• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sudoku NRC

Status
Niet open voor verdere reacties.
cow, zie voorbeeld: met jouw puzzel

wel even op start opnieuw drukken
 

Bijlagen

  • sudoku_versie 2_5.xlsm
    93 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Geen probleem met het openen van snb's versie alhier, geinig om te zien dat ik op een soortgelijke manier / gedachte (maar toch anders) de rijen en kolommen vastleg zoals in de sub M-names.
Ik gebruik 9 tussenvakken omdat de plaatsing van deze 4 automatisch 5 extra vakken genereert, waar je vervolgens ook op kunt controleren.
Mijn veel langere spaghetti code komt oa daardoor een stuk verder.... misschien toch nog even mee verder gaan ....:rolleyes::D
 
@sylv

Niets van aantrekken.
Als er iets mis gaat is dat waarschijnlijk de opslag van de gegevens in de verborgen Name 'sb'.
Draai de macro in thisworkbook om de naam te herstellen en dan loopt het waarschijnlijk als gewenst.
 
eric, ga vooral door. geef niet op .
ps ik vind wel dat sudocu's met meerdere oplossingen per spel niet toegestaan zijn. da ben je verplicht om te gokken.
 
Laatst bewerkt:
@EvR

Wellicht heb je hier iets aan om van spaghetti tagliatella te maken:

In de afbeelding:
* ieder groen gebied moet dezelfde waarden bevatten als het tegenoverliggende rode gebied (en andersom natuurlijk;))
* dat betekent dat een waarde die wel in het ene gebied voorkomt en niet in het andere, daarom uit alle cellen van dat gebied verwijderd kan worden als mogelijkheid.
* dat betekent ook dat als een waarde in het ene gebied als definitief voorkomt (als enkel getal) en in het andere gebied éénmaal voorkomt in een cel als groep van mogelijke getallen, die cel met mogelijke getallen ook dat enkele getal moet krijgen.
De andere mogelijke getallen kunnen dan uit die cel verwijderd worden

.Sudoku_routine5.PNG
 
Laatst bewerkt:
snb, dat gebeurt al automatiesch.
als in een groen vak een bvb een 6 staat dan verdwijnt uit alle punten in dat groene vak en het hele vierkant waar het toe behoort alle mogelijke zessen
dan moet er automatisch in de rode gebied een 6 komen.
 
@ Sylv Volgens mij is dit additioneel,

In bijlage ter aanvulling, iedere kleur (naast de lichtgele) is dus ook een vak, waarin 1-9 maar 1 keer kan voorkomen
 

Bijlagen

  • sud.JPG
    sud.JPG
    40,9 KB · Weergaven: 23
@SNB, dat van die kleuren zijn dat "algemene" waarheden voor alle Sudoku's of is dat enkel voor bepaalde reeksen ?
 
Eric, hoe meer groepen je definieert bvb met behulp van kleuren of een kruis hoe makkelijker de sudocu. (denk ik)
programma technisch maat het niet zo veel uit.
 
ik ben een paar dagen na de deadline en zit ook iets boven de afgesproken 100 regels, waarbij ik verduidelijking vraag van wat een regel is. Telt het begin en einde van een macro of een functie mee als een echte regel of niet of enkel als er variabelen mee aangestuurd worden ?
Nu zit ik op 109, ik zou vermoedelijk de code nog 5 regels kunnen inkorten (kwa leesbaarheid ???) en mits goodwill ivm tellen van die begin/eindes, zit ik dan onder de 100.
In het blad "tellen" worden de groene lijnen meegeteld, er zit daar een oranje blok in, dat dient om het loopje te maken en maakt bijgevolg geen deel uit van de "oplossing".

De opgegeven sudokus in de versie 2.5 van Sylvester Ponte worden allen, behalve 1 opgelost, diezelfde waar Sylvester's macro ook op vastloopt. Is die oplosbaar ?
Voor zover ik kan zien, is deze oplossing versie-onafhankelijk, (of als ik wat regels extra zou vervangen, vanaf Excel2016).
 

Bijlagen

  • sudoku_V2.1.xlsb
    66,2 KB · Weergaven: 15
@SNB, dat van die kleuren zijn dat "algemene" waarheden voor alle Sudoku's of is dat enkel voor bepaalde reeksen ?

Nee, dat is enkel het geval voor deze sudoku met tussenvakken.
Je kunt het zien als de overlapping van twee verzamelingen. die 4 cellen gemeenschappelijk hebben.
Dat betekent dat in beide niet-overlappende delen de resterende andere cijfers van iedere verzameling moeten komen.
Beschouw het eventueel als een 'outer join' in een SQL-opdracht.
 
hierbij de "100-regels" Sudoku-oplosser !!!!!
Lost 1 van Sylvester en 1 van E V R's roosters niet op.
 

Bijlagen

  • sudoku_V2.2.xlsb
    65,9 KB · Weergaven: 25
@cow leuk! Geinig om hem te zien lopen naar de juiste oplossing en netjes met relatief weinig code
vwb degene op rij 161==> cel I17 is een 8 (A16-17-18, E16-17-18, I16-17-18 is ook een groep) (Tot daar kom ik vooralsnog ook)
 
nieuwe versie met die EvR-groepen, dat kostte wel in 1 keer 35 regels :(
Maar ik kom er nog niet mee tot het einde ... .
Je moet die 4 blauwe 3x3 roosters aan de rechterkant zien als 4 losstaande "EvR"-werkkopieën, die individueel op te lossen zijn. Met de formules in de lichtgroene cellen eronder wordt een relatie gelegd met de juiste cellen in het originele raster.
Nog een eigenaardige bijkomstigheid, soms update het scherm zich niet tijdens het oplossen van het eerste rooster, nochthans gebruik ik geen "screenupdating" of zo.
 

Bijlagen

  • sudoku_V2.3.xlsb
    85,5 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
In bijlage ter aanvulling, iedere kleur (naast de lichtgele) is dus ook een vak, waarin 1-9 maar 1 keer kan voorkomen

Dankjewel. Ik heb ze toegevoegd in mijn procedure.
Nochtans leidt dit niet tot oplossing van de beruchte 2 Sudoku's.
Het is dus meer een aanvulling ter vervollediging zonder verhoging van de effektiviteit.
 
@cow

Vanwege jouw gebruik van textjoin (dat in mijn Excel 2010 niet voorkomt), kan ik jouw aanpak niet beoordelen.
 
Hieronder mijn laatste versie.

Het aantal verschillende oplosroutines blijft 4
Het aantal deelverzamelingen is dankzij de suggestie van EvR uitgebreid tot 36 (9 rijen, 9 kolommen, 9 vakken, 4 tussenvakken en 5 'kader'vakken).
De routine om 'tegenoverliggende gebieden' te evalueren leidt wel tot meer code, maar niet tot effektievere oplossingen.

2 Sudoku's blijven problematisch:
nr. 18 is slechts op te lossen met het extra begingetal 6 in cel F3
nr. 19 komt niet verder dan 11 opgeloste cellen.

Het aantal VBA-regels voor de oplossing heb ik teruggebracht tot 51.

Vanwege extra info van EvR het geplaatste bestand verwijderd.
Zie voor de verbeterde versie:
https://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=369786&d=1680080065
 
Laatst bewerkt:
Allereerst mea culpa....
zie plaatje; bij het overtypen van de site genoemd in #54, ben ik twee getallen vergeten (nummer 19 bij snb) (de 4 en 6, enkel de 6 zou al voldoende moeten zijn)
Ben dus zelf ook onnodig verzand in het proberen in code te gieten van "Hidden Triples, Quads, Swordfishes" en was dus niet nodig :D
Ik had dus veel eerder de code kunnen gaan stroomlijnen, huzaren stukje van snb met deze 51 regels was sowieso onbereikbaar voor mij.

Top gedaan!
 

Bijlagen

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    55,5 KB · Weergaven: 16
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan