Ik krijg mijn computer niet meer aan de praat

Status
Niet open voor verdere reacties.

vaas4444

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2023
Berichten
5
Hallo, na uren lang googelen en dingen uitproberen ben ik niet in staat om mijn computer in werkende staat te krijgen dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

De afgelopen maanden heb ik al problemen met mijn computer dat wanneer ik hem opstart het scherm op 'No Signal' gaat na het BIOS scherm dit was soms te verhelpen door de pc meerdere keren uit en aan te zetten. Soms hielp dit niet en kreeg ik na een paar keer uit en aan zetten een Windows Advanced Options, hierin startte ik hem in veilige modus en heb op advies van google de drivers van mijn videokaart (AMD Radeon RX 6900XT) verwijderd wat een positief resultaat had. Intussen had ik ook problemen met Windows, ik kon hem niet meer updaten en sommige functies deden het niet zoals de search bar en alle repairs voor startup en updates werkten niet. Ik had Windows wel gekocht en geactiveerd van een derde partij dus ik vermoed dat Windows m'n systeem corrupted heeft gemaakt wat ik lees op t internet.

Ik kon nog wel normaal gebruik maken van m'n computer maar helaas toen ik hem paar dagen geleden wilde opstarten kreeg ik weer direct No Signal na de BIOS. Niks heeft geholpen dus ik ben vanaf de Advanced Options gaan proberen de computer te resetten naar factory. Dit proces had helaas ook problemen, ik had hem eerst gereset op alleen de schijf waar Windows op stond (ik heb 2 SSD'S), na de reset kreeg ik direct weer No Signal dus ik probeerde opnieuw te resetten met alle schijven. Dit duurde alleen zo verschrikkelijk lang (na 5 uur stond hij op 12%) dus ik heb hem maar afgebroken. Hierna deed de pc nog minder want ik kon hem ook niet meer opstarten op veilige modus en alle repairs van windows werkten nog steeds niet. Nu heb ik Windows op een USB stick gezet en probeer hem via deze weg te starten met half succes.. Windows installeert en start op, dan middenin de startup (taal kiezen, account aanmaken etc etc.) gaat het scherm ineens zwart naar No Signal. Als ik m'n pc dan opnieuw opstart gaat die na de BIOS weer terug naar No Signal dus ik kan weer opnieuw beginnen met windows installeren( (Heb dit 3x gedaan). Ik heb geen idee hoe dit komt het is een computer van 3400euro die ongeveer een jaar oud is.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
 
Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij.nl.
Als ik zo je hele verhaal lees, lijkt het mij eerder een hardware probleem.
Aangezien je zegt dat je al maanden kampt met dit probleem, vind ik het niet logisch dat je zolang wacht en niet eerder op je garantie terug valt.
Dure pc of niet, echter hoef je niet alle randapparatuur terug te brengen waar je hem gekocht hebt, enkel de pc zelf.
Valt het onder garantie is dat verantwoording voor de verkoper, tenzij je zelf bewijsbaar geknoeid hebt met de hardware.

Mijn advies is toch terug te gaan naar de verkopende partij.
 
Bedankt voor je antwoord! Ik heb nog een jaar garantie en heb de verkopende partij benaderd wat de opties zijn met uitleg van mijn probleem. Ik was twijfelend of dit een software of hardware fout is omdat de verkopende partij op hun website aangeeft geen garantie op software te geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee hoe dit komt het is een computer van 3400euro die ongeveer een jaar oud is.
Je had direct contact moeten opnemen zonder eerst zelf te gaan prutsen. Één jaar en 3400,- euro is niet niks. Dan mag je toch een stukje service verwachten! Kijk maar of de leverancier zich redelijk opstelt. Na al jouw gepruts moet jezelf ook redelijk zijn.
 
Je had direct contact moeten opnemen zonder eerst zelf te gaan prutsen. Één jaar en 3400,- euro is niet niks. Dan mag je toch een stukje service verwachten! Kijk maar of de leverancier zich redelijk opstelt. Na al jouw gepruts moet jezelf ook redelijk zijn.

Nee klopt maar het is carry-in garantie en dat bedrijf zit 260km verderop. Opsturen is volgens mij op eigen kosten dus dat probeerde ik te vermijden. Ze zijn helaas dicht in het weekend dus ik moet het tot maandag afwachten wat ze kunnen betekenen.
 
Indien je ook een on-board videokaart aansluiting hebt, probeer die eens.

Kan best een driver voor de grafische kaart zijn die Windows heeft vervangen door de auto-driver-update van Windows die de boel heeft vernageld.
Auto driver update uitzetten en die van de chipbakkers zelf gebruiken.


https://support.microsoft.com/nl-nl...-windows-92c27cff-db89-8644-1ce4-b3e5e56fe234

Moet dat in de BIOS? Ik zie de optie van Internal Graphics card daar niet in staan, het gaat om een Gigabyte x570s UD.
 
Het lijkt mij een kapot moederbord. Je kan nog controleren in de gebruiksaanwijzing of de geplaatste geheugens en processor de juiste zijn voor dit moederbord. Het is ook interessant om te weten dat er voor sommige componenten een upgrade van het UEFI BIOS nodig kan zijn, het staat allemaal beschreven in de handleiding van het moederbord. Bij zelf geplaatst geheugen is het zaak om zeker te zijn dat daarmee niets mis is en dat ze er goed in zitten. Ik zou ook even een nieuwe 3 Volt knoopcel batterij plaatsen, ze zijn goedkoop bij Action. Iemand kan misschien de SSD's testen in zijn of haar computer, met schijf controle. Als je kijkt in de computer, met de spanning er af, controleer dan zeker ook met de vinger of de fan van de processor koeler goed rond gaat want meestal is de computer beveiligd tegen het stilstaan er van en er kan ook een kabeltje zijn gaan raken of het drie polige witte stekkertje van de ventilator zit dan niet meer goed op de aansluiting.

Als Windows geen illegale download was met crack als activering, dan is daar niets mee mis. De meeste Windows en licenties komen van derden.

Geen oplossing en niets te zien, dan inderdaad de bonnen zoeken en anders de bankafschrijving en de computer bij de verkoper aanmelden voor retourzending. Het wil bij aanspraak maken op garantie wel eens helpen om op Internet te zoeken naar vergelijkbare ervaringen of reviews van de computer of onderdelen.
 
Loop imho alle kabels, ook die naar de videokaart na.

Heb je de handleiding v/h moederbord wel gelezen?
https://download.gigabyte.com/FileL...s-ud_e.pdf?v=dd84de82c7e683fc44ea0ed18d35406f
Daar staat een mogelijk interessante optie in:
Dwing het werken v/d onboard video kaart af, dan hoef je grote AMD Radeon RX 6900XT iig niet te demonteren om een extra test te doen
Op pagina 30 heb je 3 keuzes:
Integrated Graphics (Note)Enables or disables the onboard graphics function.

  • Auto The BIOS will automatically enable or disable the onboard graphics dependingon the graphics card being installed. (Default)
  • Forces Enables the onboard graphics.
  • Disabled Disables the onboard graphics
Kies de 2e in rood.
 
Het probleem is opgelost! De computerwinkel heeft me geadviseerd om de knoopcelbatterij uit het moederboord te halen en na 30min er weer terug in te doen, hierna deed de computer het gelukkig weer.
Bedankt voor jullie antwoorden!
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is opgelost! De computerwinkel heeft me geadviseerd om de knoopcelbatterij uit het moederboord te halen en na 30min er weer terug in te doen, hierna deed de computer het gelukkig weer.
Na onderstaande actie zou het wrs dus ook goed geweest zijn...
Ik zou ook even een nieuwe 3 Volt knoopcel batterij plaatsen, ze zijn goedkoop bij Action.
:thumb:
https://www.action.com/nl-nl/p/a-force-knoopcelbatterijen-/ ~€0,20/stuk...
 
Laatst bewerkt:
Alfred 2 is de beste.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan