Stuurt een (Samsung) televisie altijd geluid terug over een HDMI kabel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
446
Op mijn Samsung televisie heb ik een verbinding met de Samsung Soundbar. dit gebeurt met de ARC/eARC aansluiting op de televisie. Normaal het TV signaal ook via deze kabel (TV decoder of Blu Ray speler) maat soms komt het signaal rechtstreeks op de TV binnen via bv internet (Netflix of iets dergelijks) werkt de geluidsverbinding dan ook?
 
jij stelt een vraag die jezelf kunt uitproberen. jij hebt de materialen .
 
Puppie, zelf proberen zou kunnen maar dan moet ik wel een heleboel afbreken om overal bij te kunnen, dat is alleen een optie als ik zeker weet dat het werkt.
Alfred 2, helaas geeft dit artikel geen antwoord op de vraag die ik stelde, zelfs niet voor een Sony TV, laat staan een Samsung TV
 
@ldries46Tja... nu mag iemand anders het werk doen?:d
Of geluk hebben dat er toevallig iemand is waar het wel werkt, wat niet altijd een garantie is dat het bij jou werkt.....
Och maar ff de mouwen opstropen....
 
Misschien begrijp ik de vraag niet helemaal.

Hier heb ik een LG tv met een Samsung soundbar (beide ARC/eARC). Het maakt niet uit of ik op de tv kies voor ziggo tvbox of een chromecast of de interne Netflix app in de tv, het geluid komt altijd uit de soundbar. Het lijkt erop dat bij mij het geluid optimaal is als ik de interne Netflix app gebruik.
 
Aan bron. Ik heb al eerder geprobeerd het probleem op te lossen dat ik wanneer ik geen televisie aanzet de radio of CD's die ik via de soundbar's HDMI wil afspelen, vanwege het betere geluids, niet kan horen omdat de soundbar ziet dat de via een ARC/eARC aangesloten TV niet aanstaat. De enige oplossing die ik op dit moment zie is de radio en CD aansluiten op een switch waar ook de TV vanaf de ARC/eARC input op zit aangesloten. Dan moet in het geval dat ik op de TV Netflix activeer via het internet het geluid wel via die verbinding worden doorgegeven. Ik wil weten of dit een oplossing is die werkt.
 
Uit je laatste post begrijp ik dat het gaat om meerdere apparaten (cd/dvd, radio) waarmee je muziek wilt afspelen zonder de tv aan te zetten. Zelf heb ik op de soundbar de TV (arc/earc) en een DAB/Internet radio (optische kabeltje). Bij de optische ansl. kan de tv gewoon uit blijven.

Als je afhankelijk bent van hdmi (vanwege Blu Ray/DVD) dan vermoed ik dat je een switch nodig zal hebben.
Bijvoorbeeld eentje met ARC en uitgebreide audio ondersteuning zoals deze (klik) Wel eerst in de winkel navragen of je hiermee verder kan met wat je wilt.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt en op dit moment gebruik ik dat ook maar een HDMI verbinding kan betere geluidskwaliteit aan zoals Dolby Atmos e.d.
 
Dolby Atmos staat aan het begin van een nieuwe audio periode (alhoewel winkels doen alsof alles Atmos is). In audio land lopen bioscopen voorop dus ook bij Atmos is dit het geval, echter is een bioscoop ook afhankelijk van de audio die de film aanbiedt. Atmos zal de 5.1/7.1 systemen langzaam gaan vervangen maar dat heeft tijd nodig. Helaas zijn we nog niet zover.

- Er is nog geen enkele TV-zender die Atmos aanbiedt.
- Netflix biedt Atmos (als het een Atmos film is) maar dit werkt niet via een Ziggo Next ontvanger.
- Netflix Atmos via KPN werkt alleen beperkt als de Arris 5202 TV ontvanger wordt gebruikt.
- Vanwege bandbreedte zal geen enkele radiozender (FM/DAB+) Atmos aanbieden.
- Blu Ray ondersteunt Atmos films maar het aantal Atmos titels is beperkt.

Waarom ik dan toch een Atmos soundbar heb gekocht?
- met de achter speakers en sub woofer erbij werken alle Dolby en DTS formaten zoals het hoort.
- de Samsung soundbar heeft een fraaie sound modus waarbij de upfire speakers extra surround toevoegen.
- lekker compact en toch goed geluid

Dat klopt en op dit moment gebruik ik dat ook maar een HDMI verbinding kan betere geluidskwaliteit aan zoals Dolby Atmos e.d.
Een optische kabel is een uitstekende audio verbinding. Atmos geluid via optisch kan inderdaad niet maar dat maakt niet uit bij een radio want die zal/kan nooit Atmos aanbieden. Blijft over de Blu Ray, daarvoor zal je dan een ARC switch nodig hebben maar alleen als je werkelijk Atmos schijfjes hebt.


edit. Wij hebben de Ziggo Next TV-ontvanger maar die ondersteunt geen Atmos. Als de Netflix app in de LG TV wordt gebruikt dan werkt Atmos wel bij Netflix. De TV is namelijk met een netwerkkabel rechtstreeks aangesloten op de router. De soundbar moet dan op "standard" modus worden gezet dan wordt Atmos 1 op 1 doorgelaten. Dit kan je vrij eenvoudig testen.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof U graag maar ik wil toch het liefst alle verbindingen via HDMI ipv optisch. Dat komt o.a. omdat ik Netflix ook via mijn TV direct van het internet kan onrvangen en ik ook klant bij KPN ben en wanneer het glasvezel netwerk bij ons is aangelegd ik mogelijk ook die door U genoemde decoder krijg
 
Ik geloof U graag maar ik wil toch het liefst alle verbindingen via HDMI ipv optisch.
Kan ik mij voorstellen, dan kan je pas testen na de aanschaf van een ARC HDMI switch.

Ik weet niet welke Samsung soundbar je hebt maar ik denk dat je die op "surround" modus hebt staan i.p.v. "standard" modus. Alleen in "standard" modus kan je controleren of het echt Dolby 5.1 , Dolby/DTS 7.1 of Dolby Atmos is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan