overbelichte foto's

Status
Niet open voor verdere reacties.

dvangenderen

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2019
Berichten
38
Ik heb foto's gemaakt die overbelicht zijn, Hoe kan ik de foto's minder belicht maken?, bestaan er programma's voor
 
ja die bestaan.
waar wil je de software op installeren?
 
Vertel eens wat meer over hoe en waarmee je die foto's hebt gemaakt. Is dat met je telefoon? Een camera die ook RAW ondersteunt (en heb je dat dan ook gebruikt)? De kwaliteit van het resultaat hangt namelijk enorm af van de kwaliteit van de foto's. Maar in het algemeen gezegd: als je FastStone Image Viewer (gratis) simpele aanpassingen doen om je foto's te verbeteren. Bijvoorbeeld door <Aanpassing Niveaus> (<Ctrl> + <L>) te gebruiken. Maar er zijn uiteraard veel meer (ook gratis) tools te vinden. En vermoedelijk heeft de fabrikant van je camera ook wel een pakketje bijgeleverd.
 
Ik heb foto's met mijn telefoon gemaakt, ik heb de helderheid van mijn telefoon scherm te licht gezet
 
Dat zou toch niet uit mogen maken? Telefoon camera’s hebben een eigen belichtingsmeting, die niet beïnvloed wordt door je scherminstelling. Bovendien: als het zo zou zijn zoals je beschrijft, zouden je foto’s onderbelicht moeten zijn, niet overbelicht. Kun je er eentje posten, zodat we kunnen zien wat er aan de hand is?
 
Bijlage is niet te zien...
 
Deze foto's: daar kun je - en wil je niks mee. Het overbelichte deel is zodanig 'uitgebeten' - dat je de informatie die daar in zit niet meer goed krijgt.
Voor een goeie foto had je de belichting op het lichte deel moeten instellen. Daarmee was de rest te donker geworden, die je dan met een flits weer zichtbaar had kunnen maken. Volgende keer beter!
 
Dit zijn foto's, gemaakt van het beeldscherm waarop de foto's afgebeeld zijn ..
Is het mogelijk de originele foto's te plaatsten, wat je plaatst in post #8 is erg vertekend ..
 
Ja, nog mooier als dat laatste waar is!:eek: Vraag me af wat er überhaupt op die foto's te zien is. En mislukt is mislukt. Zo heb ik daar honderden van. Maar goed, het is toch helemaal de bedoeling niet dat wij op Helpmij die foto's gaan verbeteren. Pure tijdverkwisting. De vraag is:

Hoe kan ik de foto's minder belicht maken?, bestaan er programma's voor
In post 3 worden toch programma's genoemd en op internet zijn er tig tools te vinden.
 
Hier is weinig mee te beginnen.
Voor de volgende keer als je binnen->buiten foto's wilt maken waarbij het buiten erg licht is,zet je flits aan (dus niet auto, maar aan) dan wordt het licht intensiteit verschil een stuk minder van, alhoewel ik me wel afvraag of de flitser van een smartphone sterk genoeg is om het helemaal te compenseren.
 
Ik heb foto's met mijn telefoon gemaakt, ik heb de helderheid van mijn telefoon scherm te licht
gezet

Dat kan gebeuren, maar aangezien het hier om een telefoon gaat lijkt mij dat je foto's direct kunt controleren op kwaliteit en een paar extra of opnieuw maken met wel de juiste instellingen. Dus je hebt een telefoon waar je maar "dom" foto's mee kunt maken? Lijkt mij dat op zo'n telefoon toch wel een help/handleidingfunctie/menu zit?

Iedereen denkt tegenwoordig dat die (goede) foto's kan maken. 99% kan dat helemaal niet. Je moet je eerst verdiepen in het hoe en wat. Er zijn wellicht foto- en filmfora en cursussen voor beginners.
 
Laatst bewerkt:
Maar goed, het is toch helemaal de bedoeling niet dat wij op Helpmij die foto's gaan verbeteren. Pure tijdverkwisting.
Ik lees nergens dat TS aan iemand heeft gevraagd om het ‘werk’ uit te voeren; goed lezen blijft lastig :).

Even vooropgesteld: de aangeleverde scherm-printjes zijn voor ons onbruikbaar, want. We kunnen er niks mee. Wellicht dat de originele foto’s (al eerder om gevraagd) meer inzicht geven. De belichting is nu op het interieur gericht, niet op de ramen. Daar kan je je telefoon niet eens echt de schuld van geven.

Dit soort foto’s is, vanwege het grote dynamiek verschil, zonder hulpmiddelen niet goed te krijgen. Zelf maak ik, als zowel binnen als buiten belangrijk zijn, twee foto’s: één voor de binnenkant, en één voor buiten. In een foto-pakket combineer je ze dan tot één foto. Is best wat werk, maar voor belangrijke foto’s is dat uiteraard geen probleem.

Dat 99% van de mensheid niet kan fotograferen, zul je mij nooit horen zeggen. Laat ik voor Senseo :).

Dat de moderne technieken mijn beroep behoorlijk hebben uitgehold, zodat 97% van diezelfde mensheid met hele fatsoenlijke foto’s thuis komt vind ik alleen maar prima. En de kwaliteit van telefoons is tegenwoordig dermate goed dat je daar echt wel goede foto’s mee kan maken. Dus ik blijf benieuwd naar de oorspronkelijke foto’s.
 
@OctaFish
Lekker gemakkelijk om een paar onderdelen uit mijn tekst te halen.
 
@senso: dat heet QUOTEN. Dáár is nou die beruchte knop voor :).
 
ik heb de schuifregelaar helderheid van mijn telefoon scherm te licht gezet gezet op de foto's is wit licht te zien, hoe kan ik foto's minder lichter maken?
 
NEE.

Golden rule voor beeld en geluid: te ver belicht of overgemoduleerd - kansloos. Te weinig belicht of te zacht opgenomen - enige kans op verbetering.
 
Je bedoelt voor een volgende foto? Sowieso van die schuifregelaar afblijven.
Als je camera op automaat staat, tik je eenmaal op het scherm, daarmee wordt de belichting ingesteld op dat punt.
Als je de eerder geplaatste foto's opnieuw, maar dan goed wilt maken, tik je op de lichte buitenlucht.
Omdat er zo'n groot verschil zit tussen donker en licht, zal de rest onzichtbaar donker worden.
Dat wordt weer zichtbaar door de flits op handmatig/aan te zetten. Dan krijg je wat we noemen een 'ingeflitste' foto.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan