Koppelingen ('links' voor Anglofielen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

GerardX

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2022
Berichten
99
Ik worstel al een poos met een programmeerprobleem waar ik niet uit kom (zie bijlage).
 

Bijlagen

  • Foutmelding#.png
    Foutmelding#.png
    71,4 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Kan je probleem hier plaatsen tussen code-tags? Dat werkt wat makkelijker.
De bijlage is voornamelijk bedoeld voor het toevoegen van bijlagen, en niet je daadwerkelijke probleem.

Wel kan ik je aanraden om een lokale webserver te installeren, en niet via je lokale file-systeem (file://.. ) te werken.
Anderzijds kan je ook ergens een webhosting regelen om het uit te testen. Maar het opzetten van een webserver is niet moeilijk, zoals je inmiddels wel zou weten ;).
 
Laatst bewerkt:
Kan je probleem hier plaatsen tussen code-tags? Dat werkt wat makkelijker.

!@#$% !@#$% Net een kwartier bezig geweest en vervolgens was ik dat werk kwijt omdat ik !@##$%^ die !@#@$#$-knop voor verzenden niet kon vinden. Ik probeer het nog 1 keer, want ik begrijp niet wat er zo onbegrijpelijk is in mijn bijlage van mijn vorige bericht (daar staat toch gewoon m'n probleem tussen code-'tags'?).

De bijlage is voornamelijk bedoeld voor het toevoegen van bijlagen, en niet je daadwerkelijke probleem.
Snap ik, maar code typen zonder ergens een typefout te typen is geen sinecure :(.
Niettemin, daar gaat ie weer.

In de map "DEc-Linux" heb ik een "Index.html"-pagina gemaakt met daarin de volgende koppeling:

<a name="klikt" href="Acties.html/#Klikken">klikt</a>

Wanneer op de betreffende pagina op die koppeling wordt geklikt, verschijnt keurig de betreffende paragraaf.
Onderaan die paragraaf heb ik in de html de volgende koppeling opgenomen:

<a href="Index.html/#klikt">Terug</a>

Wanneer echter op de betreffende pagina op die koppeling wordt geklikt, verschijnt de foutmelding:

"Not found Error 404 while fetching file (...) DEc-Linux/Acties.html/Index.html/#klikt"

Waardoor wordt ongevraagd "Acties.html" ingevoegd vóór "Index.html"?

Zo duidelijker?
 
De code-tags zijn er niet voor niets, en vloeken helpt ook niet ;)
Je weet dat je met elk operating system in de grafische interface ook tekst kan kopiëren en plakken? Ik weet niet welke je gebruikt, maar als die dat niet ondersteunt, dan moet je echt wat antieks hebben. :p
Verder programmeer je altijd in een goede programmeer-editor. Die hoort ervoor te zorgen dat je geholpen wordt met auto-complete, en tooltips zodat je valide code schrijft. Notepad of iets in de trant is niet de beste oplossing. Word overigens al helemaal niet, omdat dit een documenteditor is. Ikzelf gebruik Notepad++ voor klein werk, en voor het grotere werk in webprojecten NetBeans IDE.

Als je een anchor (#klikken) gebruikt in een URL, dan hoort er geen slash tussen. Anders denkt de browser dat je de directory Acties.html bedoelt met een bestand #Klikken.

Zelf raad ik aan:
- gebruik een (lokale) webserver. Ik weet dat JavaScript en CSS niet altijd lekker werkt als je op je filesystem via file:// werkt. En paden met dit protocol gaan bij anderen nooit werken als je het online plaatst.
- Gebruik kleine letters in bestandsnamen, en houd je hier consequent aan.
 
Laatst bewerkt:
De code-tags zijn er niet voor niets, en vloeken helpt ook niet ;)
Het laatste lucht wel op ;). Maarre ... :evil: dit is toch hetzelfde, maar verkapt?

Je weet dat je met elk operating system in de grafische interface ook tekst kan kopiëren en plakken? Ik weet niet welke je gebruikt, maar als die dat niet ondersteunt, dan moet je echt wat antieks hebben :p
Maak je niet ongerust. Zodra er iets bijgewerkt moet worden krijg ik automatisch een melding daarvan.

Als je een anchor (#klikken) gebruikt in een URL, dan hoort er geen slash tussen. Anders denkt de browser dat je de directory Acties.html bedoelt met een bestand #Klikken.
Kijk, hier heb ik wat aan want dit wist ik niet. Hardstikke bedankt. Had al de duvel en z'n ouwe moer geprobeerd en overal op het internet gezocht maar vragen werkte (in dit geval sneller) en zou me een hoop tijd bespaard hebben. Inmiddels geprobeerd en het werkt naar wens :thumb:.

Zelf raad ik aan:
- gebruik een (lokale) webserver. Ik weet dat JavaScript en CSS niet altijd lekker werkt als je op je filesystem via file:// werkt.
Ik gebruik (nog) geen JavaScript omdat dat (nog) niet nodig lijkt voor wat ik wil.

- Gebruik kleine letters in bestandsnamen, en houd je hier consequent aan.
Ik vind het prettig om bestandsnamen (ter onderscheiding) met een hoofdletter te beginnen. De rest doe ik allemaal in kleine letters.
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat het gelukt is. Maar als je serieus websites gaat bouwen met CSS, dan komt een lokale webserver zeker goed van pas.
Ook over de hoofdletters. In veel tutorials wordt het aangeraden om kleine letters te gebruiken. Ik moet er niet aan denken dat ik straks als bezoeker verplicht www.domein.nl/Index.html moet aanroepen in plaats van www.domein.nl, terwijl een webserver standaard de lowercase index.html (en index.php etc) negeert in de URL voor het gemak. ;)
 
Laatst bewerkt:
@gerardX. Ik weet niet of je hiermee verder kan (zie jouw berichtje #3)
Code:
Acties.html/#Klikken

is wat anders dan
Code:
Acties.html#Klikken

De / verwijst naar een onderliggende map.
Dat zou betekenen dat je in map Acties.html een bestand #Klikken zou hebben??
 
Laatst bewerkt:
@gerardX. Ik weet niet of je hiermee verder kan (zie jouw berichtje #3)
Code:
Acties.html/#Klikken

is wat anders dan
Code:
Acties.html#Klikken
Zie mijn reactie van 15.36 uur, maar niettemin bedankt.

De / verwijst naar een onderliggende map.
Dat zou betekenen dat je in map Acties.html een bestand #Klikken zou hebben??

Ik dacht dat de / slechts als scheidingsteken functioneerde, maar dat is # kennelijk al.
 
Fijn dat het gelukt is. Maar als je serieus websites gaat bouwen met CSS, dan komt een lokale webserver zeker goed van pas.
Is mij bekend, maar dat wordt weer een verhaal apart. Ik ben nu bezig iets te maken dat doorveen ander in een reeds draaiende webstek moet worden opgenomen.

Ook over de hoofdletters. In veel tutorials wordt het aangeraden om kleine letters te gebruiken. Ik moet er niet aan denken dat ik straks als bezoeker verplicht www.domein.nl/Index.html moet aanroepen in plaats van www.domein.nl, terwijl een webserver standaard de lowercase index.html (en index.php etc) negeert in de URL voor het gemak. ;)
Het "probleem" is, dat al mijn bestandsnamen al 30 jaar lang met een hoofdletter beginnen. Voor bestanden die gekoppeld zijn aan webstekachtige dingen zou ik dan, anders dan ik gewend ben, moeten afwijken. Je snapt, dat uit macht der gewoonte, dan steeds toch dingen fout gaan.
Als je zou weten hoe vaak ik al krachttermen gebruik omdat ik me nu een besturingssysteem eigen probeer te maken, dat niet met vensters werkt maar met tabbladen waardoor ik regelmatig tig tabbladen sluit omdat ik op het verkeerde X-je klik.
Nu is het ook weer zo, dat ik niet van plan ben om dingen op het internet te plaatsen maar kennissen gewoon een kant en klaar adres te sturen naar iets wat ze bij mij mogen zien.
 
Nog wel een aansluitend wensje.

Is het mogelijk om ALLÉÉN een bepaalde paragraaf te laten zien en zo ja hoe?
 
Voor de simpele manier: Dan moet je een aparte pagina aanmaken per paragraaf.

Anders moet je met JavaScript in de weer. HTML is enkel een opmaaktaal, en feitelijk niet eens een programmeertaal.
 
Voor de simpele manier: Dan moet je een aparte pagina aanmaken per paragraaf.
Ik hoopte op een truc waarmee ik een deel uit een pagina kon laten tonen.

Anders moet je met JavaScript in de weer.
Dat is mij te lastig want daarvan beheers ik niets.

Nou ja, ik kan voorlopig wel weer even verder :).
 
Alles valt te leren ;).
 
Alles valt te leren ;).
Tsja, maar tegen welke prijs? Jij zult, zoals iedereen, ongetwijfeld ook dingen hebben waaraan je niet ging/gaat beginnen, toch?

Enne ... wat jouw onderschrift betreft. Ik ga er vanuit, dat iedereen eerst zelf het nodige gedaan heeft om ergens een oplossing voor te vinden maar dat iemand geen administratie bijhoudt van alles wat die heeft geprobeerd/gevonden. Met andere woorden, kennelijk denken, dat mensen niet eerst bij zichzelf zijn begonnen om hulp te zoeken, lijkt mij nogal kort door de bocht (gelukkig staat dat onderschrift niet bovenaan;)). "Schroom niet om hulp te vragen, wanneer je ergens mee zit", lijkt mij een positievere uitstraling hebben, toch ;)? Dat past beter bij de naam "Helpmij", vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Als je de kennis nodig hebt, dan ga je het leren. Of je gaat lekker de AI van ChatGPT-3 misbruiken :p
Maar dan heb je kans dat je foute kennis krijgt aangeboden.

Soms is het wel eens aftasten wat je moet leren. Zo wou ik ooit eens een script schrijven om de locaties van spoorwegmaterieel realtime op te halen uit een datastroom (ZeroMQ). Uiteindelijk heb toen iets in Python gebouwd door te de basis van die taal te leren, maar ik kwam er later achter dat Node.JS (JavaScript) nog effectiever en lichter was in gebruik.

Maar om terug te komen op mijn onderschrift. Een forum is geen afhaalbalie voor oplossingen. De meesten hier verwachten gewoon dat iedereen eerst zelf ook wat onderzoek doet. Dat is namelijk hetzelfde wat ik ook doe, en wat ook binnen hun vermogen ligt. Ik ben geen alwetend mens die alles weet. Niemand weet alles. Dus daarom is het netjes om zelf eerst onderzoek te doen, en te vermelden wat je al geprobeerd hebt. Een foutmelding zoeken bijvoorbeeld is ook zo gedaan. Met dank aan Google en consorten vind je in no-time vaak al het antwoord. Maar soms zijn topics onvermijdelijk als je er echt niet uit komt, of als je een mening wilt hebben.

Daarom adviseer ik altijd:
1) Kijk eerst rustig naar je probleem. Zie je niks over het hoofd?
Indien je al te lang er naar aan het turen bent, stop met tunnelvisie. Zet de computer uit, en kijk er later nog eens naar terug.
2) Kijk op Google of een andere zoekmachine of je wat kan vinden
3) Vraag op het forum, en laat zien wat je al geprobeerd hebt
4) Indien je het op meerdere forums vraagt. No problem, maar link naar beide topics, en houd alles up-to-date met de resultaten. Niet is zo vervelend als iemand al geholpen is op Forum 1, terwijl er op Forum 2 door de topicstarter geen aandacht meer aan het topic gegeven wordt, en anderen nog steeds met oplossingen komen. Helaas zie ik geregeld op forums dat er topics gestart worden waarop geen reactie meer komt. Dat werkt ook niet echt motiverend.

Ik ben hier op HelpMij zeker niet beroerd om iemand te helpen. Maar dan verwacht ik dat ik er wel wat voor terug krijg. Niet in de vorm van geld of middelen, maar dat mensen juist meedenken, en niet alles door mij en anderen laten doen. Ik heb dit al enkele keren meegemaakt, maar dat liep alleen op ergernis uit. Niet alleen bij mij, maar ook bij andere leden.
 
Laatst bewerkt:
Als je de kennis nodig hebt, dan ga je het leren.
Mee eens. Helaas blijkt dat op veel gebieden minder eenvoudig. Hoeveel mensen kunnen fatsoenlijk telefoneren, e-mailen of schrijven; hoeveel rekenen of kaartlezen? Om maar een paar zaken te noemen ;).
Enne ... hoe vaak ontbreken niet (gebruiksvriendelijke) handleidingen bij van alles. Dit forum (als voorbeeld) vereist ook nogal wat voordat je er achter bent hoe van alles werkt ;).

Maar om terug te komen op mijn onderschrift. Een forum is geen afhaalbalie voor oplossingen.

En kennelijk denk jij, dat daar (te) vaak sprake van is?

De meesten hier verwachten gewoon dat iedereen eerst zelf ook wat onderzoek doet.

En die "meesten" (waaronder jij) gaan er vanuit, dat de meesten dat niet doen?

Dat is namelijk hetzelfde wat ik ook doe, en wat ook binnen hun vermogen ligt.

Dat geldt ook voor mij en ik denk voor velen. Maar ik heb een positieve instelling naar mensen toe en misschien is dat "naïef".

Daarom adviseer ik altijd:

4) Indien je het op meerdere forums vraagt. No problem, maar link naar beide topics, en houd alles up-to-date met de resultaten. Niet is zo vervelend als iemand al geholpen is op Forum 1, terwijl er op Forum 2 door de topicstarter geen aandacht meer aan het topic gegeven wordt, en anderen nog steeds met oplossingen komen. Helaas zie ik geregeld op forums dat er topics gestart worden waarop geen reactie meer komt. Dat werkt ook niet echt motiverend.

Snap ik. Maar ik heb ook wel meegemaakt, dat je doodgegooid wordt met vragen en informatie (zonder de motivatie daarvoor te geven) waarbij het lijkt, dat iemand vooral wil laten zien hoe goed/slim die is en die ander maar een 'nitwit' ;). Dat werkt ook niet motiverend. Voor mij is een forum daarom het laatste redmiddel.
Met kennis/kundigheden is het natuurlijk ook zo, dat die niet gelijk verdeeld is. Ik vind het over het algemeen op zichzelf wel prettig wanneer ik iemand ergens mee van dienst kan zijn.

Maar ... genoeg hierover want dit heeft niets meer met het oorspronkelijke onderwerp van doen, toch?
 
Wat is nu de vraag die open staat :confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan