaal ongeveer hetzelfde :). Al zou ik er nog een functie van kunnen maken die het makkelijker maakt. Maar dat verandert weinig tot niets aan de bruikbaarheid ervan.
 
Mooi dat de case is afgehandeld, maar ik blijf met het onbehaaglijke gevoel zitten dat je niet alle records uit mijn oorspronkelijke query kon gebruiken. Is dat bij de aangepaste ook zo? En nogmaals: wat bedoel je ermee?
 
ik zie dat ik geen duidelijke commentaar gegeven hebt op de wijzigingen die je aangebracht hebt. De gewijzigde code werkt voor mij perfect. Met de ongewijzigde versie was de informatie over 2020 voor mij niet bruikbaar. Blijft nu het onbehaaglijk gevoel nog steeds bestaan, dan begrijp ik je laatste opmerking niet goed
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan