• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule doortrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

xps351

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2022
Berichten
497
Besturingssysteem
W10
Office versie
M365
Best Forum,

Ik heb een rekenblad (Waardes in mijn voorbeeld), waarop ik per dag twee waardes noteer. Op een ander blad (Weken) wil ik voor de beide waardes het totaal per week hebben. Op zich eenvoudig; voor de eerste week gebruik ik de formule =SOM(Waardes!B2:B8) om de som van Waarde1 van de eerste week te berekenen.

Natuurlijk heb ik geen zin om voor 5 jaar de formules in te moeten tikken. Maar als ik de formule gewoon doortrek wordt de formule voor de tweede week =SOM(Waardes!B3:B9) terwijl ik daar graag =SOM(Waardes!B9:B15) wil zien.

Hoe krijg ik dat voor elkaar. Is het mogelijk de formule op een andere manier door te trekken of moet ik een andere formule gebruiken?
 

Bijlagen

  • Weken.xlsx
    70,1 KB · Weergaven: 7
Hallo,

Misschien zoiets?
Je hebt het ook over weken. Waar begint bij jou de week?
 

Bijlagen

  • Weken.xlsx
    172,5 KB · Weergaven: 10
Goed punt naamgenoot. Ik wil de week inderdaad op maandag laten beginnen, maar dat doet niet af aan het principe dat het telkens om een periode van 7 dagen gaat.

Je oplossing is niet helemaal zoals ik het bedoelde. Op een ander tabblad (Weken) zou ik graag de weektotalen netjes onder elkaar hebben. Dus bijvoorbeeld de totalen van week 45 (eerste volledige week) op regel 2 op het blad Weken en op regel 3 de totalen van week 46.

Het uiteindelijke doel is (eenvoudig) grafieken te kunnen maken van de weekcijfers.
 
zo dan?
 

Bijlagen

  • Wekennr.xlsx
    130,4 KB · Weergaven: 10
Of?
 

Bijlagen

  • Weken v2.xlsx
    106,6 KB · Weergaven: 7
@emields

Bedankt voor je reactie. Ik zie nu inderdaad de weektotalen onder elkaar staan. Puntje is nog wel dat er nu een overgang van week 2019/1 naar 2019/10 inzit. Zal met de juiste opmaak wel op te lossen zijn.

Ik begrijp dat (ook) jij gebruik maakt van draaitabellen. Daar heb ik helaas weinig tot geen kaas van gegeten. Uiteraard zou ik dit ook graag zelf willen kunnen doen. Kan je me een beetje op weg helpen hoe dit aan te pakken?
 
@peter59

Nogmaals (hoewel vorige keer vergeten) dank voor je reactie(s).

Ziet er goed uit. Wel zou ik het bij voorkeur helemaal doorlopend willen hebben (geen jaartotalen), dus een naadloze overgang van de laatste week van 2018 naar de eerste week van 2019.

Ook aan jou het verzoek een tipje van de sluier op te lichten over hoe je zoiets doet, opdat ik er ook echt wat van leer.
 
daarom ook dat ik 2 versies geplaatst had, draaitabelen sorteren op een andere manier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan