• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal unieke nummers afhankelijk van een tweede kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Goossies

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jan 2023
Berichten
2
Goedemorgen,

Ik heb een excel waarin ik dagelijks, vanuit 2 verschillende bronnen, data in kopieër in 2 verschillende tabbbladen. Vervolgens doe ik een controle op het 3e tabbblad. Wat wil ik controleren? Meerdere dingen maar in dit geval gaat het alleen even om het aantal regels. Het lastige zit hem in het feit dat in sommige gevallen de 2 bronnen de data op verschillende manieren aanbieden waardoor een 1 op 1 controle niet kan. hieronder (een verkorte versie) van de 2 bronnen.

[FONT=arial, helvetica, Liberation Sans, sans-serif]Bron 1:

IDnummer: Prijs: Volume:
1001 15 10
1002 14 5
1002 14 5
1002 14 5

1003 16 5
1003 17 5
1003 17 5

[/FONT]Bron 2:

IDnummer: Prijs: Volume:
1001 15 10
1002 14 15
1003 16 5
1003 17 5
1003 17 5

[FONT=arial, helvetica, Liberation Sans, sans-serif]Het verschil zit hem dus in id 1002. De ene bron geeft 3 regels weer en de andere maakt er 1 regel van (omdat de prijzen gelijk zijn). Ik ben opzoek naar een formule of VB die het aantal weergeeft, in dit geval zou ik het aantal 5 graag willen zien als resultaat van beide bronnen.
Het aanpassen van de bron is niet mogelijk.. als ik op dit moment een verschil heb dan maak ik gebruik van een ALS formule om snel te achterhalen waar het verschil zit, maar dat blijft handwerk. (ALS Idnummer gelijk is aan het nummer hierboven, controleer dan de prijs met hierboven, wijkt ie af dan een melding (en in alle andere gevallen is het oke))

[/FONT]
 
zonder voorbeeldbestand zullen er velen niet reageren.
 
Waar haal je die 5 vandaan?
In beide bronnen is het aantal unieke gegevens 4.

Bron 1:
PHP:
=AANTALARG(UNIEK(A1:A7))
 
Laatst bewerkt:
Excuus, mijn uitleg was niet volledig. In het geval dat een idnummer verschillende prijzen heeft (bron 2, idnummer 1003) dan heb ik het totale aantal regels nodig (niet het aantal unieke) in dit geval dus 3. Vandaar dat het totaal op 5 uitkomt.
 
Bestaat er een mogelijkheid een directe verbinding te leggen met die databron? Dan kun je het doen via Power Query
 
Hier een voorbeeld met Power Query.
De blauwe tabel wordt vergeleken met de groene. De grijze tabel is de output tabel. Alles met een waarde in de laatste kolom heeft dus een match (ook de 15 omgezet naar 5 zoals je ziet).

Nu verwijst de query naar de reeds aanwezige tabel in het bestand. Het mooiste zou zijn als je de data direct met PQ ophaalt.
 

Bijlagen

  • Book1.xlsx
    18,8 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan