• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Index vergelijken eerste niet lege waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

JvdB82

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2023
Berichten
3
Beste forumleden, hoe vind ik in Excel de eerste niet lege cel/eerste getal in een kolom als meerdere rijen dezelfde waarde bevatten. Met andere woorden hoe combineer ik de twee volgende formules in het voorbeeld in de bijlage.

=INDEX($C$2:$G$7;VERGELIJKEN($B4;$B$2:$B$7;0);VERGELIJKEN(K$1;$C$1:$G$1;0))

=INDEX(E$2:E$7;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISLEEG(E$2:E$7);0);0)

Uiteindelijk zoek in bij namen die meerdere keren voorkomen in een rij op een bepaalde datum (zijnde een kolom) de eerste waarde. De index vergelijken functie komen op een kruispunt uit in Excel, maar als die eerste regel leeg is dan moet ie als het ware naar de volgende regel totdat er een waarde is gevonden. Mijn dank is groot.
 

Bijlagen

  • INDEX VERGELIJKEN IS NIET LEEG.xlsx
    10,9 KB · Weergaven: 12
  • INDEX VERGELIJKEN IS NIET LEEG v2.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Zou je eens handmatig wat getallen in kunnen vullen op de gewenste posities? Ik zie nu 4 tabellen. Vergeet de formules.
Daarbij graag ook vermelden WAAROM dat de uitkomst moet zijn.

En als je met datums werkt, zet die dan ook in het voorbeeld i.p.v. 1,2,3,4. Maak het representatief.
 
Bedankt voor je terugkoppeling AlexCEL. Ik heb de bijlage herzien. Ik hoop dat het zo duidelijker is. Je blik wordt op prijsgesteld.
 
Hallo,

Mag het ook met power query?
Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • INDEX VERGELIJKEN IS NIET LEEG v2.xlsx
    18,1 KB · Weergaven: 13
Misschien zoiets, als ik het goed begrepen hebt!


Groetjes Johan
 

Bijlagen

  • INDEX VERGELIJKEN IS NIET LEEG v2.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 19
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($F:$F;AGGREGAAT(15;6;RIJ($D$2:$D$8)/(($C$2:$C$8=$C13)*($D$2:$D$8<=G$12)*((G$12<=$E$2:$E$8)+($E$2:$E$8="")));1));"fout")
 

Bijlagen

  • INDEX VERGELIJKEN IS NIET LEEG v2.xlsx
    16,5 KB · Weergaven: 12
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan