• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sudoku NRC

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat mij betreft deadline 21-3
Zat ondertussen op een regeltje of 80, iedere Sudoku uit post #1 kreeg ik daarmee opgelost, maar daarna nog wat moeilijkere van het www gehaald…, daar moet dus nog wat code voor worden geschreven.
 
@EvR

Kun je zo'n moeilijkere delen ?
 
@sylv

Ik zie dat jij 3 Klassemodules en 1 macromodule gebruikt.

Die bevatten samen 251 VBA-regels.
Kun je de macro beperken tot een oplossing zonder gebruikersinterventie ?
Dan is die beter te vergelijken met andere oplossingen.
 
Een wat lastigere (voor mij ;) )
 

Bijlagen

  • Book1.xlsb
    8,8 KB · Weergaven: 17
@snb, die regels die een ":" bevatten, die zaken daarna zijn om wat kleurtjes te geven zodat ik de zaak beter kan opvolgen en die sneuvelen in de definitieve versie.
Ik zit vast op de bovenste opgave.
Kan je de oplossing anders eens posten, het is om de kijken of ik niet van de juiste weg afgedwaald ben en zo hopeloos vastgelopen ben.

EvR, op die van jou loop ik ook vast, kan je anders ook eens de oplossing posten ?
 
Laatst bewerkt:
@cow

Op uw verzoek:
 

Bijlagen

  • __oplossing sudoku 13.xlsb
    7,9 KB · Weergaven: 28
Oplossing onder de opgave, zonder het plaatsen van een 6 in F3 krijg ik hem (nu) nog niet opgelost
 

Bijlagen

  • Book1.xlsb
    9,3 KB · Weergaven: 15
ik zit ook gewoon vast, kan hem voor het ogenblik ook niet met het handje oplossen, mijn ogen zijn te moe, misschien morgen ...
 

Bijlagen

  • sudoku_NRC_snb_leeg 1930.xlsb
    62,4 KB · Weergaven: 14
snb, je schrijft:
Kun je de macro beperken tot een oplossing zonder gebruikersinterventie ?
een sudoku in een keer helemaal invullen, dat was niet mijn bedoeling.
als ik een sudocu oplosser maak, dan wil ik steeds alleen de volgende zet weten met uit leg.
in mijn eenvoudige oplossing kun je zelf de zetten links boven invullen die je zelf ziet.
en als je op de knop drukt geeft hij alle mogelijke zetten weer(met uitleg) die je op dat moment zelf nog had kunnen vinden.
je kan dan 1 van deze mogelijkheden kiezen door er op te klikken of zelf invullen links boven
als de uitleg te summier is hoor ik het graag.
als ik straks (ik ben niet zo snel) wat meer iq aan de solver heb toegevoegd,
dan vertelt hij ook hoe je bepaalde (nog) mogelijke waarden uit het overzicht kunt schrappen, zodat er weer eenvoudige zetten ontstaan
en dan zet ik er (speciaal voor jou) ook de mogelijkheid in om alles in een keer in te vullen.

met een eenvoudige zet bedoel ik een zet die je vind door te kijken naar een van de volgende opties:
A) een waarde nog maar 1 maal voor komt in een vorm (een vorm is een lijn of een blok)
B) een punt nog maar 1 waarde bevat
 
Laatst bewerkt:
@Sylvester, mooi !
Dan wacht ik ook tot je hoger IQ om dan te "spieken" in je begeleidend lijstje.

Als mijn solver vastloopt, dan kan ik handmatig nog hier en daar een celletje extra oplossen en dan lost de solver daarna weer een paar cellen verder op, maar nooit helemaal.
Die laatste "truuk/combinatie" mis ik om het geheel af te werken voor de schemas vanaf rij 146.
 
@sylv

een sudoku in een keer helemaal invullen, dat was niet mijn bedoeling.
Wellicht niet jouw bedoeling, maar wel mijn vraag.
 
@E v R

Met die toevoeging van een 6 in 'F3' hoefde ik aan mijn routines niets te wijzigen. Hij werd keurig opgelost.
Zonder die toevoeging moest ik een nieuwe routine toevoegen, die helaas nog geen volledig resultaat biedt.
Waar haal jij dit voorbeeld vandaan en hoe kom je achter de moeilijkheidsgraad ?
 
Moeilijkheidsgraad: in mijn geval even zoeken op het www

Hier haal ik wat lastigere vandaan: https://www.pzzl.com/hyper-sudoku-very-hard/

Ik ga mijn code wat omgooien, kwam er (pas) eergisteren achter dat er niet enkel 9 rijen, 9 kolommen, 9 groepen en 4 extra groepen zijn, maar dus 9 extra groepen ipv 4 ;)
 
Om het gesprek te vereenvoudigen een voorstel.

We hebben het in ieder geval over 4 deelverzamelingen, waarvan een cel deel kan uitmaken:
- een rij ( 9 )
- een kolom ( 9 )
- een vak ( 9 )
- een tussenvak ( 4 )

Alle 81 cellen maken deel uit van een deelverzameling rij / kolom / of vak
36 cellen maken deel uit van een deelverzamelig tussenvak.

Het is mogelijk meer deelverzamelingen te onderscheiden, maar dat lijkt me juist onderdeel van de vergelijking van oplosssingen: bijv. zijn die deelverzamelingen nodig voor de oplossing.
 
@E v R

Met die toevoeging van een 6 in 'F3

ik heb de mijne zover dat hij hem dan wel oplost.

maar ik moet de "iq" nog wat verder opschroeven zo dat hij hem ook oplost zonder die toevoeging.

dan plaats ik hem pas :d
 
het is bijna 15 maart
dus hier een tussen bijlage zo als snb het gevraagd had
hij is nog lang niet af.
volgende versies bvb die ook zet voor zet kunnen en dieper kunnen na denken en uitleg per actie geeft, komen later.

@E v R, spel 15 ( die had jij hier geplaatst ) heeft 2 mogelijke oplossingen. dan komt mijn subje er niet uit. probeer maar uit.
het is niet mijn bedoeling dat de computer zomaar wat gaat proberen.

ps als je het spel nr hebt gewisseld (op dit moment maximaal 15 ) eerst even op enter drukken anders werkt de change event niet

er zat een fout in later plaats ik een betere :eek:
 
Laatst bewerkt:
Netjes Sylvester!
Ziet er goed uit, hoewel ik denk dat er ergens een verkeerd getal wordt gevuld, plaats eens een 6 in F143 op Blad2.
Ik ga niet uit van 15 maart maar de 21e, ik ben nog niet zover....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan