beeldschermresolutie niet meer aan te passen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raimundo

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2002
Berichten
124
Ik heb een Acer/Aspire desktop met een BenQ monitor.Tot voor kort zat er windows 10 op deze desktop en kon ik mijn beeldschermresolutie aanpassen met de verschillende opties die ik voorgeschoteld kreeg (pop down) met de windows instellingen.
Ik ben onlangs op die desktop overgegaan naar Windows 11. Geen update maar een nieuwe installatie. Een schone PC derhalve.
Alles werkt naar behoren, alleen de beeldschermresolutie na die windows 11 installatie bevalt me niet. Het vreemde is nu dat ik de resolutie niet meer aan kan passen. Windows instelling geeft nog maar één resolutie 1024x768 aan en die kan ik niet veranderen. Het beeld ziet er "uigetrokken/breed" uit en in feite valt er zo niet te werken.
Volgens apparaatbeheer werkt het apparaat correct.
Iemand een goede tip?
 
Heb je de grafische kaart drivers wel geïnstalleerd? Bij een schone installatie moet je alle hardware software opnieuw installeren, dus ook je kaart. Vermoedelijk wordt die niet gezien door je computer.
 
sorry, maar misschien begrijp ik dit verkeerd: heb je het over over een driver die bij een specifiek beeldscherm hoort, of over meer in het algemeen over een grafische kaart. En waar zou ik kunnen zien (apparaatbeheer?) dat een dergelijke driver niet is geïnstalleerd?
 
Win10 gebruikt nu een alternatieve driver voor je videokaart, download en installeer de specifieke driver voor jouw videokaart van de website van de fabrikant (in dit geval ACER).
Mocht deze er niet zijn, dan zul je andere drivers moeten zoeken, te beginnen bij de videokaart-fabrikant ..
Draai de kap los van de pc en haal de grafische kaart eruit, zoek op modelnr en begin je zoektocht (voor Win11 drivers)

Succes
 
Ik denk niet dat je een grafische kaart hebt. Aan de achterkant kan je natuurlijk zien of er eentje in een uitbreidingsslot is geplaatst of dat er een monitor aansluiting aan de computer zelf zit. In dat geval moet je de chipset drivers downloaden en installeren, via drivers en downloads bij Acer. Niet van een site van derden schijf ik er maar bij want voor een grafische chip van een bepaald merk en type worden er overal drivers aangeboden. Bij Acer eerst jou computer selecteren en dan de Windows versie. Ik hoop dat dat lukt want beter had je eerst gekeken of de noodzakelijke drivers voor Windows 11 er waren. Kan het niet, dan komt aan de orde dat je bij de chip fabrikant, die de grafische chip heeft gemaakt, aan kan kloppen voor een download. Hiervoor ben je dan de systeem informatie tool nodig. Drivers geven trouwens allemaal afzonderlijk een lijst met te selecteren resoluties en vaak is het uitproberen welke versie de juiste geeft.
 
Ik denk niet dat je een grafische kaart hebt..
??? Dit komt verwarrend binnen bij mij, mogelijk ook bij de TS.
Iedereen met een pc of laptop heeft toch een grafische kaart?
Hoe stel je je voor dat we anders een beeld op een monitor of ander scherm krijgen?

Alleen de vorm van die kaart kan verschillend zijn, zoals een onboard (direct op het moederbord dus vastgezet/gesoldeerd) of een discrete ("losse") grafische kaart (te plaatsen in een schikt slot op het moederbord).
Imho maakt dat voor de vraag van de TS niet uit, de TS moet gaan beschikken over drivers waarvan softwarematig de resolutie aan te passen is om zijn probleem op te lossen.

@Raimundo
Heb je die HWInfo tool al geprobeerd en kun je de uitkomst delen?
 
Laatst bewerkt:
??? Dit komt verwarrend binnen bij mij, mogelijk ook bij de TS.
Iedereen met een pc of laptop heeft toch een grafische kaart?
Hoe stel je je voor dat we anders een beeld op een monitor of ander scherm krijgen?
Een grafische kaart kan onderdeel zijn van de processor of moederbord.
Dan heb je niet een losse kaart.
 
bedankt voor de reacties, maar ik kom er niet veel verder mee.
Wel heb ik HWInfo geïnstalleerd en bijgevoegd de info van de grafische adapter. Ik neem daarbij aan dat dat de Nederlandse equivalent is van video-adapter. Ik weet nog steeds niet welk stukje software ik mis.

Ik heb intussen ook een ander beeldscherm van een andere desktop aan de "probleem-desktop" gehangen, maar die geeft ook na herstart in ieder geval het zelfde resultaat (1 resolutie).

Ik zal ook eens bij Acer gaan buurten.
 

Bijlagen

  • HWINF-RLU.jpg
    HWINF-RLU.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 28
Staat ook op het screenshot 'DCH/UWD driver' -> onbekwaam
Dus op zoek bij Acer of intel naar chipset drivers en grafische adapter UHD 600
 
Een grafische kaart kan onderdeel zijn van de processor of moederbord.
Dan heb je niet een losse kaart.
Dat zit toch echt in mijn antwoord besloten en ook dat de vorm vd dat grafisch onderdeel echt niet uit maakt, het gaat hier echt om de drivers... vervolgens kwam dus met de HWInfo tool dat boven water, met ook een "onbekwaam" melding....
Toen ik vanmiddag aan het werk was heeft Lange Pier daar al invulling aangegeven., nu het wachten op het resultaat v/d TS.

??? Dit komt verwarrend binnen bij mij, mogelijk ook bij de TS.
Alleen de vorm van die kaart kan verschillend zijn, zoals een onboard (direct op het moederbord dus vastgezet/gesoldeerd) of een discrete ("losse") grafische kaart (te plaatsen in een schikt slot op het moederbord).
Imho maakt dat voor de vraag van de TS niet uit, de TS moet gaan beschikken over drivers waarvan softwarematig de resolutie aan te passen is om zijn probleem op te lossen.
 
Laatst bewerkt:
Goed lezen helpers, want er staat geadviseerd; "Draai de kap los van de pc en haal de grafische kaart eruit" en "Vermoedelijk wordt die niet gezien door je computer."

Het zou helpen wanneer sommigen niet "grafische kaart" zouden zeggen tegen alles wat beeld genereert. maar gewoon een chipset of processor met grafisch vermogen en insteekkaart, uitbreidingskaart of grafische kaart. Wat een ellende om advies daarvoor overhoop te willen gooien maar de vraagsteller heeft dus ook helemaal geen "kaart." Als je in de winkel een computer vraagt met grafische kaart, dan zegt de verkoper heus niet "Ik lach me slap want alle computers hebben een grafische kaart" maar die vraagt of je daarvoor één of twee sloten wil gaan gebruiken. Alles dat op het moederbord al aanwezig is heet geen kaart. Hier wordt geschreven dat de "vorm van de kaart" verschillend kan zijn. Ik heb het gevoel dat ik fout ben als ik geen kaart zeg. Waarom schrijft iemand dat soort dingen als iemands computer het niet doet?

Ik hoop dat Acer een chipset driver voor Windows 11 heeft. Intel moet die anders als generieke (meer algemene) driver hebben en ik heb wel eens gehad dat een computer op zwart bleef met een niet zo geschikte. Waarom zou Windows 11 die driver niet hebben, Intel is toch een bekend merk.
 
Thx iedereen.
Ik ga er morgen mee aan de slag en meldt de resultaten.

Goed plan, je hebt nu een generieke driver uit 2006 en dat werkt niet echt, vergeet de rest met al die onzinnigheden en verhalen die niet ter zake zijn, de aangeboden Intel driver installeren en rebooten.
 
inderdaad, de HWInfo tip leidde tot het plaatje van HWInfo uit #9 gaf je de benodigde info en Lange Pier was sneller en wees je op de driver info. Bizar hoeveel ruis er voor de rest dan binnenkomt.
 
sorry mensen, maar hier kom ik als relatieve leek niet veel verder mee.
Als ik bij Acer ondersteuning mijn serienummer ingeef komt hij met deze drivers aanzetten: zie bijlage.
Welke zou ik dan moeten downloaden cq installeren?
Ik zou in ieder geval geen duidelijk "grafische adapter UHD 600" in de Acer list.
En het lijkt erop dat ik eerst een driver moet verwijderen, voor ik een andere installer. Kan ik zomaar een grafische adapter verwijderen zonder het gevaar te lopen helemaal geen beeld meer te hebben?
 

Bijlagen

  • Ondersteuning Acer Nederland.png
    Ondersteuning Acer Nederland.png
    76,8 KB · Weergaven: 20
Het is dan de driver voor chipset. Welke chip er in zit komt meestal niet aan de orde en na installatie opnieuw opstarten is het enige dat nodig is. De driver wordt automatisch en als zijnde de betere geïnstalleerd.
 
sorry mensen, maar hier kom ik als relatieve leek niet veel verder mee.

Ik lees nergens dat je de tip van Lange Pier al gedaan hebt.
Dan kom, je dus hier bij Intel, kies daar voor Windows 11:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000090440/graphics.html

Zo te zien heb je geen 12th generation CPU dus lijkt me dit dat je nodig hebt:

PS: Had je dit al wel eerst gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan