• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

LOG functie excel werkt niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

pvandertol

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2021
Goedemorgen,

ik ben momenteel bezig om een formule met LOG functie in excel te zetten waarbij afhankelijk van de leeftijd van een bouwdeel een conditie naar boven moet komen.
De conditie loopt van 1 tot 6.

Als ik de formule=1+0,5*LOG(1-(C2/C1)) toe pas, dan krijg ik altijd als uitkomst "1" . Wat niet goed is.
stel ik heb een bouwjaar van 2010, dan is de leeftijd nu 13 jaar. Deze waarde komt in C2. C1 is de theoretische leeftijd b.v. 15 jaar deze staat in C2.

Afhankelijk hiervan moet er dus een 1 t/m 6 als uitkomst worden gegeven. in het voorbeeld zou ik dus verwachten dat er "5" zou komen te staan.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Alvast bedankt voor de reactie.

grt patrick

Zou het zo kunnen, je geeft twee kee keer een waarde in C2 13 en 15.
Code:
=ALS(C2/C1>=0,95;6;ALS(C2/C1>=0,85;5;ALS(C2/C1>=0,75;4;ALS(C2/C1>=0,65;3;ALS(C2/C1>=0,55;2;ALS(C2/C1>=0,45;1;0))))))

patrick, bij mij werk die functie wel en geeft 0,562469368

stuur eens een voorbeeld bestandje

Laatst bewerkt:
Code:
=ROUNDUP((C2/C1)*6;0)
Misschien deze eenvoudige formule?

wat wil je bereiken is eigenlijk de vraag, een exponentiele of een logaritmische curve ?
PS. x= jaartal (ouderdom) +1 (om van die vervelende 0 af te komen)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Goedenavond

Super bedankt voor de reacties.

ik probeer onderstaande figuur te bereiken.Scherm­afbeelding 2023-03-01 om 19.26.10.png (geen idee of jullie deze afbeelding zien..)
Maar is een inderdaad een logaritmische grafiek waarbij de waarde 1 een conditie van uitstekend en conditie 6 een zeer slechte staat.

Volgens kom ik hier mee uit de voeten, bedankt!

grt patrick

toch nog eventjes een update met de lijnsch-formules

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan