IF functie Google sheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

fendo

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2023
Berichten
9
Hallo,

Ik heb al ruim 9 jaar nauwelijks meer met Excel en Sheets gewerkt dus ben alles erg kwijt.
Ik zoek de volgende formule:
In cel A1 staat diensturen
In cel B1 de pauze
In cel C1 de werkelijke gewerkte uren.
Er staat nog veel meer gegevens in maar is nu niet van belang.

Op zich is het niet moeilijk om dit te laten berekenen maar als de pauze < 45 minuten wordt de daadwerkelijke pauze afgetrokken van A1.
Als de pauze langer duurt dan 0:45 wordt de pauze die in mindering gebracht wordt gemaximeerd op 0:45.

De cellen hebben de juiste eigenschappen: TIJD uu:mm.
Het is een simpele ALS DAN formule maar ik ben hem helemaal kwijt en kom er niet op.
Volgens mij moet ik dan wel met een hulpveld werken waar de 0:45 in staat.

Voor jullie doorgewinterde "sheeters" is het waarschijnliojk zo gepiept maar ik kom er niet uit. Het is te lang geleden. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen kennis van Google Sheets, maar als de IF functie ongeveer hetzelfde werkt, krijg je zoiets:
Code:
[COLOR=#444444][FONT=Calibri]=IF([/FONT][/COLOR][COLOR=#5F8CED][FONT=Calibri]B2[/FONT][/COLOR][COLOR=#444444][FONT=Calibri]*24<0,75;[/FONT][/COLOR][COLOR=#EB5E60][FONT=Calibri]A2[/FONT][/COLOR][COLOR=#444444][FONT=Calibri]-[/FONT][/COLOR][COLOR=#5F8CED][FONT=Calibri]B2[/FONT][/COLOR][COLOR=#444444][FONT=Calibri]*24;[/FONT][/COLOR][COLOR=#EB5E60][FONT=Calibri]A2[/FONT][/COLOR][COLOR=#444444][FONT=Calibri]-0,75)[/FONT][/COLOR]
Daar is dus geen extra veld of kolom voor nodig. En de opmaak van de cellen doet ook totaal niet ter zake, want het gaat om de getallen in de cel, niet hoe ze zijn opgemaakt. Dat verandert immers niets aan de onderliggende waarde. Denk maar aan opgemaakte/niet opgemaakte acteurs/actrices; wereld van verschil, maar nog steeds dezelfde persoon :).
 
Ik heb geen kennis van Google Sheets, maar als de IF functie ongeveer hetzelfde werkt, krijg je zoiets:
Code:
[COLOR=#444444][FONT=Calibri]=IF([/FONT][/COLOR][COLOR=#5F8CED][FONT=Calibri]B2[/FONT][/COLOR][COLOR=#444444][FONT=Calibri]*24<0,75;[/FONT][/COLOR][COLOR=#EB5E60][FONT=Calibri]A2[/FONT][/COLOR][COLOR=#444444][FONT=Calibri]-[/FONT][/COLOR][COLOR=#5F8CED][FONT=Calibri]B2[/FONT][/COLOR][COLOR=#444444][FONT=Calibri]*24;[/FONT][/COLOR][COLOR=#EB5E60][FONT=Calibri]A2[/FONT][/COLOR][COLOR=#444444][FONT=Calibri]-0,75)[/FONT][/COLOR]
Daar is dus geen extra veld of kolom voor nodig. En de opmaak van de cellen doet ook totaal niet ter zake, want het gaat om de getallen in de cel, niet hoe ze zijn opgemaakt. Dat verandert immers niets aan de onderliggende waarde. Denk maar aan opgemaakte/niet opgemaakte acteurs/actrices; wereld van verschil, maar nog steeds dezelfde persoon :).
 
Dank je wel vanavond laat thuis dus ga het morgen uitvoerrn
 
OctaFish sorry voor de late reactie. Ben ziek geweest. Maar deze formule werkt niet. Ik krijg een hele vreemde uitkomst die ik niet van de invoer kan herleiden.
Inmidels heb ik Excel Online, dus werken in de cloud van OneDrive.
Ik stel de vraag nogmaals in de Excelgroep met het excelbestandje erbij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan