• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

1e cijfer in tijdcode pakt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wampie Beukies

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2009
Berichten
88
Hallo,

Ik heb een vreemd fenomeen. Op mijn werklocatie gebruik ik het bijgaande bestand als basis om een bestand per werknemer aan te maken. Als ik het bestand open en in de kolom 'TimeMoto' een aantal uren in wil voeren, pakt hij standaard het 1e cijfer niet aan. Ongeacht welk cijfer dat is. Dat gebeurt alleen in dit bestand en die op basis hiervan gemaakt zijn, alleen in die kolom en alleen na de 1e x selecteren na openen. Ik heb het bestand thuis geopend, en daar doet alles normaal.

In het oorspronkelijke bestand staat ook een macro, die heb ik er hier nu uit gehaald. De code daarvan is:

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    
    Dim xWb As Workbook
    Dim wbName As String
    myfile = ActiveWorkbook.Name
    On Error Resume Next
    Application.ScreenUpdating = False
    wbName = "Staffel_Seniorenuren.xlsx"
    Set xWb = Workbooks.Open(ActiveWorkbook.Path + "\" + wbName)
    If Err.Number <> 0 Then
        MsgBox "This workbook does not exist", vbInformation, "***ools for Excel"
        Err.Clear
    Else
    End If
    Application.WindowState = xlMinimized
    Windows(myfile).Activate
    Application.WindowState = xlMaximized
    Application.ScreenUpdating = True
    
End Sub

Alle overige functionaliteit is wellicht provisorisch te noemen, maar werkt naar behoren.

Heeft iemand enig idee waar ik de oorzaak van dit verschijnsel vinden kan?
 

Bijlagen

  • Uren LEEG.xlsm
    25,6 KB · Weergaven: 30
Die macro zou sowieso niets moeten doen tijdens het invoeren van gegevens in een cel, dus dat is het probleem niet. Als ik je bestand open staat die kolom die je noemt ingesteld op tijd. Is dat ook altijd zo? Ongeacht waar je het opent?
 
Ja dat klopt. Ik voer de tijd in uren en minuten in. De kolom ernaast rekent dit om naar decimalen
 
dan heb ik verder geen idee wat het veroorzaakt.
 
Bij mij werkt het gewoon correct.
Zet de vraag wel even op "NIET OPGELOST"
 
Ik zou dit gebruiken.

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    c00 = "\Staffel_Seniorenuren.xlsx"
    If Dir(ThisWorkbook.Path & c00) <> "" Then GetObject ThisWorkbook.Path & c00
End Sub


Ik zie dat je ook analyses/berekeningen wil maken in Excel.
Gebruik dan Excel, zoals het bedoeld is en niet als een papieren kaartenbak op scherm (zoals je bestand er nu uitziet)
Kijk bijvoorbeeld eens naar het bijgevoegde bestand: daar kun je het hele personeelsbestand in zetten met werkuren/verlofuren/overuren.etc.
Met alle in Excel ingebouwde hulpmiddelen kun je dan berekeningen (laten) maken, filteren, sorteren en analyseren.
 

Bijlagen

  • Dienstplan_DerH_snb_nl_010.xlsb
    66,4 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
pakt hij standaard het 1e cijfer niet aan. Ongeacht welk cijfer dat is.
Je moet "12:00" invoeren en niet "12".
Als je "12" invoert maakt excel er 12 dagen van en niet 12 uur.
 
@alphamax inderdaad voor ik de tijd in als uu:mm. Het probleem is, dat er nog voor ik enter, alleen de cijfers vanaf het 2e getal worden gepakt. Dus bij 12 alleen de 2, bij 24 alleen de 4.
 
@SNB Je code lijkt niet te werken, moet ik nog iets aanpassen? De code die ik gebruik staat in 'this workbook'.

Jouw voorbeeldbestand zal voor ons niet werken, omdat er veel meer achter hangt. Ik heb een uitgekleed bestand geupload.
 
De code werkt wel: kijk maar eens in de VBEditor.

Juist in mijn voorbeeldbestand kun je veel meer; in jouw opzet kan dat alleen maar met heel veel onoofige omwegen.
Ga niet fietsen in een auto, maar gebruik de specifieke kenmerken/mogelijkheden van de auto.
Als je Excel als een gegevensbestand gebruikt, moet je je ook aan de Excel spelregels houden.
Zet het papierdenken eens overboord.
Ooit een echte cursus Excel gevolgd ?
 
Laatst bewerkt:
Juist in mijn voorbeeldbestand kun je veel meer; in jouw opzet kan dat alleen maar met heel veel onoofige omwegen.
Ga niet fietsen in een auto, maar gebruik de specifieke kenmerken/mogelijkheden van de auto.
Als je Excel als een gegevensbestand gebruikt, moet je je ook aan de Excel spelregels houden.
Zet het papierdenken eens overboord.
Ooit een echte cursus Excel gevolgd ?

Je hoeft niet zo neerbuigend te doen. Ik heb mijn redenen waarom ik het bestand op deze manier gebouwd heb. Het sop is de kool niet waard om er een Formule 1 bestand van te maken. Ik baal er alleen van dat hij steeds het eerste cijfer niet pakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan