Wlan radio via versterker.

• Onderwerp starter Onderwerp starter a3deb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

a3deb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 feb 2023
Hallo, als ik van een Wlan radio het geluid via mijn hifi installatie wil laten lopen, hoort er dan een line-in of line out aansluiting op Wlan radio te zitten?
Ik heb er 2 op het oog, de 1 met line-in, en de ander met line-out aansluiting, vandaar.
alvast bedankt, A3deb;)

Ik vermoed dat:
De line-in is om bijv het geluid van je mobiele telefoon via een snoer op de "WLAN radio" (internet radio???) af te spelen.....
De line-out is er om het radio geluid van de "WLAN radio" op te nemen of via een versterker af te spelen.

Dat laatste wil je en daar heb je idd een line-out van je "WLAN radio" voor nodig....

Tis nog gemakkelijk als je de weblinks van die 2 "WLAN radio's" hier neer zet... kunnen we meekijken...

als ik van een Wlan radio het geluid via mijn hifi installatie wil laten lopen, hoort er dan een line-in of line out aansluiting op Wlan radio te zitten?
Op je radio een line-out.
Op je versterker een line-in (of vergelijkbare ingang).
Dan wordt het geluid van de radio via de versterker afgespeeld.

Het kan natuurlijk ook een optisch verbinding zijn als beide dit hebben.
Als beide Bluetooth ondersteunen kan ook dit een mogelijkheid zijn.

Laatst bewerkt:
Beiden hartelijk dank voor de reacties. daarmee weet ik voldoende. Optisch was niet mogelijk omdat die op versterker al bezet is.

Ik vond trouwens ook dit: "Conclusie. Wat op het eerste gezicht verwarrend klinkt, blijkt na de uitleg van een paar basisbegrippen, minder moeilijk dan gedacht. Een AUX-ingang is simpelweg een audioingang. Welke kabel bij welke AUX-ingang past, verschilt per apparaat. Ook heeft ieder apparaat verschillende benamingen voor deze audioingang – maar in principe is het allemaal hetzelfde."
Het achteraf DOMME (?)van mij is ook dat ik altijd bij AUX dacht dat dat UIT(gang) betekende. maar het is op versterker een AUX-ingang.
nogmaals dank.

Laatst bewerkt:
AUX ingang: auxiliary Input,... is een "extra" ingang, soms ook wel "overige ingang" genoemd en het aan geboden signaal niveau om dat apparaat dan het geluid goed te laten verwerken ligt meestal op 775mV.
Die 775mV geldt ook als het een zgn AUX-uitgang betreft. Er zijn wel afwijkingen daarop af en toe zie 300mV.

Die 775mV geldt ook als het een zgn AUX-uitgang betreft.
Vanuit de historie heet een auxiliary uitgang een Line-out.
Tegenwoordig wordt dit wel aux output genoemd bij mp3 en andere kleine audio afspelers , meestal met een 3.5 mm steker aansluiting.

Bij een conventionele versterker zijn er eigenlijk maar 2 uitgangen, de Line-out en de hooftelefoon, en natuurlijk de luidspreker uitgangen. Moderne versterkers kunnen ook nog een optische en/of hdmi uitgang hebben. De gevoeligheid (in mV) en ingangsimpedantie (in ohm) verschilt per versterker en per ingang.

Laatst bewerkt:
Dat dit hele rijtje onderling verschilt qua impedantie en gevoeligheid is logisch zeker voor de anderen dan de AUX in/out (line in/out): Ze dienen een ander doel waar meer vermogen komt kijken, dat kan nooit bij de 775mV en de veel hogere impedantie van de AUX door die AUX geleverd worden.
Het is wel een mooie algemene aanvulling qua info, maar niet echt relevant voor de vraag van de TS over AUX.
Het ligt niet voor de hand om een kabel voor bedoeld de AUX uitgang op een luidspreker uitgang aan te sluiten en anders is er altijd nog een handleiding waar het voor dat apparaat een specifiek aansluitschema staat waar het wel voor geschikt is.

Ze dienen een ander doel waar meer vermogen komt kijken, dat kan nooit bij de 775mV en de veel hogere impedantie van de AUX door die AUX geleverd worden.
Jazeker wel ;) eer audiofiel wil een hoge impedantie voor een lijn ingang.
Dit heeft overigens niets te maken met luidspreker of hoofdtelefoon uitgangen.

Laatst bewerkt:
Ja, maar toch onvergelijkbaar met impedantie van een luidspreker vaak 4-16 Ohm uit het rijtje die je noemde.
En 10 kOhm is nog niet eens zo laag ook al heb je liever 47k, maar de afstand met die 4-16Ohm is wel van een echt andere orde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan