Computer start op en valt na 2 sec weer uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

jmeeuwse

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2000
Berichten
381
Nog even over het probleem dat de computer even opstart en na een paar seconden weer uitgaat en dat achter elkaar zoals
in de post ( inmiddels gesloten ) : https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/826523-Computer-start-op-en-valt-na-2-sec-weer-uit

Ook ik had dat probleem.
Alles doorgelezen maar geen oplossing.

Wat vooraf ging.

Af en toe ging de computer zomaar op zwart, even later weer opgestart, alles weer normaal.
Het begon op een gegeven moment wel wat vaak voor te komen, dus opengemaakt, grafische kaart eruit gehaald en weer goed terug gezet zo ook
de geheugenbankjes.

Opgestart...normaal.

Later bij het opstarten flink blazen ( dus niet even en daarna 1 piepje zoals normaal ) maar blijvend blazen en 4 piepjes.
Kan betekenen dus o.a. grafische kaart fout of misschien geheugen.
Heb dat in het verleden ook gehad toen mijn originele grafische kaart aan het doodgaan was, was verholpen met een nieuwe.

Uit en weer aan en alles weer normaal.

Totdat ie een dag later helemaal niet meer opstartte.
Maar weer opengemaakt en voor de zekerheid de moederbordbatterij vernieuwd, zat er ook al vanaf nieuw in.
Aangesloten en startte weer prima op.

De volgende dag nu 1 sec aan en na 2 sec weer uit enz. Geen piepjes.
Had gelezen om de stekker uit het stopcontact te trekken en daarna 15 sec de aan / uitknop ingedrukt te houden
Stekker er weer in en ja, startte weer normaal op.

Hele avond op de pc bezig geweest, geen problemen.

Volgende dag weer hetzelfde.

Ik dacht voordat ik hem nou naar het chemisch afval breng toch maar weer open.
Er zat ook nog een oude Firewire kaart in die niet meer werkte in Windows 10 die ik dus allang niet meer
gebruik, dacht dat die misschien in de weg zou kunnen zitten dus er maar uitgehaald, hoe minder hoe beter.

Weer aangesloten ( alles elke keer zonder randapparatuur ) en nee, nog hetzelfde, 1 sec blazen, uit en na 2 sec weer, verder weer geen piepjes.

Weer open gemaakt, toen zag ik dat bij 1 van de geheugenbankjes 1 vergrendelings lipje iets anders zat dan bij het andere bankje.
Nog maar even eruit gehaald en weer goed teruggeplaatst zodat alle vier de lipjes precies hetzelfde zaten ( klik ! ).

Weer aangesloten en nog steeds draaien als een tierelier.

Nog wel even de nieuwste drivers van de NVIDA kaart van hun site gehaald en geïnstalleerd om zeker te zijn en alles wat de kaart betreft uit te sluiten.

Misschien heeft iemand er wat aan voordat er allerlei nieuwe onderdelen gekocht gaan worden.

En ik weet het hoor...jullie zullen zeggen duw die geheugenbankjes er dan goed in en controleer dat nog even...ja, ik weet het :(
Ik ben niet helemaal een leek maar controleren of alles goed zit op het gezicht dat gaat, maar vele tips die ik hierover vind
zoals stekkers lostrekken, voedingen doormeten ( wat moet je meten en welke waarden zijn de goede ? ) enz, daar begin ik niet aan.
Als ik twijfel klop ik bij de vakman aan voordat ik de hele pc vernaggel.

We gaan zien of het allemaal goed blijft.
 
Laatst bewerkt:
Ik verdenk de voeding .. kun je niet een andere voeding proberen ?
Wat voor voeding zit er nu in , en wat is daar het bouwjaar van ?
 
Ik verdenk de voeding .. kun je niet een andere voeding proberen ?
Wat voor voeding zit er nu in , en wat is daar het bouwjaar van ?

Draai nog steeds als een zonnetje, gister ook nog een paar keer achter elkaar benchmark laten draaien zonder problemen.
Bouwjaar van de voeding weet ik niet, type is : FSP Group inc Fortron/source / Model no : FSP350-60EMDN

Voorlopig zie ik geen reden om de voeding te gaan vervangen.

voeding-FSP350-60EMDN-uitsnede.1500.jpg
 
Laatst bewerkt:
Uit welke exacte onderdelen bestaat je pc ?
 
Uit welke exacte onderdelen bestaat je pc ?

Processor : Intel Core i7 3770 3.40GHz

Moederbord : MEDION MS-7797

Viedeokaart : NVIDIA GeForce GT 710

Geheugen :

Type DDR3
Grootte 4096 MBytes

HDD :

Samsung SSD 850 EVO 250GB (SSD) - Windows

Seagate ST1000DM003-9YN162

Is voor mij voldoende want gamen doe ik niet en draai sowieso weinig zware
applicaties, soms wat video bewerken, dat gaat prima.
 
Als je voeding net zo oud is als de processor, dan tikt ie toch bijna 11 jaar aan ...
Dan mag je gerust zeggen dat je een goede voeding gehad hebt voor dit systeem :thumb:

Maar ook aan zo'n onderdeel komt een eind, dat ie het nu goed doet wil niet zeggen dat ie goed blijft, er zit veel electronica in, maar vooral de condensators die erin verwerkt zijn willen nogal es defect gaan, dat wil zeggen, net goed genoeg om het systeem op gang te helpen, maar ook net zo goed zonder enige waarschuwing uitvallen om vervolgens weer op te starten ..
 
Test met Mem86 eens je RAM.
https://www.memtest86.com/
Dan heb je meer houvast of die OK is of niet.

https://www.manualslib.com/manual/1089703/Msi-Ms7797.html?page=3

Memory Support
2x DDR3 DIMMs support DDR3 1600/ 1333/ 1066 DRAM (16GB Max.)

Supports Dual-Channel mode
2x DDR3 DIMMs support DDR3 1600/ 1333/ 1066 DRAM (16GB Max.)

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-3770K-vs-Intel-Core-i5-7200U/1317vsm153577
Die CPU is nog beter dan een i5 7200 uit een behoorlijke middenklasse laptop uit 2017....
Als je geen echt zware eisen hebt en de RAM geeft er aanleiding toe en je kunt aan 8 GB goedkope RAM komen dan kun je voor weinig geld (paar tientjes max) weer een paar jaar vooruit.
Jij ben nu aan zet....
 
Memtest86 heb ik een keer of vier achter elkaar laten draaien, geen enkel probleem.
Ook de CPU UserBenchmark test is het meeste normaal as expected of hoger behalve de gamescore van de
videokaart is laag, was te verwachten met die goedkope NVIDIA kaart natuurlijk maar voor mijn werk heeft ie het altijd prima gedaan.
PC draait ook nog steeds zonder storingen.
Dus voorlopig laat ik het lekker zo.
 
Draait nu weer bijna twee weken als een zonnetje zonder ook maar 1 foutje.
Ook maar even Windows 10 opnieuw helemaal schoon geinstalleerd, werd ook wel weer eens tijd.
Volgens mij is een schone installatie toch beter dan een update van 8.1 naar Windows 10.
Dus ik hou het hierbij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan