Hoe moet ik een theme aanpassen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

OBADE

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2016
Berichten
93
Hallo,

Ik ben bezig een website te maken met wordpress. Die heeft natuurlijk zijn eigen editor, en daar kun je goed je content mee beheren. Maar als het aankomt op het aanpassen van de theme die ik heb gebruikt (Holliday Cottage van Lumber Themes), kom je niet ver. Geen enkele mogelijkheid om de kaderblokken (zo noem ik ze maar even: het blok waar je de blokken van de wordpress-editor in plaatst) van plek te laten veranderen.

Dus heb ik gekeken of met Elementor dit wel kon. Die biedt wel de mogelijkheid van WYSIWYG, maar als je op zo'n geel achtergrondblok probeert te klikken, geeft de cursor aan dat je dit niet kunt selecteren. Andere Editor-plugin's heb ik nog niet gebruikt, want ik vermoed dat dat op hetzelfde neerkomt.

Weet iemand waar het mij aan ontbreekt (behalve natuurlijk afdoende kennis van websites bouwen...)? Moet ik de betaalde versies van de editors aanschaffen? Of weet iemand een andere mogelijkheid?

De site is www.meeritalia.nl

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.


Groeten,
Peter Visser.
 
Ikzelf ben meer van het scripten met HTML en CSS om wat aan te passen. Je zult dan wel die ervaring moeten opdoen, en uiteraard een Child-Theme aan moeten maken, als het een theme is die door iemand anders is gebouwd. Je bent dan veel flexibeler dan een editor.
 
Als ik bij de thema-makers zelf kijk (https://lumberthemes.com/themes/holiday-cottage/) dan kun je best wat zaken bepalen via "theme options" en "core options".
Ik gebruik zelf Elementor, maar je kunt eigenlijk nooit álles precies regelen, gewoon maar accepteren en je tijd beter besteden aan je huisjes... :)
En betalen geeft echt niet opeens alle mogelijkheden die je zou willen, je kunt de verschillen tussen free en premium altijd eerst wel bekijken of het de moeite waarde is.
 
Als ik bij de thema-makers zelf kijk (https://lumberthemes.com/themes/holiday-cottage/) dan kun je best wat zaken bepalen via "theme options" en "core options".
Ik gebruik zelf Elementor, maar je kunt eigenlijk nooit álles precies regelen, gewoon maar accepteren en je tijd beter besteden aan je huisjes... :)
En betalen geeft echt niet opeens alle mogelijkheden die je zou willen, je kunt de verschillen tussen free en premium altijd eerst wel bekijken of het de moeite waarde is.

Hoi Krullenbol, je kunt wel wat aanpassen, maar eigenlijk niet de schermopmaak. En inderdaad, de koop-varianten bieden niet zoveel extra om de opmaak aan te passen.
 
Als koop-varianten wel veel opties duidelijk ingebouwd zouden om de opmaak aan te passen... dan hebben ze een heel slecht business model gekozen..... dan koopt haast geen kip meer een ander thema.... Toch?:confused:
 
Hallo Peter, zorg zoals Aar al schrijft op zijn minst dat je website een "child thema" heeft. In het originele thema moet je geen bestandswijzigingen maken. Want komt er een update, zijn de wijzigingen in de bestanden weg.
Ga je php of css wijzigen dan gebruik bijvoorbeeld Notepad++ om die bestanden te wijzigen. Zelf vind ik Brackets ideaal.

Verder via de WordPress customizer kan je basis zaken aanpassen.
En natuurlijk via de thema opties zelf.

Pagina's zelf opmaken gaat via de block-editor van WordPress zelf of ook via een aparte pagina editor zoals Elementor maar er zijn nog veel meer soorten en smaken.

Succes
 
Hallo Peter, zorg zoals Aar al schrijft op zijn minst dat je website een "child thema" heeft. In het originele thema moet je geen bestandswijzigingen maken. Want komt er een update, zijn de wijzigingen in de bestanden weg.
Ga je php of css wijzigen dan gebruik bijvoorbeeld Notepad++ om die bestanden te wijzigen. Zelf vind ik Brackets ideaal.

Verder via de WordPress customizer kan je basis zaken aanpassen.
En natuurlijk via de thema opties zelf.

Pagina's zelf opmaken gaat via de block-editor van WordPress zelf of ook via een aparte pagina editor zoals Elementor maar er zijn nog veel meer soorten en smaken.

Succes

Hoi Damnsharp, dit allemaal nieuw voor mij. Een child-theme maken; ik ga me er in verdiepen. Maar is dat dan de waterscheiding? Ik heb echt geen idee hoe ik in de wordpress-editor zelf bijvoorbeeld tekstblokken met een anders gekleurde achtergrond kan plaatsen, of bijvoorbeeld het huidige tekstblok met gekleurde achtergrond op de hoofdpagina wat verder naar beneden kan plaatsen, zodat het achtergrondplaatje wat meer in beeld komt. Laat staan in Elementor en al die andere edit-plugin's.

Echt een nitwit dus... Maar ik ben een snelle leerling; heb mijn eerste site al in 1996 gemaakt, maar daarna helemaal weggezakt.

Dus, als je wat tips hebt om op gang te komen, denk ik wel dat ik er op eigen kracht verder in zal komen.

Alvast enorm gewaardeerd.

Groeten,
Peter.
 
https://meeritalia.nl/index.php/onze-chalets/
Plaatjes wel dezelfde grootte geven.

Ik ken het thema niet, ik zou er even in moeten duiken. Maar als ik nu de website bekijk vind ik het al heel wat.

Ik heb echt geen idee hoe ik in de wordpress-editor zelf bijvoorbeeld tekstblokken met een anders gekleurde achtergrond kan plaatsen,
Heb je de Recommended Plugins geïnstalleerd? En een demo theme?

Het theme kan al best veel lees ik.
Theme Options

Go to the Admin Panel > Appearance > Customize. You will see “Theme Options”.
Header Options

Show Site Title
Show Site Tagline
Book Button Text
Book Button URL
Contact Phone
Contact Email

Blog Options

Blog Title
Content Mode
Excerpt Length
Read More Text

Footer Options

Copyright Text

Color Options

Primary Color
Secondary Color
Content Background Color
 
https://meeritalia.nl/index.php/onze-chalets/
Plaatjes wel dezelfde grootte geven.

Ik ken het thema niet, ik zou er even in moeten duiken. Maar als ik nu de website bekijk vind ik het al heel wat.


Heb je de Recommended Plugins geïnstalleerd? En een demo theme?

Het theme kan al best veel lees ik.

Hoi Femke,

Dat klopt, en heb ik ook veel in veranderd. Maar, met permissie, dat is allemaal content en niet echt de opmaak. Ik zou graag die blokken willen schuiven. Kijk maar 'ns naar de mailpage van het theme, en dan mijn hoofdpagina. Groot verschil, en ik heb geen flauw idee hoe dit is gekomen. Laat staan dat ik weet hoe ik het in dezelfde opstelling kan krijgen.

Maar ik ga mij maar weer 'ns verdiepen in CSS, errrug lang geleden.
 
Ik zie geen verschil. Zie screenshots.

Laat staan dat ik weet hoe ik het in dezelfde opstelling kan krijgen.
je kan altijd de pagina die je wenst, kopieeren in het dashboard bij pagina's uiteraard. En dan die ene net zo maken met de tekst.
Dan verwijder je de oude pagina die niet goed was, en je zorgt er daarna voor dat de nieuwe pagina dezelfde naam krijgt als de oude.

Verder heb ik nog iets:
De tekst bovenaan is niet te lezen, zie screenshot. Dus even dat lettertype zwart of in ieder geval donker maken.

Childe theme maken: https://www.antagonist.nl/blog/child-theme-maken/
 

Bijlagen

  • Screenshot 2023-01-25 at 14-38-51 Onze drie chalets in Porlezza - Meer Italia.png
    Screenshot 2023-01-25 at 14-38-51 Onze drie chalets in Porlezza - Meer Italia.png
    751,4 KB · Weergaven: 20
  • Screenshot 2023-01-25 at 14-38-16 Contact - Meer Italia.png
    Screenshot 2023-01-25 at 14-38-16 Contact - Meer Italia.png
    610,4 KB · Weergaven: 16
  • Screenshot 2023-01-25 at 14-42-14 Onze drie chalets in Porlezza - Meer Italia.png
    Screenshot 2023-01-25 at 14-42-14 Onze drie chalets in Porlezza - Meer Italia.png
    242 KB · Weergaven: 16
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan