van Windows boot naar Bios Boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronhoo

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2007
Ik heb tijdelijk 2x W11 pro op mijn PC.
Deze kan ik nu opstarten mbv het Bootmenu van windows.
Dit bootmenu wil ik weg hebben, en mbv mijn Bios de juiste versie kiezen.
Ik heb nu een moederboard van Gigabyte Z590 UD AC

Wie weet hoe ik dit het best aan kan pakken?

Een OS boot-menu in het BIOS/UEFI is voor zover ik weet onmogelijk. Je kan daar enkel een boot-device kiezen.

Een OS boot-menu in het BIOS/UEFI is voor zover ik weet onmogelijk. Je kan daar enkel een boot-device kiezen.

Aar,
dit weet ik, maar ik heb nu in de bios alleen het bootmenu van Windows als opstart device staan.
Als ik het Windows bootmenu, vanuit Windows, verwijder, komt dan automatisch de 2 boot-devices in bios te staan.
Om dit zomaar te proberen vindt ik een beetje tricky.

Laatst bewerkt:
Aar,
dit weet ik, maar ik heb nu in de bios alleen het bootmenu van Windows als opstart device staan.
Als ik het Windows bootmenu, vanuit Windows, verwijder, komt dan automatisch de 2 boot-devices in bios te staan.
Om dit zomaar te proberen vindt ik een beetje tricky.

In het BIOS kan je nooit definitief iets verwijderen. Gewoon goed opschrijven wat je wijzigt.

Nee, alleen stations zijn te kiezen als vanaf op te starten, wanneer ze bootbaar zijn. Echter: computers hebben niet alleen een BIOS functietoets (beperkte instellingen bij UEFI) maar ook een bootmenu functietoets, waarmee je steeds éénmalig een ander station kan kiezen om vanaf op te starten. Dat is meestal F12 maar om redenen van veiligheid, moet je er in de BIOS vaak voor kiezen om dat te laten weergeven.

Een Windows bootmenu hoeft niet in de weg te zitten want je kan deze korter laten weergeven. Type hiervoor "msconfig" bij Uitvoeren, om bij Systeemconfiguratie te komen en kies het tabblad Computer opstarten (Win 10). Anders "Systeemconfiguratie" bij Zoeken.

Een bootmenu kan opnieuw gemaakt worden met het hulpprogramma EasyBCD. Daarin kiest u dan voor het automatisch detecteren van Windows installaties en toevoegen aan het bootmenu. Installeer EasyBCD op de hoogste Windows versie en wanneer die als standaard te starten staat.

Ik heb tijdelijk 2x W11 pro op mijn PC.
Deze kan ik nu opstarten mbv het Bootmenu van windows.
Dit bootmenu wil ik weg hebben, en mbv mijn Bios de juiste versie kiezen.
Ik heb nu een moederboard van Gigabyte Z590 UD AC

Wie weet hoe ik dit het best aan kan pakken?

Dat kan alleen met een UEFI in CSM of Legacy mode of een echte bios en de Windows versies op 2 schijven, dan kun je bios de geemuleerde bios mode de gewenste schijf kiezen om van te booten.

Wat is het probleem dat je nu de juiste Windows moet kiezen?

Overigens start Windows bij een UEFI systeem altijd op met de Windows Boot Manager indien Windows als OS wordt gebruikt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan