adressen selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wopev

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2013
Berichten
62
Ik heb in Access een adressenlijst gemaakt om die als etiketten te kunnen afdrukken.
Het lukt mij wel om de gehele lijst als etiketten af te drukken.
Maar nu wil ik graag weten hoe ik enkele adressen kan selecteren om die af te drukken; dus niet
alle adressen.
Iemand enig idee?

Groet,
Wopev
 
Neem een extra ja/nee veld op in de tabel waarmee je kan aangeven of een adres al dan niet afgedrukt moet worden. Bij het afdrukken maak je gebruik van een query die alleen de aangevinkte adressen selecteert. Met een updatequery kan je achteraf alle waardes weer op Nee zetten.

Als je vaker bepaalde selecties van adressen nodig hebt kan je beter met verzendlijsten werken. Dan maak je een tabel Verzendlijst (naam, omschrijving) en een koppeltabel tussen Adres en Verzendlijst. Dan hoef je alleen maar de verzendlijst te kiezen en met een query de af te drukken adressen voor die verzendlijst op te halen.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor het late reageren.
Ik kom niet verder dan: Maken > Tabel 2 > ja/nee > Klik om titel toe te voegen > Verder.
En dan houdt 't voor mij (als niet expert) op.
Misschien nog een enkele hint om mij op het goede spoor te krijgen??
 
Wat ben je precies aan het doen, en waarom? Mij lijkt de makkelijste optie om je bestaande tabel uit te breiden met een extra Ja/Nee veld, dat je vult vanuit je formulier. Of, als je echte criteria hebt, zoals een postcode gebied, met een bijwerkquery. Op het moment dat je de Ja/Nee velden hebt ingevuld, kun je gaan afdrukken. En daarna maak je met een Bijwerkquery alle velden weer leeg. Dus wat wil jij precies?
 
Ik neem aan dat als je een nieuw tabel wilt gaan maken, je kiest voor de optie met verzendlijsten?

Als het maken van een tabel al problematisch voor je is (hoe maakte je dan je huidige tabel?), dan adviseer ik je om je eerst wat meer in Access te verdiepen. Anders wordt het denk ik een heel moeizaam verhaal.

Overigens maak ik zelf een tabel altijd via Maken > Tabelontwerp. Dan heb je meer invloed op het ontwerp. Bij de optie die jij koos maak en vul je een tabel in feite in één keer.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb ik de verkeerde termen gebruikt. Zoals ik al zei, ik ben geen professional op dit gebied.
Ik waag een nieuwe poging.
Ik heb m.b.v. het Access sjabloon een contactpersonenlijst gemaakt.
Daar wil ik graag de ja/nee mogelijkheid aan toevoegen om later niet alle etiketten uit te hoeven printen.
Ik ben met "tabellen" en "quieries"aan de gang geweest, maar ik krijg 't gewoon niet voor elkaar.
En ik heb inmiddels op het net div. uren besteed aan het doorgronden van Access.
Helaas zonder success.
Dus vandaar deze ultieme poging.
 
Oké, je wilt dus kennelijk een (ja/nee) veld toevoegen aan je tabel. Dan ga je als volgt te werk. Klik in het navigatiedeelvenster met de rechtermuisknop op de tabel. Klik in het snelmenu op Ontwerpweergave.
Je ziet nu een overzicht van de velden die al in de tabel aanwezig zijn. Klik op een lege regel en vul bij veldnaam in hoe je het veld wilt noemen (bijvoorbeeld Afdrukken). Bij gegevenstype kies je ja/nee. Tabel sluiten, opslaan, klaar.

Ik neem aan/hoop dat je de gegevens onderhoudt via een formulier. Dan het toegevoegde veld ook toevoegen aan het formulier.

Dan een query maken op basis van je tabel. Selecteer alle velden die op het etiket moeten komen en het ja/nee veld. Zet in de criteria regel onder het ja/nee veld Ja. Sluiten en opslaan.

Als, voorlopig, slot een etiket ontwerpen op basis van de query.
 
En ik heb inmiddels op het net div. uren besteed aan het doorgronden van Access.
Als daar óók het bestuderen van de Access cursus in de Handleidingen sectie van HelpMij bij zit, ben je goed bezig :thumb:
 
Je ziet hier geen lege regel.

Toen ik het over een lege regel had, legde ik het aanpassen van de tabel uit. Wat je nu laat zien is het ontwerp van een formulier. Daar moet je ook wat aanpassen, maar dat is stap 2.

Zoals ik al schreef ga je om de tabel aan te passen als volgt te werk: geef een rechter klik op de tabel en kies voor "ontwerpweergave". Dan zie je zoiets:
tabel.jpg
Met een lege regel dus.

Maar meteen het het formulier ook behandelen. Je hebt het al in ontwerpweergave open. Je moet nu het (ja/nee) veld dat je toegevoegd hebt aan de tabel ook op het formulier plaatsen. Kies in het formulierontwerp voor bestaande velden toevoegen. Er verschijnt dan een lijst van beschikbare velden. Als het goed is staat het nieuwe veld er ook bij (als het niet zo is, is het formulier waarschijnlijk gebaseerd op een query en moet je hert veld eerst toevoegen aan de query).
formulier.jpg
Sleep het nieuwe veld vanuit de lijst naar de plek op het formulier waar je het wilt hebben.


Overigens lijkt me het niet zo handig om op dit formulier de vinkjes te zetten (voor wie wel/niet een etiket afdrukken). Het lijkt me overzichtelijker een doorlopend formulier te maken met een beperkt aantal gegevens en het nieuwe veld. Zo zie je in één oogopslag voor wie je wel of niet een etiket maakt.
 
Laatst bewerkt:
Als ik op tabel en ontwerpweergave klik, krijg ik weer de eerder verstuurde afbeelding op de bijlage terug.....
 
Geen idee.

Kan je hier een geanonimiseerde versie van je database plaatsen?
 
Als ik op tabel en ontwerpweergave klik, krijg ik weer de eerder verstuurde afbeelding op de bijlage terug.....
Dat is volslagen onmogelijk; een tabel is echt iets anders als een formulier, een query of een rapport. Helaas staat Access het toe dat je namen van objecten meerdere keren kunt gebruiken, dus een tabel mag Contactpersonen heten, maar een query ook en een formulier dus ook. Dat is verwarrend, aangezien je het formulier (zoals Peter terecht opmerkte) laat zien, en niet de tabel. Maak het leven voor jezelf (en ons) makkelijker, door objecten een typeaanduiding mee te geven. Dan krijg je dus de tabel tblContactpersonen, de query qryContactpersonen en het formulier frmContactpersonen. Op die manier is het altijd duidelijk wat je aan het bewerken bent. Je het nu in je plaatje de tabel wel geselecteerd, maar dus niet geopend in de Ontwerpweergave. Doe dat dus eerst, en voeg dan het extra veld toe.
 
In ieder geval, bedankt voor het meedenken.
Maar blijkbaar lukt het mij gewoon op de een of andere manier niet.
Dus bij deze zet ik er een streep onder.

Groetjes,
Wopev
 
Ik vermoed dat het formulier open staat en dat je dan wel de tabel aanklikt, maar daarna bovenin op ontwerpweergave klikt.
Zoals herhaaldelijk gezegd moet je rechtsklikken op de tabel en in het menu dat dan verschijnt voor ontwerpweergave kiezen.
 
Als je alles in het leven zo snel opgeeft, ga je nog een moeilijke tijd tegemoet :). Nogmaals: als je een formulier in Ontwerpweergave kan zetten, dan kan je dat óók met een tabel. Tabel selecteren, rechtsklikken op de tabel, en uit het snelmenu de optie Ontwerpweergave kiezen (bij de Rode pijl). Of, zie de blauwe pijl, je selecteert de tabel en kiest Ontwerpweergave uit het menu Weergave. En dan onderaan dus een Ja/Nee veld toevoegen met de door jou te bepalen naam.

Access lijst.jpg

En anders stuur je de db mee, kijken wij wel even.
 
Tsja, weer een half uur zitten klungelen, zonder succes.
Wat is "db" overigens.
 
'db' is de afkorting voor database. Een afkorting die redelijk vaak gebruikt wordt :). En leg nu eens uit wat je precies doet in dat half uur. Dus: waar klik je op, en wat zie je dan en wat gebeurt er dan?
 
weer een half uur zitten klungelen, zonder succes
24 seconden is ruimschoots genoeg :D
Zie bijlage.

Als dit niet helpt, geef ik het echt op :(
 

Bijlagen

  • VeldToevoegen.zip
    1,6 MB · Weergaven: 24
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan