Windows kopiëren

Status
Niet open voor verdere reacties.

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Berichten
6.677
Ik ga weer als vrijwilliger bij de dierenambu werken, maar dan in Leeuwarden. (we zijn immers verhuist naar Franeker)
Omdat het lichamelijk niet meer werkt zoals ik wil, ga ik op de centrale.

Ik ga thuis werken en zal met Falcon gaan werken (https://www.falconict.nl/Falcon - Registratiesysteem voor dierenambulances.pdf)
Helaas moet je daarvoor een WIndows pc hebben en dus heb ik een tweetal laptops aangeschaft via Tweakers voor heel weinig.

Nu heeft de ene een grotere SSD dan de ander en is de ene met de laagste GB. al voor de helft vol door Windows zelf.
Nu ga ik verder helemaal niets doen met Windows....:cool: maar hij zal toch eens moeten worden ge-update. En dan loopt die SSD wel snel vol.

Daar je met Linux de ene SSD gewoon in een andere computer kan zetten, kan dat met Windows niet.
Kan ik Windows 1 op 1 kopiëren? Dat is mijn vraag.

Of....zijn er WIndows DVD te koop die niet zo duur zijn, dat ik gewoon een grotere SSD erin zet en een nieuwe installatie doe?

Ben echt een leek hè, wat betreft Windows.
 
Hoe groot zijn die SSD's? Waarom zou die bij updates vollopen? Schijfopruiming kan veel ruimte vrijmaken. Denk aan onnodige herstelpunten.

Code:
- Open		> Deze computer > rechtsklik op C-schijf (C:)
- RMK		> Eigenschappen (RMK = rechtermuisknop)
- Tabblad	> Algemeen
- Kies		> Schijfopruiming etc.

Mijn SSD is maar 180 GB en ik heb zo'n 150 programma's en nog 80 GB Beschikbaar. Wel heb ik een aparte externe HDD My Passport 1 TB voor externe data-opslag. Die sluit ik dus telkens aan bij het begin van de dag.
 
Laatst bewerkt:
Daar je met Linux de ene SSD gewoon in een andere computer kan zetten, kan dat met Windows niet.
Kan ik Windows 1 op 1 kopiëren? Dat is mijn vraag.
Kan met Windows ook alleen dien je hem met een geldige key opnieuw te activeren en de moederbord drivers te installeren, die werken anders op de generieke Windows drivers.
En dat kopiëren noemen ze klonen en dat kan met al die gratis hdd tools.
 
Hoe groot zijn die SSD's? Waarom zou die bij updates vollopen? Schijfopruiming kan veel ruimte vrijmaken. Denk aan onnodige herstelpunten.

Code:
- Open		> Deze computer > rechtsklik op C-schijf (C:)
- RMK		> Eigenschappen (RMK = rechtermuisknop)
- Tabblad	> Algemeen
- Kies		> Schijfopruiming etc.

Mijn SSD is maar 180 GB en ik heb zo'n 150 programma's en nog 80 GB Beschikbaar. Wel heb ik een aparte externe HDD My Passport 1 TB voor externe data-opslag. Die sluit ik dus telkens aan bij het begin van de dag.

Dank voor je bijdrage. Ik zal het moeten bekijken denk ik. Ik doe verder niets met Win want ik werk met Linux Mint.
De laptop is dus alleen bedoeld voor mijn werk op de centrale.

Kan met Windows ook alleen dien je hem met een geldige key opnieuw te activeren en de moederbord drivers te installeren, die werken anders op de generieke Windows drivers.
Oké, vroeger kon dat echt niet! Maar ja, ik loop dus al 17 jaar achter met Windows, dus weet ik veel.
Dus dank voor je bijdrage.

Ben nog wel nieuwsgierig naar antwoord op deze vraag:
Of....zijn er WIndows DVD te koop die niet zo duur zijn, dat ik gewoon een grotere SSD erin zet en een nieuwe installatie doe?
 
Laatst bewerkt:
Of....zijn er WIndows DVD te koop die niet zo duur zijn, dat ik gewoon een grotere SSD erin zet en een nieuwe installatie doe?

Welke versie van Windows staan er nu op?
Al lang niet meer DVD maar denk dat je sleutels op internet moet aanschaffen. Maar waarom? Weinig gebruiken?
Wat zijn de groottes/capaciteit dan (GB)?

Ik heb toen mijn ssd naar een andere grotere SSD gekloond met behulp van een dockingstation en Intel migratie software afkomstig van Acronis maar zoals LP zegt er is wel meer cloon freeware op internet te vinden. Het besturingssysteem noemen we een Systeem Kloon (Kloon of migreer uw systeem naar SSD of andere disk. Deze bestaat vaak uit meerdere partities! Die zijn/worden bij een kloon inbegrepen.

Klik Deze computer > RMK > Beheren en open schijfbeheer dan kun je het zien.

* Hoe krijg je snel een overzicht van de taken, tools en instellingen in Windows?
Maak een snelkoppeling > Alle taken > GodMode (via Shell)
Zet onder Doel: van de snelkoppeling >
C:\Windows\explorer.exe shell:::{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
 
Laatst bewerkt:
zijn er WIndows DVD te koop die niet zo duur zijn, dat ik gewoon een grotere SSD erin zet en een nieuwe installatie doe?
W10/11 haal je op bij Microsoft met de Media Creation Tool en DVD? die is erg achterhaald, doe het met een USB stick die je gelijk kunt maken met die tool, ook een DVD overigens, of een ISO die je met b.v. ImgBurn op een geschikt medium zet, Rufus voor een USB stick, voor W11 kun je de boel manipuleren om deze op niet geschikte PC's te kunnen installeren.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Een key voor W10/11 is vrij goedkoop aan te schaffen.
https://www.google.nl/search?q=wind...AgAGgAYgBrAmSAQQxOS4xmAEAoAEB&sclient=gws-wiz
Zou kiezen voor pro en retail.
 
Of....zijn er WIndows DVD te koop die niet zo duur zijn, dat ik gewoon een grotere SSD erin zet en een nieuwe installatie doe?

Oude ssd schijf klonen, en die terug zetten op de nieuwe grotere ssd?
Dan behoudt je je huidige licentie ook nog.

Zelf geen ervaring mee.
 
Komt met nieuwe schone Windows 11 installatie, alles terug gezet naar fabrieksinstelling.

SSD is 117 (120) GB. en daarvan is gebruikt 57 GB.
Dat is dus de inhoud van de SSD.

Zal dit genoeg zijn?
Op de vraag van Senso:
Maar waarom? Weinig gebruiken?
Als je goed had gelezen dan had je kunnen weten dat ik hem weinig ga gebruiken omdat het alleen voor mijn vrijwilligerswerk is; omdat er een Windows software geinstalleer moet worden. EN aan gezien ik al 17 jaar Linux Mint gebruik, heb ik geen Windows meer in huis. Ik dacht, gelukkig niet......maar ja. Nu moet het toch.
Dus ik ga deze laptop alleen gebruiken voor de software van de dierenambulance.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan