- KostenSoort zou misschien KostenSoortID moeten zijn. Je zou een tabel kunnen maken met alle mogelijke kostensoorten.
Dat was ik al van plan, maar voor het voorbeeld was dit prima mijns inziens. - Wat je in die tabel met "orderregel" bedoelt snap ik niet.
Dat is simpelweg om de volgorde van de orderregels te bepalen. De één noemt het "regel x" de andere "positie x". Veel bestellingen bestaan uit meerdere artikelen. Veel klanten zetten een orderregel vooraan zodat het makkelijk is daarnaar te refereren. - Als de verschillende artikelen van een order op verschillende momenten afgeleverd kunnen worden staat de afleverdatum op de juiste plek. Als je alles in 1 keer aflevert hoort die bij de order.
We hebben inderdaad, bij een aantal klanten, verschillende aflevermomenten per order.
- In Tabel OrderRegels hoort volgens mij het aantal en de prijs (van het artikel) thuis.
- In Tabel OrderRegelsDetails horen aantal en prijs juist niet thuis.
- Naast de kostensoort moet je daar volgens mij ook een bedrag opnemen. Ik neem aan dat je per kostensoort 1 bedrag opneemt en dat een aantal niet nodig is.
Ik heb die keuze van prijs en aantal juist uitgelegd in mijn vorige bericht.
Met onderstaande ben je mijns inziens op de goede weg.
Dan verwacht ik direct commentaar/disccusie op de plek waar ik het aantal en prijs invul.
Mij lijkt dit de logische indeling. Wij hebben namelijk wel eens een order waarbij we een deel gewoon kunnen bewerken. Maar voor een aantal "extra werk" hebben.
Dat zetten we dan ook op zo op de factuur. Hoewel dat een apart systeem is (Twinfield) zou ik dat toch ook graag zo in ons ordersysteem vast leggen.
Dan wordt het als volgt:
[TABLE="class: grid, width: 500"]
[TR]
[TD]OrderRegelID[/TD]
[TD]OrderID[/TD]
[TD]OrderRegel[/TD]
[TD]ArtikelID[/TD]
[TD]Leverdatum[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]123[/TD]
[TD]987[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]18[/TD]
[TD]1-4-2023[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TABLE="class: grid, width: 500"]
[TR]
[TD]OrderRegelsDetailsID[/TD]
[TD]OrderRegelID[/TD]
[TD]Aantal[/TD]
[TD]Prijs[/TD]
[TD]KostenSoort[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]25[/TD]
[TD]123[/TD]
[TD]20[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]Productie[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]26[/TD]
[TD]123[/TD]
[TD]5[/TD]
[TD]5[/TD]
[TD]Extra[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]27[/TD]
[TD]123[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]50[/TD]
[TD]Instel[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Ik laat me graag adviseren, maar mijn oplossing lijkt me logisch in mijn situatie.
Anders krijg je ook in beide tabellen een prijs veld. Moeilijker rekenen om een som te maken. Daarnaast misschien ook nog in beide tabellen een aantal veld omdat ik bepaalde kosten liever niet als totaalsom wil plaatsen, maar per product.