HDMI aansluitingen tussen geluidsapperatuur en tv

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Besturingssysteem
Windows 11
Bestaat er een tussenstukje in voor ee HDMI ARC/eARC kabel tussen de geluidsinstallatie en de TV waarbij de geluisinstallatie denkt dat de TV aanstaat terwijl hij in werkelijkheid uit is. Dit omdat ik mijn KPN experiabox wil verbinden met een HDMI kabel met de geluidsinstallatie ook als ik de radio afspeel en de TV uitstaat.

Je kiest via de TV het kanaal en die gaat naar de versterker?
Dan heb je altijd de TV nodig.

Internet radio aanschaffen?

welke radio heb jij?

Zowel de kanalen van de radio als die van de TV kies ik op de KPN Experia box.
De huidige aansluitingen zijn HDMI : KPN Experiabox naar HDMI 1 Samsung Soundbar
Sony CD/DVD/Blu Ray naar HDMI 2 Samsung Soundbar
Samsung Soundbar HDMI out (ARC/eARC) naar TV HDMI 3 (dat is de ARC/eARC ingang).
Alleen wanneer de TV aanstaat krijg ik op deze manier geluid.
Als de aansluiting naar de TV los is krijg ik op deze manier wel altijd geluid.
Vandaar de vraag hoe kan ik de soundbar laten denken dat de TV niet is aangesloten terwijl hij wel gewoon aangesloten is.
Ik kan niet elke keer dat ik radio of CD wil horen een snoer loskpoppelen.

maar de experiabox is toch een modem/router
welke experiabox heb jij dan die tv signaal geeft.
vermeld merk en type.

Zal wel een decoder bedoeld worden.

Probeer een autosence hdmi switch.

Samsung Soundbar HDMI out (ARC/eARC) naar TV HDMI 3 (dat is de ARC/eARC ingang).
Lijkt mij sterk, zo'n soundbar heeft vele ingangen maar een uitgang?

Welke soundbar en welk TVkastje/decoder ?

Bij KPN krijg je en modem en een Decoder, de laatste heeft de HDMI aansluiting. Ik heb een HW-950A soundbar. daarop zitten twee HDMI input aansluitingen en 1 HDMI output aansluiting. Je sluit je afspeel apparatuur aan op de ingangen en de TV op de uitgang, het geluid komt dan terug naar de soundbar als de TV input een ARC/eARC ingang is

Als ik het goed begrijp werkt dat niet, direct een optical cable. Je moet waarschijnlijk eerst de TV aan hebben om het radiostation aan te zetten. Maar als je een HDMI switch met extra optische uitgang ertussen zet, kun je de TV daarna uitdoen, en blijft het signaal via die optische kabel (TOS link) lopen. Met zo'n kastje:
https://www.marktplaats.nl/v/audio-...-switch-met-audio-extractor-toshlink-en-spdif
(ik geef geen garantie dat het zo werkt, maar het zou goed kunnen)

Vaak hebben TV's de mogelijkheid om (e)ARC alleen op HDMI-in of -out te zetten, als die op alleen -in staat geeft die geen signaal meer terug, wellicht dat jouw TV ook zoiets heeft.

Het probleem zit er juist in dat de TV als hij uit staat geen signaal meer terug geeft maar dat er kennelik iets is waaraan de soundbar kan zien of er een TV bedraad aanwezig is en zo ja of die TV aan of uit staat. Ik ben dus op zoek naar een methode om mijn soundbar om de tuin te leiden. dus ofwel dat mijn soundbar altijd denkt dat de TV aan staat of dat er geen TV aanwezig is als die niet aanstaat. Dat is ook de vraag die ik heb gesteld aan het begin van deze vraag. Met de optische verbinding isgeen optie omdat de geluidskwaliteit over optisch minder mogelijkheden bied als over HDMI.

Alle switches/matrixschakelaars die ik kan vinden schakelen allemaal van meerdere bronnen naar 1 beeldscherm terwijl het mij logisch lijk te schakelen van 1 bron naar 2 beeldschermen waarvan ik er dan 1 niet aansluit

Ik heb die optie geprobeerd en dat lijkt te werken, maar zit met het probleem dat er op mijn TV tenminste 1 optie(NetFlix) zit waar de TV de ontvamger van het signaal is direct vanaf het internet. Tot nu toe weet ik geen andere manier daarvoor dan de ARC verbinding tussen TV en soundblaster te gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan