Probleem met printer en email na verse installatie naar Linux Mint 20

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
969
De Crucial ssd in mijn Thinkpad X250 met Linux Mint 19 crashte (firmware crash dus over).
Heb op nieuwe ssd Mint 20 geïnstalleerd. Krijg nu mijn printer HP Laser Jet M15w (met Direct print) niet meer goed werkend; niet via wifi en ook niet via usb. Alle instellingen staan goed, maar de printer annuleert alle opdrachten.
Ook Thunderbird Mail haalt geen mails meer binnen terwijl account- en server instellingen goed staan.
Dezelfde problemen heb ik ook met mijn desktop na een schone installatie van Mint 20.
Ben al tijdje met hulp van Linux Mintforum bezig, maar kom er niet uit met mijn beperkte technische kennis. Gebruik nu uit noodzaak laptop met Windows 10 waarmee alles wel goed functioneert. De printer werkt ook prima vanaf mijn iphone. Ben ik de enige met Mint 20 en met dit probleem?
 
Heb je een link naar die thread? Zijn daar al dingen besproken?
 
HPLIP en HP-gui geinstalleerd?

Tip voor de volgende keer bij een nieuwe install:
Zorg dat je verborgen bestanden .mozilla en .thunderbird kopieert en op een usbtje zet.
Na de schone installatie haal je de nieuw gemaakte .mozilla en .thunderbird weg en zet je die van het usbtje terug.

EN je hebt alle instellingen weer van zowel thunderbird als mozilla (FF).
 
Laatst bewerkt:
Correctie ik had het over Linux Mint 20, maar het is 21.1. In deze versie zouden alle drivers standaard aanwezig zijn, maar voor HP is wel een aparte procedure nodig volgens de website Makkelijke Linuxtips. In Mint 19 werkte de HP plug&play, ook op mijn desktop.
Het was geen 'vrijwillige' nieuwe install. Ik kon niets meer kopiëren omdat de oorspronkelijke ssd zonder vooraankondiging ter ziele ging (heb nog wel backup van bestanden incl .thunderbird van ruim half jaar oud). Op advies van Mint forum heb ik van de website Makkelijke Linuxtips het hele stappenplan voor HP uitgevoerd. HPLIP en HP-gui zijn geïnstalleerd. Procedure ging goed tot het laatste terminal commando instal-hp waarmee je op de site van HP komt. En daar werd de printer niet gezien. In printerbeheer staat hij wel en als actief aangegeven.
 
Laatst bewerkt:
HPLIP en HP-gui zijn geïnstalleerd. Procedure ging goed tot het laatste terminal commando instal-hp waarmee je op de site van HP komt. En daar werd de printer niet gezien. In printerbeheer staat hij wel en als actief aangegeven.
HP-lip en HP-gui kan je via SYnaptic installeren.

Welk commando ging verkeerd?

Tip: verwijder alles van HP lip en gui, ook de verborgen bestanden en installeer het via Synaptic.
 
Alle commando's van Makkelijke Linuxtips gingen wel goed, maar de printer werd niet gezien. Mijn zoon heeft de printer wel aan de praat gekregen. Hij vond het vreemd dat deze HP niet plug&play werkte en had er ook moeite mee. De technische kant gaat boven mijn pet, maar hij heeft PHLIP verwijderd en de URI (wat is dat?) aangepast. Daarna werkte het. Nu nog mijn desktop met hetzelfde probleem (waar ikzelf nog niets mee geprobeerd heb, dus ook niets verknoeid) . Maar ik blijf het vreemd vinden dat ik na installatie van Mint 21 deze ellende heb. Mis ook Docky want Plank is waardeloos en je moet het na iedere opstart weer activeren via Beheer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan