Opstartschijf MBP 11,4 niet meer herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnevr

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2014
Berichten
15
Hallo,

Ik heb sinds 2 dagen een probleem met mijn Macbook Pro mid 2015. (een wat ouder model inmiddels). De computer viel plotseling uit. Het zou kunnen dat de batterij leeg was, die is aan vervanging toe, kan op 30% ineens uitvallen.

Bij het opnieuw opstarten kreeg ik echter een map symbool met daarin knipperend met een vraagteken te zien.

macos-startup-screen-disk-unavailable.jpeg

Dit betekend dus dat de opstartschijf niet wordt herkend.
Ik heb volgende al geprobeerd.

Opgestart vanuit Schijfhulpprogramma. De interne SSD wordt daar ook niet herkend. Ik kan dus ook geen Schijf EHBO uitvoeren. Er valt geen schijf aan te klikken.
Reset van NVRAM en PRAM
Ik had nog een bootable externe SSD met daarop een ouder besturingssysteem geïnstalleerd. Vanuit daar kan ik wel gewoon booten, alleen is de “defecte” interne SSD ook niet te zien.
Nu heb ik wel enkele keren gehad dat de schijf ineens wel werkte en kon opstarten. Dit gebeurde meestal wanneer de macbook enige tijd volledig uit had gestaan. Terwijl ik gelijk wat belangrijke bestanden probeerde te kopiëren naar een externe schijf, freezede de computer alsnog, 2 minuten nadat hij was opgestart. Vervolgens was de schijf weer onzichtbaar.

Ik wil graag de bestanden op de schijf backuppen. Ik heb de hoop dat het wellicht een stroomprobleem is, of een moederbord probleem. Prioriteit is de data op de schijf. Ik weet dat Data recovery een optie is. Maar wellicht is het probleem eenvoudiger en daarmee goedkoper op te lossen.

Enig advies?

Alvast dank!
 
Is die interne ssd uit te bouwen en in een externe behuizing alsnog te benaderen?
Weet niet wat voor ssd in zit?
 
Als een vraagteken wordt weergegeven wanneer u de Mac start
Twee mogelijkheden:
1. Knipperend vraagteken :
Opstartschijf niet beschikbaar of geen werkend Mac-besturingssysteem.
2. Geen knipperend vraagteken :
Houd de aan uit knop 10 sec ingedrukt tot de MacBook is uitgeschakeld¨
Installer uw OS opnieuw.
 
Als een vraagteken wordt weergegeven wanneer u de Mac start
Twee mogelijkheden:
1. Knipperend vraagteken :
Opstartschijf niet beschikbaar of geen werkend Mac-besturingssysteem.
2. Geen knipperend vraagteken :
Houd de aan uit knop 10 sec ingedrukt tot de MacBook is uitgeschakeld¨
Installer uw OS opnieuw.

Klopt. Daar was ik inderdaad al achter.
 
Is die interne ssd uit te bouwen en in een externe behuizing alsnog te benaderen?
Weet niet wat voor ssd in zit?

Dit lijkt me inderdaad de beste optie. De SSD die erin zit is geloof ik niet helemaal standaard. Dit is 'm: https://eustore.ifixit.com/products/owc-aura-pro-x2-ssd?variant=31891235864657. Het is wel erg eenvoudig om 'm zelf te vervangen dus dat heeft zeker mijn voorkeur.

De data die op de schijf staat is wel belangrijk voor mij. https://www.onlinemacwinkel.nl/envoy-pro-1a.html
Ik geloof dat deze compatibel moet zijn met die SSD. Ik vraag me alleen af een gemiddelde reparateur, niet zo'n ding heeft liggen? Zonde om zo'n externe behuizing aan te schaffen als de SSD toch echt kapot blijkt te zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan