• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Normaalverdeling excel met spreiding in standaardeviatie eenheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

bstri

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Berichten
33
Beste leden,

zou iemand mij kunnen laten zien hoe ik in het bijgevoegde Excel bestand mijn meetpunten (kolom A) in een normaalverdeling kan visualiseren waarbij ik op de x-as het aantal standaarddeviaties eenheden als reeks heb. Ik heb geprobeerd de data in een hele simpele normaalverdeling te plaatsen (eerste plaatje rechts in de sheet). Heel graag zou ik ze in een normaalverdeling willen zien staan zoals min of meer zoals het tweede plaatje rechts in de sheet.

Ik zou bijvoorbeeld graag willen zien welke meetpunten onder meer dus allemaal 1 en 2 standaarddeviaties links (en natuurlijk) rechts van het gemiddelde liggen.


Zou heel blij zijn met alle tips!

Bij voorbaat dank.
Gr, Bob
 

Bijlagen

  • normaalverdeling data wens met standaarddeviatie eenheden x-as.xlsx
    53,9 KB · Weergaven: 8
Misschien bedoel je dit ?
 

Bijlagen

  • __normaal_snb.xlsx
    14,4 KB · Weergaven: 22
Hartelijk dank! Dat is inderdaad precies wat ik zocht. Fijn dat je het hebt kunnen aangeven in het bestandje. Misschien niet al te belangrijk, maar is het voor de verfraaiing mogelijk dat ik in de grafiek het gebied onder de curve dat strijkt tussen -2 en +2 SD bijvoorbeeld de kleur geel aangeef, het gebied dat buiten deze range valt (dus waarden die in de uiterste 5% links of rechts vallen) met een andere kleur?

gr
 
Ik heb geen idee hoe
Hier een versie met verbeterde formules:.
 

Bijlagen

  • __normaal_snb.xlsx
    14,4 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de update! Ik probeer de links te leggen die je in cellen op de achtergrond hebt gemaakt. Wel leerzaam!
 
Is het anders mogelijk om in de grafieken een verticale lijn te plaatsen op z= -1 en z= +1?
Daarmee zou ik de afkapwaarde willen illustreren waarmee in 1 oogopslag goed te zien is welke punten binnen en buiten respect. -1 en +1 standaarddeviatie liggen

Alvast hartelijk dank voor tips
 

Bijlagen

  • zscores.xlsx
    43 KB · Weergaven: 9
Dat lijkt me wel.
 

Bijlagen

  • __zscores_vertical_gridlines.xlsx
    43,7 KB · Weergaven: 13
Hartelijk dank. Waar in de settings van de grafiek kan ik ze gridlijnen toevoegen zoals je in de eerste grafiek links boven hebt laten zien?
 

Bedankt, volgens mij een hele mooie oplossing. Helaas lukt het me niet om zijn presentatie goed te volgen..
Bij het volgende struikel ik over zijn uitleg:


"... The X values in column A start at -3 in cell A5 and increment by 0.1 down to X=+3 in cell A65. This formula in cell B5 to calculate the standard normal distribution is copied into the range B5:B65.

=NORMDIST(A5,0,1,FALSE) "

In deze formule loopt het bij mij spaak. Voor het gemak heb ik zijn spreadsheet even als voorbeeld aangemaakt. In cel A5 dus -3, cel A6 -2,9 etc. dan kom ik uit bij cel A65 dat dan 3 is. Logischerwijs is het gemiddelde van al die cijfers bij elkaar exact 0.

Echter wanneer ik de functie 'gemiddelde' in Excel gebruik (dus gemiddelde van cel A5:A65) geeft Excel mij als uitkomst een piepklein getal: 6,77054041246817E-16. Heel klein maar, maar geen 0

:confused:


Daar bovenop wordt in de presentatie in zijn formule (=NORMDIST(A5,0,1,FALSE) het derde item (die 1) als standaarddeviatie waarde gebruikt. Als ik in Excel de functie 'standaarddeviatie berekenen' gebruik voor mijn reeks A5:A65, dan geeft Excel mij als uitkomst 1,775293403 en niet 1
 
't is niet echt handig, snel te fixen, misschien met behulp van VBA ???
 

Bijlagen

  • __zscores_vertical_gridlines.xlsx
    51,2 KB · Weergaven: 6
Bedankt, ja met die VBA was ik ook al eens aan het kijken. Daar is misschien wel wat mogelijk.
Maar misschien kunt u mij nog even aangeven hoe u eerder in de eerste grafiek deze grid lijnen verticaal heeft toegevoegd?
Ik begrijp dat het waarschijnlijk een simpele instelling binnen de grafiek is, ik kan het echter nergens vinden in mijn versie van Excel (office 365)
 
het was met bij de eerste 2 niet zo direct gelukt, bij de 3e wel, gewoon 3 series, ééntje een lijn en 2 vlak waarbij je van de X-as een datumas maakt met "6.000" dagen en alles gepaste kleurtjes geeft.
Daarna zou je nog een 2e X-as kunnen toevoegen met je normale -3 - +3 indeling
En dan daar een macrootje van maken ?
 

Bijlagen

  • __zscores_vertical_gridlines.xlsb
    58,6 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan