• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filteren op meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dave79

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2023
Berichten
14
Hoi,

Ik heb een excel bestaand met diverse kolommen die ik wil filteren en dan wil ik filteren op meerdere kolommen tegelijk.
Ik heb namelijk in meerdere kolommen dezelfde naam staan, alleen staat deze dan op een andere rij.
Echter als ik de 1e kolom filter verdwijnt ook de 2e kolom.
Dus bijvoorbeeld ik filter op ARC in de 1e kolom, dan kan ik niet meer ARC in de 2e kolom filteren. Idem voor BIM, maar dit geldt eigenlijk voor alles in deze kolommen,
Nu kan je er een OF functie of iets aan hangen, maar het lukt me niet om dit voor elkaar te krijgen.

Meerdere kolommen filteren.JPG

Kan iemand mij helpen, zodat ik bijvoorbeeld in de slicers in alle filters ARC kan aanklikken en dat in dan in de documentenlijst alleen de regels met ARC over houdt (geldt uiteraard voor alle genoemde afdelingen in het bestand).

Of kan je ook een macro of iets dergelijks dan ik met 1 knop in 1x alle ARC of BIM filter?
Ik ben niet zo heel erg thuis in excel, maar met google kom ik een eind. Dus als het mogelijk is graag stap voor stap uitleg.

Bij voorbaat dank

Dave
 

Bijlagen

  • Filteren op meerdere kolommen.xlsb
    71,2 KB · Weergaven: 41
Dank voor de snelle reactie. Dit lijkt wel op wat ik wil. Alleen ik snap hier echt niks van, dit gaat mijn pet te boven qua excel. En van VBA heb ik helemaal geen verstand. Geen idee hoe en waar ik dit invoer.
 
Dit kun je oplossen met advanced filter.

Maar belangrijker is:
- gebruik geen samengevoegde cellen
- zet de gegevens op als een corrrecte database: A3:A9 horen dan kolommen van de tabel te zijn.
- gebruik geen kolommen ( Y, Z, AA) met dezelfde namen en dezelfde gegevens

In dit geval is de struktuur van de gegevens cruciaal, niet de weergave van de gegevens (dat komt later).
 
wat ad1957 bedoelde is dit.
 

Bijlagen

  • Filteren op meerdere kolommen (1).xlsb
    88,8 KB · Weergaven: 38
Omdat het eigenschappen van een record zijn.
 
@snb
Dank voor de reactie, maar ik had het geprobeerd met advanced filter en dat lukte niet. Wat jij nu omschrijft, dat ik dan juist wat ik niet wil, want meerdere kolommen kunnen dezelfde gegevens hebben en wat boven de kolommen staat wil ik niet in mijn filters. Maar dank voor de uitleg

@emields
Thanks, dit was inderdaad bijna wat ik bedoelde, maar dan zonder het creëren van een nieuwe tabblad.

@AD1957
Heel veel dank, dit is wat ik bedoelde!
Nog wel 1 vraagje. Is het ook mogelijk om meerdere afdelingen te selecteren. Dus bijvoorbeeld ARC met Allen.

Ps. AD1957 Het was niet mijn bedoeling om gelijk een kant en klaar document op te vragen, want ik leer graag hoe ik e.e.a zelf kan. Alleen toen ik al die programmeertaal zag, werd het mij even iets te moeilijk voor dit moment. Maar nogmaals mijn dank ik groot.
 
Thanks, ik heb er naar gekeken naar dat advanced filter. Maar misschien begrijp ik het verkeerd, maar dat moet ik toch allemaal extra tabellen met criteria aanmaken (gelet op de vele afdelingen) en wordt het resultaat apart weer gegeven en niet in de lijst zelf? Dus ik wil bijvoorbeeld ARC en allen samen filteren, dat wordt een aparte tabel, maar ik wil CON ook met Allen filteren, dan is dat toch weer een aparte tabel? En dat dan voor alle afdelingen. Of zie ik dat nu niet goed?

Wat jij nu had aangemaakt dat is wel precies wat de bedoeling was, ik selecteer een afdeling met 1 knop en alles daarvan komt te voorschijn, de lijst zelf wordt nu gefilterd. Ik zie niet echt hoe je dat met advanched filter voor elkaar krijgt op dezelfde manier?
Daarom vroeg ik me ook af of het niet in jouw aangemaakte bestand kon, dus ipv 1 afdeling selecteren, maar meerdere? En eigenlijk alleen een van de afdelingen combineren met Allen.
 
Laatst bewerkt:
Als je denkt alle ins en outs van VBA advancedfilter binnen pakweg 2,5uur al te kennen ben je fout bezig.
Zelf ben ik soms dagen bezig. Kijk in de link eens naar Action.
xlFilterCopy of xlFilterinPlace
want ik leer graag hoe ik e.e.a zelf kan
Begin met een eenvoudig opzetje, in de link kun je voorbeelden downloaden.
 
zonder VBA kun je het met een aparte filterkolom proberen en een aantal.als formule die dan telt of een waarde voorkomt in het de kolommen V tm AB in jou sheet.
Daarna filter je op alles met waarde > 0 en zie je alle regels. waar in 1 van de genoemde kolommen de gekozen waarde voorkomt.
zie kolom AH voor wat ik bedoel. In cel AH12 staat de filter waarde de gebruikt wordt voor de aantal als functie
 

Bijlagen

  • Filteren op meerdere kolommen.xlsb
    70,9 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
je kan het natuurlijk ook zo doen.
 

Bijlagen

  • Filteren op meerdere kolommen (1).xlsb
    100 KB · Weergaven: 20
@AD1957, ik ben al eerder bezig geweest, dus het is niet dat ik dit effe snel doe. Maar goed, ik waardeer je hulp, maar nogmaals de vraag is het met jouw bestand mogelijk met een aanpassing of niet?

@roeljongman, thanks! Echter kan ik hier ook maar 1 afdeling tegelijk filteren, dus niet ARC en bijvoorbeeld Allen tegelijk

@emields Thanks, echter werken de filters volgens mij niet juist, als ik bij beide filters een andere afdeling invul, dan vind hij niks? Wel als ik 2x hetzelfde invul.
Bekijk bijlage 368708
 
als @snb zegt dat het met advancedfilter kan dan zal het zeker kunnen.
Maar: Mijn kennis van VBA met advancendfilter is "nog" te gering om hier verder te helpen.

Met een beetje geluk strijkt @snb (of een andere helper) over haar/zijn hart en maakt een voorbeeldbestandje waarmee je verder kunt.:D
 
Raar, bij mij doet hij het wel. tenminste zoals ik het begrepen heb, hij zoekt de rijen waar zowel filter 1 en filter 2 in staat dat natuurlijk aan te passen naar filter 1 of filter2.
 

Bijlagen

  • Filteren op meerdere kolommen (1).xlsb
    100,1 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
@emields,

Ja ik begrijp het ook niet helemaal. Als ik bijvoorbeeld CON invul bij filter 1 en LA bij filter 2, dan zou je verwachten dat er dan 12 rijen overblijven met CON en LA. Maar zie bijlage, ik krijg dan de melding met 0 rijen en alles blijft staan zoals het was

Filter.JPG
 
hij zoekt de rijen waar zowel filter 1 en filter 2 in staat dat natuurlijk aan te passen naar filter 1 of filter2.

dan zal het zo zijn.
 

Bijlagen

  • Filteren op meerdere kolommen of.xlsb
    100,3 KB · Weergaven: 33
Ik heb toch nog wel een vraag. Zodra ik regels ga tussenvoegen om de tabel uit te breiden, dan gaat het fout met filteren, dan filtert het alleen nog maar tot waar het toegevoegd is, alles daarna niet. Moet ik dan iets aanpassen in de code? Want ik zie nergens het bereik van de rijen staan. Uiteindelijk moeten er zo'n 2500 rijen gefilterd worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan