na scannen gebruiksaanwijzing groter afdrukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

fokker

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2005
Berichten
326
Ik gebruik open office en zou graag weten hoe ik de erg kleine tekst van een gebruiksaanwijzing vergroot kan afdrukken?
Ik kan het wel vergroten maar als ik het dan afdruk is het nog steeds klein!:eek:
 
Even voor de duidelijkheid.
Je hebt een a4-tje met erg kleine letters, die scan je in en probeert hem dan te vergroten op een a4-tje?
Dat gaat niet (zomaar) lukken, het wordt gezien als één plaatje die op het a4-tje moet passen.

Ik gebruik voor dat doel (als het simpel en snel moet) PaintShopPro(PSP), scan het plaatje met een behoorlijke resolutie in, kies in PSP 'afdrukweergave en sleep daar de afbeelding groter totdat er b.v. 25% op het a4-tje past die druk ik af en verschuif daarna het plaatje in het afdrukvoorbeeld naar het volgende stuk, zo schuif ik het hele plaatje iedere keer totdat het geheel afgedrukt is.
(ik weet dat er veel mooiere manieren bestaan, maar dit is simpel (mijn vrouw snapt het ook :eek::eek::eek:) en snel)
 
Je kunt een screenshot maken van het vergrootte deel en dan afdrukken.
 
Een screenshot is meestal van onvoldoende resolutie om na vergroting een leesbaar geheel over te houden.
Mijn laptop heeft een resolutie van 1366 pixels (breed)/15inch= 91 DPI, zou je eenzelfde schermdiagonaal hebben maar dan 1920px/15=128 DPI, zo je diezelfde waarden loslaten op een 17 inch scherm krijg je 1366/17=80DPI of 1920/17=112DPI

Stel dat je de screenshot 4× vergroot (dus in vieren deelt) dan krijg je op een 15 inch scherm 23 DPI resp. 32 DPI en op een 17 inch 20 DPI en 28 DPI

Dat is altijd nog veel minder dan een scan maken met 300 of 600 DPI, als je die deelt door 4 hou je 75 DPI of zelfs 150 DPI over, dat zijn waarden waarmee je nog een fatsoenlijke afdruk mee kunt maken.
 
Soms heb je geluk dat een pdf (of jpg) naar docx online converter goed genoeg is om het als in een te passen tekst om te zetten, aangevuld met plaatjes.
Probeer er een paar via Google te vinden, kost heel weinig tijd om te doen
https://www.google.com/search?q=free+pdf+docx+online+converter+ocr

Soms laat een handleiding in pdf vorm zich verrassend goed in Word met aanpasbare tekst openen. Via R-muis op het pdf bestand en dan "Openen met..." en kies dan voor Word.
Met Libre Office gaat dat ook (met Impress), maar die maakt van elke regel een aparte tekst vorm en die moet je dan apart verwerken, wat veel werk kan zijn.
 
Je kunt een hele uitleg geven maar niet geschoten is altijd mis. Sommige printers kunnen ook vergroten tijdens het kopiëren.
 
Het eenvoudigste zou zijn om het te vergroten op het scherm en dan een schermafdruk te maken, alleen is het dan zo hoog dat ik het na de eerste schermafdruk moet scrollen en dan een tweede screenshot moet maken, waarom kan je die vergrote tekst niet ineens zo opslaan? bijvoorbeeld in gimp of zo?

alvast dank voor alle reacties.:thumb:
 
Dat komt omdat ontwikkelaars nooit met mensen/gebruikers aan één tafel gaan zitten en kijken wat een gebruiker wil maar belangrijker wat hij of zij uitvoert. Ontwikkelaars doen wat ze zelf willen. Daarom zal wat jij wilt altijd prutswerk blijven.
 
Ja ik kan nog wel een hoop problemen opnoemen wat allemaal misloopt omdat ze denken dat het voor iedereen denken dat het goed genoeg is zoals zijzelf denken, maar daar schiet je niets mee op natuurlijk.
 
Ja, goed. Wat jij nu wilt en ook het het opslaan en afdrukken van webpagina's, gedeeltelijke pagina's en verborgen gedeeltes van pagina's heb ik door de jaren heen ervaren als lastig en tijdrovend. Er zijn tig screenshotprogramma's, software die scrollende pagina's kunnen vastleggen maar het is altijd net niet zoals je het wilt hebben.

Mijn printer kan een kopie vergroten. Je krijgt dan de vergroting op papier, maar nadeel is dat je dan weer niet de hele A4 te zien krijgt maar een gedeelte (vergrootte deel). Firefox heeft ook een screenshotfunctie en er zijn tig add-ons en extensies voor browsers te downloaden.

Beste Fokker,
Ik heb voor jouw nog meerdere zaken o.a. Firefox geprobeerd dat kostte mij een half uur. Echter je krijgt weer niet het gewenste resultaat. Al die uren die je in dergelijk testen/proberen stopt zie je in een forum niet terug.

Probeer jij eens;
Open Firefox > Op de bovenste balk doe > Rechtermuisknop > Kies werkbalk aanpassen en Sleep het schaartje naar de balk en als je op de betreffende pagina zit dan activeer je die en maak een keuze. Als ik download slaat die de hele pagina op en de software kan die vergroten.

Dus ik krijg de hele pagina op mijn bureaublad als png en kan die vergroten maar dan kan ik weer niet scrollen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga daar mee stoppen, ik ga wel naar een shop hier in de buurt waar ze schoolspul verkopen en laat ze ineens vergroot afdrukken.
Ik dacht alleen dat wanneer je vergrootte in gimp of wat dan ook dat je dat ook zo kon opslaan, wat dus niet het geval is, toch bedankt iedereen!
 
Ja is opgelost, eigenlijk onbegrijpelijk dat je het in verschillende programma's wel kan vergroten maar zo niet kan afdrukken.
Ik kwam toevallig een vriend tegen die een eigen zaak heeft en een printer waar je dat ineens vergroot mee kan afdrukken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan