fotocollage maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

vaes

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2010
Berichten
35
Ik zoek een eenvoudig programma om fotocollages te maken met foto's uit mijn afbeeldingen. Ik werk op een desktop PC.

Met dank ,

Vaes
 
Hiervoor gebruik ik een niet meer ondersteund programma waarvan ik de naam niet noem: https://www.dropbox.com/sh/4ycqd0elo9tmei6/AAA8bkjI-dBPY1WKP1IC1BJYa?dl=0

Dit indexeert geselecteerde mappen met afbeeldingen. Selecteer de map met de foto's door in die afdeling naast de voorbeelden ervan te klikken. In het menu Maken dan Afbeeldingcollage.

Je kan de foto's dan nog verslepen, wegslepen of anderen er bij halen en daarna randen toevoegen. Met rechts op de collage klikken biedt nog een aantal opties.

Handig is dat je foto's in dit programma kan bewerken en ook automatisch ("Ik doe een gok"). Na het opslaan van de collage, in de map Collages, gebruik ik IrfanView om de grootte aan te passen met interpolatie, want een collage wordt anders al snel te groot.

Het automatisch bewerken kan IrfanView ook en bovendien in een batch (een aantal tegelijk). Automatisch bewerken heeft als voordeel dat een ander niet een heel heldere foto te zien krijgt wanneer uw monitor te donker beeld geeft of te veel van een kleur, als uw monitor dat moeilijk kan weergeven. Bewerken met IrfanView heeft ook als voordeel dat bestanden niet meer zo groot in megabytes zijn als wanneer foto's uit digitale camera of telefoon komen. Beide programma's zijn in de Nederlandse taal maar voor IrfanView moet het taalpakket gedownload worden.

Mijn Afbeeldingen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met Irfanview kan nog heel veel meer, ik zie op de collage van Alfred2 overal dezelfde tekst onder staan, maar je kunt ook eerst bij elke foto de eigen tekst automatisch toevoegen door deze code toe te voegen, i.c.m. met de overige settings zoals op onderstaand plaatje. Bij die code wordt de bestandsnaam zonder extensie als tekst onder de foto gezet op een extra rand zonder de originele foto zelf verder te veranderen. Hoe het font eruit komt te zien kan aangepast worden. Door iets als :
Code:
[I]2023 locatie gebeurtenis.jpg[/I]
te gebruiken en de woorden voor elke foto uniek te maken, wordt een collage nog veel informatiever dan bij elke foto een vaste tekst in het vakje waar nu de code staat.
Alles uiteraard overeenkomstig de voorkeur van de maker. Een collage zonder extra tekst kan dus uiteraard ook. De collage zelf kan uiteraard met een ander programma gemaakt worden.

Code : Bestandsnaam zonder extensie wordt de ondertitel van de foto
Code:
$N
 
Laatst bewerkt:
ANtwoord op Aar. Op je aanraden heb ik de link aangestipt en heb aldus "Photopad" gedownload. Daar vond ik een tool "collage" en heb met succes de fotocollage die ik wilde maken gerealiseerd. Mijn probleem is dus voorlopig opgelost ! dank voor de tip. Evenwel, voor zover ik heb begrepen, heb ik slechts een proefversie en moet ik een volgende keer een betalende versie downloaden. Dit laatste wou ik net vermijden... Ik wou eigenlijk een eenvoudig programmaatje waarmee ik ten allen tijde gratis een of andere collage van mijn eigen afbeeldingen zou kunnen maken. Misschien kan iemand mij dat geven ? Tenzij tegenwoordig "gratis" niet meer bestaat... Vaes
 

Bijlagen

  • afbeelding_2023-03-05_144835469.png
    afbeelding_2023-03-05_144835469.png
    593,9 KB · Weergaven: 11
De tekst stond al onder de meeste van de foto's. Als tekst onder de foto's kan, dus in de randen, dan is dat helemaal mooi. Hoewel je vaak makkelijk in een afbeelding, wat de collage natuurlijk is, kan schrijven en op de plek die je wil.

Het programma https://www.dropbox.com/sh/4ycqd0elo9tmei6/AAA8bkjI-dBPY1WKP1IC1BJYa?dl=0 is gratis en uitgebreid, Je kunt kiezen voor allerlei vormen van collages, inclusief vrije vorm. Ook als op een stapel te zijn gegooid en daarna zelf te plaatsen.
 
De tekst stond al onder de meeste van de foto's.
Ja.. maar onder elke foto dezelfde tekst.... met Irfanview en die code kun je het per foto verschillend doen door een gschikte bestandnaam te nemen die overgenomen wordt als tekst niet op de rand, maar op een toegevoegde extra onderrand (of bovenrand).
 
à Route99

Ik heb Foto-escape uitgekozen en gedownload en prima bevonden ! De sjablonen met "pro" zijn betalend , maar sjablonen waar niets bij vermeld zijn blijkbaar gratis. Aldus heb ik een paar geslaagde collages gemaakt van mijn afbeeldingen. Bedankt voor de tip !

Vaes
 
@vaes Mooi dat je met Photo(e)Scape uit de brand bent, succes verder:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan