• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

cire

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
43
Goedendag,

Ik heb een sheet om klaverjasstanden voor een club bij te houden en wil graag weten wie er als eerste, tweede en derde zijn geëindigd.

In kolom 1 staan de namen (in voorbeeldbestand fictief), in kolom 2-10 de maanden (er wordt negen maanden gespeeld, en in kolom 11 staat het totaal aantal behaalde punten van het seizoen.

Hoe kan ik nu de speler met het hoogste aantal punten zoeken. Als ik de namen rechts van de totalen zet dan lukt het wel, maar is het ook mogelijk om de namen links van de totalen te laten staan en dan als resultaat: "els 2885" te krijgen?

Ik heb al op het internet gezocht maar kon niets vinden.

Alvast hartelijk dank voor de moeite.
Eric
 

Bijlagen

  • Voorbeeld klaverjas bestand.xls
    20 KB · Weergaven: 14
Zo?
Code:
=INDEX(D$5:D$13;VERGELIJKEN(GROOTSTE(N$5:N$13;RIJ(Z1));N$5:N$13;0))&" "&GROOTSTE(N$5:N$13;RIJ(Z1))
Plaatsen waar je de lijst wilt hebben en dan doortrekken naar onder.

Mocht je Excel 365 gebruiken dan is deze formule in een cel plaatsen voldoende:
Code:
=LET(d;D$3:D$13;n;N$3:N$13;p;GROOTSTE(N$5:N$15;REEKS(3));INDEX(d;VERGELIJKEN(p;n;0))&" "&p)
 
Laatst bewerkt:
Of door er een tabel van te maken en dan sorteren op de kolom totaal.
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld klaverjas bestand.xls
    21,5 KB · Weergaven: 14
@AlesCEL

TS gebruik een xls format dus de let e.d. gaat hier niet op.
 
Hallo AlexCel,
Vraagje hierover, kun je de formule zo maken dat als er twee dezelfde uitslagen zijn dat hij dat toekent aan de juiste persoon, ik probeerde dat omdat het wel eens voorkomt maar dan neemt hij de naam die bovenaan staat met de meeste punten en doet dat dan twee maal of zelfs meermaal.
 
Kleine modificatie voor gelijke scores:
Code:
=INDEX(D$5:D$13;VERGELIJKEN(GROOTSTE(N$5:N$13+RIJ(N$5:N$13)/10000;RIJ(Z1));N$5:N$13+RIJ(N$5:N$13)/10000;0))&" "&GROOTSTE(N$5:N$13;RIJ(Z1))
Komt erop neer dat bij elke score een klein getal wordt opgeteld o.b.v. het rijnummer, daarna zijn er geen gelijke scores meer.
 
Super bedank allemaal. Beide oplossingen van AlexCEL werken.
THANKS.
Eric
 
Als je Excel 365 gebruikt zou ik deze doen:
Code:
=SORTEREN.OP(D5:D13;N5:N13;-1)&" "&SORTEREN(N5:N13;;-1)
 
Bedankt Alex,
Moest hem wel afsluiten met ctrl - shif - enter

Bedankt voor de les

Groetjes Johan
 
Nog een leuke voor Excel 365:
Code:
=KIES.KOLOMMEN(SORTEREN(D5:N13;11;-1);1;11)
 
Kleine modificatie voor gelijke scores:
Code:
=INDEX(D$5:D$13;VERGELIJKEN(GROOTSTE(N$5:N$13+RIJ(N$5:N$13)/10000;RIJ(Z1));N$5:N$13+RIJ(N$5:N$13)/10000;0))&" "&GROOTSTE(N$5:N$13;RIJ(Z1))
Komt erop neer dat bij elke score een klein getal wordt opgeteld o.b.v. het rijnummer, daarna zijn er geen gelijke scores meer.

Bedoel je dat er bij een gelijke eindscore dan bij één persoon één puntje bij komt?
Het werkt overigens fantastisch, ook als er meerdere personen zijn met dezelfde score.
Eric
 
Nee niet een puntje, het RIJ-nummer gedeeld door 10.000. Dus een heel klein getal.

Maar als je Excel 365 gebruikt heb je dat niet nodig, dan zou ik de functie SORTEREN of SORTEREN.OP gebruiken.
 
Nee niet een puntje, het RIJ-nummer gedeeld door 10.000. Dus een heel klein getal.

Maar als je Excel 365 gebruikt heb je dat niet nodig, dan zou ik de functie SORTEREN of SORTEREN.OP gebruiken.

OK, nogmaals bedankt.
Eric
 
Dan zit je vast aan de INDEX...

Mogelijk moet de functie dan nog wel afgesloten worden met Control+Shift+Enter (matrixfunctie), zoals Johan in post #11 opmerkte (in Excel 365 hoeft dan niet).
 
Hallo Eric

Aangezien jij office 365 gebruikt en je standeninvuller Excel 2019 dient power query geen probleem te zijn.
Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld klaverjas bestand.xlsx
    22 KB · Weergaven: 8
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan