• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak bij een cel die een getal retourneert

Status
Niet open voor verdere reacties.

christianhelp

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2017
Wie kan me helpen ?
Chat GPT in ieder geval niet;)

Ik ben al heel lang aan het proberen een voorwaardelijke opmaak (vakje groen laten kleuren indien aan bepaalde voorwaarde wordt voldaan (dus bv indien C30 > F30 in tabblad "invulveld en scorelijst" moet C30 groen kleuren). Klinkt simpel en al 1000 keer eerder gedaan, maar hier lijkt het niet te werken. De cel waarmee vergeleken wordt retourneert een getal op basis van een formule, maar ik snap niet waarom dat een probleem zou moeten zijn. Wie weet de oplossing?
Alvast super bedankt

De gebruikte namen zijn fictieve personages

Bijlagen

Oplossingen:
1. Bronaanpak: zorg dat de brongegevens in N118 en AC118 een getal zijn. Je zet in de ALS-functie getallen tussen aanhalingstekens, waardoor het TEKST wordt! Een TEKST en een GETAL zijn niet hetzelfde zoals je gemerkt hebt. Haal dus alle aanhalingstekens om getallen weg uit onderstaande.
Code:
=ALS(AC117<65;"15";ALS(AC117<70;"15";ALS(AC117<75;"14";ALS(AC117<80;"13";ALS(AC117<85;"12";ALS(AC117<90;"11";ALS(AC117<95;"9";"niet bekend")))))))

2. Maak van de formule-conditie eens:
Code:
=C30>--F30
De -- maakt van de tekst weer een getal.

3. Je kan ook de formule in F30 aanpassen natuurlijk zodat er een getal uitkomt
Code:
=ALS(B3="MAN";--'NPI-ouderen'!N118;ALS(B3="vrouw";--'NPI-ouderen'!AC118;"onbekend"))

Overige opmerkingen:
- De verwijzing in de VO moet je ook niet "vast" zetten met $-tekens, anders gaat de VO-verwijzing alleen voor die specifieke cel en loopt niet mee in het bereik. Even goed nakijken of dit goed staat.
- Vreselijk ingewikkelde functies trouwens voor de classificatie in bijv. N19. Het werkt, maar met iets andere opzet van je tabellen wordt e.e.a. veel simpeler gok ik. Ga ik nu niet naar kijken.
- Gebruik je Excel 365?

Laatst bewerkt:
super

1000 maal dank Alex; zowel optie 1 als 2 en 3 doen datgene wat ik wilde:D:D
Ik gebruik idd excel 365, maar ben volledig autodidactisch geweest, vandaar die waarschijnlijk geweldige omweg (mbt classificatie), maar ben zeer blij dat het werkt

Nogmaals dank (heeft me heel wat uren gekost!!, en aardig wat van chat gpt leren kennen:rolleyes:

Gelukkig kunnen we chatgpt hier nog verslaan met interpretatie van problemen....

Succes ermee. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan