Interne HDD vervangen door SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.660
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Zie afbeelding. Welke SSD 1 TB zou het meest geschikt zijn. Het gaat mij om de snelste. Welke aansluiting zit op de HDD en welke op de SSD?

Het is niet de C waar het besturingssysteem opstaat.

SSD voor pc.png
 
Hallo Senso,
Op het plaatje dat is een hdd met sata aansluiting ps de laptops hebben een sata aansluiting en de snelheid van een ssd is afhankelijk van de prijs.
een opstart hdd kun je clonen naar een ssd en deze zet je dan in de laptop dit geld ook als deze hdd in en desktop zit tevens sata je hebt ook verloop kabels van ide naar sata

meeste ssd zijn nu +/_ 500mb/sec
Groetjes Ben
 
Laatst bewerkt:
Het is een data HDD, een desktop pc en geen besturingssysteem schijf. Clonen is niet aan de orde. Gaat mij om de snelheid. Geen ervaring, geen merknaam, geen snelheid, geen prijs?
 
Je hebt SSD schijven met een heel snelle aansluiting, die op het moederbord liggen, de M.2 SSD. Andere hebben de zelfde seriële data en stroomaansluitingen als een harde schijf. Naar keuze kunnen de wat kleinere SSD schijven in een bracket geplaatst worden om beter te kunnen monteren. Die van mij liggen onderin de kast op een doekje.

De SSD schijven van Samsung heb ik gekozen, omdat deze het hulpprogramma Samsung Magician hebben, waarmee de veel gebruikte gedeelten automatisch worden verplaatst. Dat zou de levensduur (het maximaal aantal malen kunnen beschrijven van de geheugens) aanzienlijk verlengen. Je bepaalt zelf hoe veel ruimte je daar voor reserveert.

Nu de snelheid, de SATA aansluiting is vaak de beperkende factor voor de daarop aangesloten SSD schijven heb ik begrepen. De snelste SATA SSD biedt 600 megabyte per seconde. SATA 2 schrijft 300 megabyte per seconde en SATA 3 600. Dat zijn de eenvoudigste kopieer opdrachten en onder ideale omstandigheden. We gaan er ook maar vanuit dat het niet sneller hoeft dan met een redelijk snelle SSD en zoals op dit forum wel eens wordt genuanceerd: in alles wat je met de computer doet speelt één element in snelheid niet zo een grote rol.
 
De HD die er nu in zit (Samsung HD103SJ) heeft een sata300 interface.
Ga er dus vanuit dat er ook een SSD met een sata-interface voor in de plaats moet komen. Geen M.2. dus
Nu is een standaard SSD 2,5 inch en dat is een stuk kleiner dan de HD die er nu inzit. Dat kan je oplossen door een caddy te gebruiken, maar daar zo'n ssd erg licht van gewicht is en er niets in beweegt, is het vastschroeven voldoende. Wat ik ook wel doe is hem vastplakken met duckttape.

Dan de vraag welke SSD.
In vergelijking met de HD is elke SSD vele malen sneller dan de HD. Dus de snelste (en dus duurste) SSD is niet nodig.
Kijk ook eens naar de specs van het moederbord. De huidige HD heeft sata300. DE SSD's van tegenwoordig hebben allemaal sata600. Dat is volledig compatibel, maar als het mobo niet meer dan sata300 aankan, dan kan volstaan worden met de goedkoopste SSD, want sneller dan sat300 gaat ie toch niet.

Qua merk heb ik de beste ervaring met die van Samsung. Ik heb al vele merken geprobeerd, maar die van Samsung hebben de langste levensduur (ja, SSD's willen nog wel eens eerder het loodje leggen dan een HD, afhankelijk van het merk).
 
Laatst bewerkt:
Even een hersenspinsel. Ook al koop je de snelste die er bestaat, je moederbord aansluiting moet dat wel aankunnen toch.
En hij wordt als data gebruikt, dus dat is een tweede schijf.
Ik zou dan kiezen voor een standaard SSD 2,5 inch en dat is een stuk kleiner . Zoals srpchulp al aangeeft, heeft weinig ruimte nodig.
Ooit een grote desktop gehad (nou ja, middelmaat) en daar had ik de SSD gewoon in liggen. Het was een liggende desktop, dus dat kan makkelijk.

Merk? Samsung is goed, welke is de snelste? Geen idee. Een standaard SSD doet ook zijn werk, zeg ik altijd maar. Zeker als het om data gaat.
Ik heb alles nu op een NAS staan. Is niet snel met opstarten, maar hé.....mij maakt dat niet zoveel uit.
 
Hier staan de sata specs: https://www.asrock.com/mb/Intel/X58 Extreme6/index.asp
Het mobo ondersteunt zowel sata300 als 600
- 6 x SATA2 3.0 Gb/s connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 10, RAID 5 and Intel® Matrix Storage), NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by Marvell SE9128, support RAID (RAID 0, RAID 1 and JBOD), NCQ, AHCI and Hot Plug functions
 
Code:
- 6 x SATA2 3.0 Gb/s connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 10, RAID 5 and Intel® Matrix Storage), NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by Marvell SE9128, support RAID (RAID 0, RAID 1 and JBOD), NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 4 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by Marvell SE9120, support NCQ, AHCI and Hot Plug functions (SATA3_6 connector is shared with eSATA3 port)
- 1 x ATA133 IDE connector (supports 2 x IDE devices)

Waarom is die interne SSD dan niet aangesloten op SATA 6.0 Gb/s?

Zal de kast later eens openmaken kijken of ik wat tekst zie.
Picture 41 (Large).jpg

Wat ik niet begrijp is dat de 3 blauwe pluggen SATA 6 aangeven maar met CristalDiskInfo dan allemaal 3.
 
Laatst bewerkt:
Voor SATA 6 is een andere kabel nodig, duh. Je hebt bij de gewenste configuratie precies genoeg aan SATA III.

De harde schijf Samsung Spinpoint F3 1TB HD103SJ heeft een opgemeten snelheid (benchmark test) van slechts 116 MB/s. MB/s staat voor Megabit per seconde. Een Byte is acht keer zo veel en wordt dan geschreven als Mb/s. Deze schijf is dan ook een langzamere en zal best wel wat geluid maken en stroom gebruiken. Al zijn het dan meestal de "groene" stroom besparende. Een SSD is natuurlijk stil en blijft in de computer koel.
 
Sata 6 wil zeggen 600MB/s en is SATA III, en alle sata kabels willen, die bestaan niet in SATA 1, 2 of 3.......

En maar weer op het verkeerde been zetten, vraag mij nog steeds af...waarom.
 
SATA II zou dus voldoende zijn, niet SATA III. Schrijffout.

Van de kabels wordt gezegd dat je een andere nodig bent bij 600 Mb/s maar bij nadere beschouwing is dat alleen omdat een kabel goed genoeg moet zijn. Een 600 kabel is getest op deze snelheden. Dat de aansluiting herkend wordt als 300 MB/s is dus nog niet opgehelderd. Er kunnen drie verschillende controllers op het moederbord zitten. Ik zie het op de afbeelding niet bij de aansluitingen staan.
 
De harde schijf Samsung Spinpoint F3 1TB HD103SJ heeft een opgemeten snelheid (benchmark test) van slechts 116 MB/s. MB/s staat voor Megabit per seconde. Een Byte is acht keer zo veel en wordt dan geschreven als Mb/s. Deze schijf is dan ook een langzamere en zal best wel wat geluid maken en stroom gebruiken. Al zijn het dan meestal de "groene" stroom besparende. Een SSD is natuurlijk stil en blijft in de computer koel.
So what? Of en systeem nu in 10 minuten if in 1 uur klaar is met data wegschrijven (bijv backuppen) maakt mij niet uit.
En een SSD is veel gevoeliger voor stroomuitval en meer zaken die met stroom en spanning samenhangen dan een klassieke HD, die ook nog de data via fysisch geschreven veranderingen (mbv magnetisme) echt vast legt.
Een SSD doet dat niet, het zijn elektronische nullen en enen en dat verklaart voor die eerdere elektrische gevoeligheid.

Dus een SSD als bootschijf prima, eventueel met een backup (image) op op een HD, data en data backup wil ik alleen maar op een klassieke HD.

En mijn kast is koel genoeg voor mijn boot-SSD en mijn HD's. (backups HD's zijn externe HD's). Als dat mis zou zijn, zou daar naar gekeken moeten worden, er is geen aanleiding hier om dat te doen.
 
En een SSD is veel gevoeliger voor stroomuitval
Miss. in het begin van die dingen voor particulieren maar de laatste tig jaar zijn ze er echt niet meer gevoelig voor
 
Het is aan de goed bedoelde reacties overduidelijk dat het in deze branche chaos is. Men gooit maar met willekeur met allerlei eenheden en formuleringen en niemand weet dan snel zaken aan te pakken. Slecht voor de omzet. Een ander voorbeeld is de de type-aanduiding voor USB aansluitingen. Dat is toch een grof schandaal. Iedere consument begrijpt USB 2.0 en USB 3.0 logisch vervolg zou dan USB 4.0 zijn. Maar USB 3.1 Gen 1 en 2 en USB 3.2 Gen 1 en 2 en USB Gen 2x2 kan niemand meer volgen. Een puinhoop is het ook bij de connectoren en kabels.

Je zult maar in de zorg met zulke onduidelijke aanduidingen moeten werken. Hoeveel patiënten komen er dan wel niet te overlijden. Ja, het was niet helemaal duidelijk, de patiënt is dood!
 
En nu weer lekker On-Topic:

Welke aansluiting zit op de HDD en welke op de SSD?

De aansluitingen op de SSD zijn dezelfde als op jouw HD103SJ ..
Je kunt elke SSD plaatsen die je wilt, ikzelf denk dat de Crucial MX500 een leuke en betaalbare vervanger zal zijn, lees de reviews erover.
De snelste zal ongetwijfeld een Samsung zijn, hier een test : https://www.steviefy.be/technologie/beste-ssd/
 
https://www.personalcomputercare.nl/computervragen/hardware/inbouwen-en-formatteren-van-een-ssd.htm

Heb je een 2,5 inch of mSATA SSD? Dan hoef je hier niet meer verder over na te denken, dit is namelijk altijd SATA, en werkt met elke computer, laptop of console.
hoe bouw je een SSD in? Simpel.

Heb je een M sleutel op je moederbord? Kies dan voor de hoogste snelheden met een M. 2 NVMe SSD. Deze SSD's zijn momenteel de snelste op de markt met snelheden tot wel 7 gigabyte per seconde.

De beste SSD 2023 https://5top.nl/beste-ssd/
 
Laatst bewerkt:
https://tweakers.net/pricewatch/243926/samsung-spinpoint-f3-hd103sj-1tb/specificaties/
Die wil hij vervangen door een SSD en dan zijn alle andere opties overbodig.....
Neem idd die Crucial en snelheden zijn bij die dingen vrijwel allemaal hetzelfde.

Over die synthetische doorvoersnelheden van M.2 NVMe gevallen kun je beter niets zeggen, zie je niets van in de praktijk.
Wat ouder maar nog steeds van toepassing.
https://nl.hardware.info/artikel/7484/pcie-vs-sata-ssds-het-nut-van-nvme-in-de-praktijk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan