• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal naar horizontaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

kom123wil

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2021
Berichten
26
Hallo,

Ik zou graag verticale variabele middels formules om willen zetten naar horizontaal (1 regel).

Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd.

Kolom A, B en C is de bron.
Waarden in kolom A kunnen dus (variabel) gelijk zijn
Het gewenste resultaat heb ik handmatig bijgevoegd als wens1 en wens2. (klein deel)
Kolommen na de 1e kolom van de wens mogen een andere volgorde hebben als het maar chronologisch is.
Optie 1: kolom E t/m Q
Optie 2: kolom S t/m AE
 

Bijlagen

  • Verticaal naar horizontaal met variabele.xlsx
    11 KB · Weergaven: 19
Wens 1 kun je m.i. met een draaitabel prima maken, met de helft van de kolommen, want de 'kolomletter' staat er dan boven, en niet er naast. Lijkt mij handiger, je hebt geen formules nodig en verversen is ook al een fluitje van een cent.
 
of met een macro
 

Bijlagen

  • Verticaal naar horizontaal met variabele.xlsm
    31,7 KB · Weergaven: 11
Hier een dynamische oplossing via Power Query

PHP:
let
    Source = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="Table1"]}[Content],
    Merge = Table.AddColumn(Source, "Merged", each Text.Combine({Text.From([Value]), [Type]}, ":"), type text),
    Grp = Table.Group(Merge, {"Num"}, {{"1", each Text.Combine([Merged], ":") , type text}}),
   
    xMaxList =  List.Transform({
        1..List.Max(
         Table.AddColumn(Grp, "Custom", each 
            List.Count(
                Text.PositionOfAny([1], {":"}, Occurrence.All)
            ))[Custom]
        ) +1

    }, each "V" & Text.From(_)),
   Split = Table.SplitColumn(Grp, "1", Splitter.SplitTextByDelimiter(":", QuoteStyle.Csv), xMaxList)
in
   Split
 

Bijlagen

  • Verticaal naar horizontaal met variabele.xlsx
    20,9 KB · Weergaven: 7
Hier ook nog een formule variant voor office 365 (voor in mijn geplaatste bestand)

Code:
=LET(x;Table1[Num];u;UNIQUE(x);IFERROR(HSTACK(u;DROP(REDUCE("";u;LAMBDA(a;b;VSTACK(a;TEXTSPLIT(TEXTJOIN("#";;FILTER(Table1[[Value]:[Type]];x=b));"#"))));1));""))
 
Laatst bewerkt:
Hier ook nog een formule variant voor office 365 (voor in mijn geplaatste bestand)

Code:
=LET(x;Table1[Num];u;UNIQUE(x);IFERROR(HSTACK(u;DROP(REDUCE("";u;LAMBDA(a;b;VSTACK(a;TEXTSPLIT(TEXTJOIN("#";;FILTER(Table1[[Value]:[Type]];x=b));"#"))));1));""))

Hoi JEC,
Klopt het dat er variabele in de formule zitten? Zou je deze anders willen toepassen in mijn geplaatste bestandje. Jouw bestandje ziet er keurig uit maar is voor mij acadabra.
Ik heb inmiddels middels formules wel een oplossing weten te vinden maar verdient niet de schoonheidsprijs maar hij werkt.
 
Zo?

Code:
=LET(x;A2:A42;u;UNIQUE(x);IFERROR(HSTACK(u;DROP(REDUCE("";u;LAMBDA(a;b;VSTACK(a;TEXTSPLIT(TEXTJOIN("#";;FILTER(B2:C42;x=b));"#"))));1));""))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan