• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Normering in als-formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

rd13

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2023
Berichten
5
Hoi!

Ik heb proberen te zoeken, maar weet eigenlijk niet welke zoekterm(en) ik hier aan moet hangen.. :(

Ik heb een vereenvoudigde sheet bijgesloten. Het idee is dat de norm en status tot een aantal punten leidt. Daarmee bedoel ik dat als een opdracht met 2 punten als norm, op status open staat, de punten 2 moeten zijn. Als de status op extern staat, moet dit de helft van de norm (welke norm dan ook) zijn en als de status gereed is, moet het aantal punten 0 zijn. Ik kom er eigenlijk een beetje in om, dus hoop dat jullie mij de goede kant op weten te sturen:)

Alvast bedank voor het meedenken!
 

Bijlagen

  • Testmap.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 19
Zo wellicht?
Code:
=ALS(C4="Gereed";0;ALS(C4="Open";B4;B4/2))
 
Laatst bewerkt:
Die reactie ging wel heel snel haha, top! Excuus voor mijn verlate reactie.

Nou, ik kom er nog niet helemaal uit. Ik had zoals de nieuwe bijlage een lijst en daarin wil ik dus de vertaling maken vwb mijn 1e bericht. En dan ook nog per fictieve werknemer.

In principe werkt jouw oplossing heel goed, maar ik snap even niet hoe ik die verwerk in mijn overzicht.

Ik weet niet of ik duidelijk genoeg kan uitleggen, maar het is de bedoeling dat als ik in kolom A (opdracht) een variant selecteer, de norm uit kolom N die daarbij hoort, wordt gepakt en de punten, afhankelijk van de status, worden weergegeven in kolom C.

Ik hoor graag of er een oplossing voor is, alvast bedankt :)
 

Bijlagen

  • Testmap.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 16
Ik weet niet precies wat je wilt maar dit is mijn interpretatie
 

Bijlagen

  • Testmap-1.xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 16
Ik denk dat de interpretatie van popipipo goed is...

Kan alleen nog een beetje korter:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A4;M$4:N$13;2;0)*ALS(B4="Gereed";0;ALS(B4="Open";1;1/2))
Of:
=VERT.ZOEKEN(A4;M$4:N$13;2;0)*(B4<>"Gereed")/(1+(B4="Extern"))
 

Bijlagen

  • Testmap-1 (AC).xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Top! Dit lijkt te werken, dank daarvoor! :)

Nog wel (gok ik) één vraag.. in de bijlage heb ik bij timmerman 1 een paar cellen leeggehaald. Zodra ik dat doe, krijg ik een foutmelding in de formule.

Ik zou het graag zo zien dat de formule in D al ingevuld staat (tot bv cel 1500) ipv steeds de formule te moeten kopiëren bij een nieuwe opdracht. En dat het totaal van de punten dus ook al opgeteld wordt tot die cel 1500 ook al zijn er heel wat cellen nog niet ingevuld. Hebben jullie daar een idee bij? Als het niet duidelijk is, hoor ik dat graag hoor :)

Thanks!
 

Bijlagen

  • Testmap-1 (AC) versie 2.xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 9
Code:
=ALS.FOUT(ALS(C4="Gereed";0;VERT.ZOEKEN(B4;$N$4:$O$13;2;0)*ALS(C4="Open";1;1/2));"")
zelf los ik dit meestal op met "als.fout" formule.

Gr Henk
 
Ik denk dat ik de logica snap van hoe de formule nu is en zo doet deze wat hij zou moeten doen, maar wat als ik deze formule wil uitbreiden met een vierde keuze. Dan ben ik de logica weer kwijt..

Dan heb je een als-dan in een als-dan in een als-dan. Stel in het voorbeeld is de 4e optie dat de opdracht is uitbesteed, hoe krijg ik die keuze er dan tussen? En dan om het nog leuker te maken, de waarde bij extern is dan gelijk aan gereed ofwel 0. Bij Open volledig en bij Uitbesteed de helft.

Ik heb ondertussen ook een boek besteld, wil toch eens werk maken van excel :)
 

Bijlagen

  • Testmap-1 (AC) versie 3.xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 14
Zo wellicht?
Code:
=ALS(OF(C4="Gereed";C4="Uitbesteed");0;VERT.ZOEKEN(B4;$N$4:$O$13;2;0)*ALS(C4="Open";1;1/2))
 
Zo wellicht?
Code:
=ALS(OF(C4="Gereed";C4="Uitbesteed");0;VERT.ZOEKEN(B4;$N$4:$O$13;2;0)*ALS(C4="Open";1;1/2))

Dit werkt! Dankjewel :)

De vragen blijven komen want.. omdat ik eerder ook een foutmelding kreeg bij een lege cel dacht ik, ik gebruik wat HWV aangeeft (lege cellen overslaan = ""). Maar dan werkt het bij mij niet als ik die op dezelfde manier in de formule verwerk, wat doe ik nu weer fout

Zoals dit: =ALS(OF(C4="Gereed";C4="Uitbesteed");0;VERT.ZOEKEN(B4;$N$4:$O$13;2;0)*ALS(C4="Open";1;1/2);"")

Of denk ik nu te makkelijk?
 
Code:
=[COLOR="#FF0000"]ALS.FOUT([/COLOR]ALS(OF(C4="Gereed";C4="Uitbesteed");0;VERT.ZOEKEN(B4;$N$4:$O$13;2;0)*ALS(C4="Open";1;1/2));[COLOR="#FF0000"]""[/COLOR])


Groet Henk
 
Hallo allen,

Ik heb het nog iets anders aangepakt.

Aan de tabel Status heb ik een factor gekoppeld. Nu kan je ook Uitbesteed berekenen, maar je kunt nu ook heel flexibel met de percentages spelen zonder dat je je formule in E4 moet aanpassen.

In E4 heb ik een geneste Als.NB() en 2x een Vert.Zoeken() gebruikt.

Tenslotte heb ik in I10 een celverwijzing gemaakt naar H10. Dan kan je ook het Punten Totaal flexibel aanpassen. Misschien is een onderscheid tussen een 1e en een 2e timmerman enz.

Ik hoop dat ik je goed heb begrepen. Wie weet heb je hier iets aan.

Groet,
Willem
 

Bijlagen

  • Testmap-1 (wmr) versie 3.xlsx
    13 KB · Weergaven: 12
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan